דעה • כנס השידוכים לחרדים העובדים, הייתי שם // יוסי חיים

    יוסי חיים | צילום: מנדי אור 34 Comment on דעה • כנס השידוכים לחרדים העובדים, הייתי שם // יוסי חיים
    22:01
    28.03.24
    המהדורה המרכזית No Comments on השרה מירי רגב: "לא מאמינה שהחרדים יפרשו מהממשלה"

    התכניות האחרונות

    ארכיון תוכניות

    פוסטים אחרונים

    תגיות

    אף על פי שהמיקרופון אינו זר לי מסתבר שהכרתי אותו רק מאחורי הקלעים אך לעמוד מאחורי מיקרופון מול קהל פעם ראשונה היתה תחושה שונה, ממש כפגישה ראשונה. על אחת כמה וכמה לעמוד מול מיקרופון פעם ראשונה ולספר על ההיסטוריה שלך מהפגישה הראשונה זה שילוב מסוג אחר. היו דברים שרציתי לומר ולא הספקתי או העזתי..אז הנה חלק מהדברים ומהתובנות.

    לאחר שנים של שידוכין, החל בקלאסיים עם פגישה בבית השדכן, המשודכת בת של ראש כולל והאם גננת. בפגישה עצמה כוסות זכוכית מלאים סופר דרינק וילדים שמציצים לסלון, – קלאסיקה במיטבה. המשך בגיל מאוחר יותר בפגישות ללא בירורים רבים בבית מלון שאפילו השוער תמה שהגעת אליו.

    דומה שמכל הקווים והכללים שקבעה החברה החרדית קו המהדרין החזק ביותר הוא קו השידוכין , נכון שישנם פגישה יותר לפה או לשם, דרישת כסף כזו או אחרת . אך קונספט השידוכין דומה מאד, מתחיל בבירורים [אז את הגננת שלו ?? ספרי לי עליו..] ועד לפגישה [סליחה על האיחור.. לא, אני שותה רק מים..] וכשהמקרה קלאסי וארמונות חן פנוי. אז יש לנו חתונה עם פרחים ומתנות בשר ודם וגם קצת הלוואתם, אך בשביל מקרים קלאסיים יש ספרי טלפונים. אנחנו פה בשביל לדבר על המקרים שהשידוך מתעכב….

    הפלונטר הוא גדול. בחורים בוגרים רבים שהתעייפו מעט, מוצאים עבודה קטנה כזו או אחרת בנוסף ללימודם בישיבה. לא תמיד זו עבודה תורנית כי אף ישיבה לא תקבל רווק מבוגר ככל שיהיה להיות ר"מ. ואילו בנות, ובכן פה מופיע ההבדל העצום, בנות ממשיכות לשמור על הקונספט אותו קיבלו בסמינר 'בית של תורה' כלומר אין שום אפשרות שבחור יהיה ירא שמיים בתכלית אם הוא חס וחלילה ה' ישמור מלווה בהסעה. או הס מלהזכיר מסיע ברכבו איזה רב פעמיים בשבוע.[ זה הוא!! ראו אותו בבירור] בחורים מעין אלו שיש להם עבודה נאלצים להסתיר זאת מהשדכנים בנוסף על מס הכנסה, בבחינת הסתרה שבתוך ההסתרה.

    בחורים מבוגרים המוצאים לעצמם עבודה הן בשביל ניקוי ראש והן מפאת היותם בני אברכים הזקוקים מעט לכסף יוצרים את המשוואה: המוני בחורים מתבגרים מוצאים עבודה מהצד, בנות בגיל הזה לא מוכנות לשמוע על כך, הבחורים גדלים נפתחים יותר להצעות הרבה פחות טובות. הבנות מתפשרות כבר על חצי עובד חצי לומד אבל אז אין אפילו חצי בחור בסביבה בז'אנר הזה. והבחורים שפגשו בעבר לעיתים באמת כבר לא מתאימים להם.

    ומה עם השלב היותר מתקדם סטודנטים חרדים, שיצאו לעבוד כי לא מצאו עצמם בישיבה , רצו למצות כשרון מסויים או שמא מתוך פרנסה איך מסדרים את הנתונים?

    על זה היה הכנס, כנס של שאלות הרבה יותר מפתרונות שאלות שהוצגו פחות או יותר כך:
    האם משהוא במסרים שמקבלות הבנות חייב לעבור עיבוד. אינני מדבר אם וכאשר הכל מסתדר על מי מנוחות והבחור השקדן בן ה-20 מוצא את רבקה אמנו על גדות הכיורים המעוצבים של קראון פלאז'ה [או במלון ויז'ניץ אל תתפסו אותי במילה] והשניים חיים באושר וגמחי"ם עד סוף ימיהם, מקרה כזה הוא קלאסי. אני מדבר: מה קורה כאשר הבחור אינו כך? או במידה והבחורה אינה בגדר קו המתאר של הסקיצה החרדית הישנה? האם בחור שמעט עובד ואין הדבר מפריע לו בלימוד יאלץ בסופו של דבר לרדת ברוחניות ולקחת בחורה שאינה מתאימה לו מבחינה רוחנית, כי אלו הקלאסיות רוצות רק תורה??

    האם בחור עובד ממש בהגדרה וקובע עיתים לתורה אינו יכול להקים בית תורני? יתרה מכך, האם בחורה שמדקלמת ברגש רב בפגישה כי היא מעוניינת "רק בבית של תורה" תוך שעיניה מזוגגות בדמעות רגש יודעת מה הכוונה "בית של תורה"? יודעת כמה השקעה פיזית אמיתית היא דורשת? מודעת לכך שבלתי אפשרי לסגור את החודש משיעורי גיטרה. והעבודה הקטנה או הגדולה של הבחור רק תעזור יותר להקים בית טוב יותר? אולי זה בגדר השתדלות לפרנסה ואך טוב וחסד יצא מהפגישה הזו? אין המילים הללו באות להוריד חלילה. מי שהלך לו בשיטה הישנה, אדרבה, מצויין. אך מי שנפל בין הכסאות של לובי המלון יאלץ לוותר על רוחניות כי ישנה איזו שיטה נושנה הקבועה בברגים, האם לא חסר פה למאן דהוא בורג?

    יוסי חיים

    שמא כפי שאמרה הגב' שולמית גמרא שהשתתפה בפאנל יעברו השדכנים 'הדרכת חתנים' מסוג אחר שייפתחו גם לעולם שהם לא מכירים, סוף כל סוף זה שליש גן עדן אין סיבה לשבעה מדורי גיהינום קודם לכן. האם צריך בכלל שדכנים בגיל צעיר או כאלו עם רוח צעירה שלא ישאלו שאלות בנוסח 'ראו אותו בצהריים בפלאפל נחום, טעים אומנם, אבל מה עם סדר ב' ?

    וההגדרה חרדי עובד? האם צריכה לעבור מטמורפוזה ולהיפתח לעוד קהלים כפי שהיטיב להגדיר העיתונאי מענדי גרוזמן 'כי בעצם אנו רוצים את הזכות להיות לא מוגדרים'? או שמא אם בחור הוא חרדי עובד אבל גם פתוח מדי ולא שם לעצמו גבולות, הוא סתם מסורתי עובד ולא חרדי עובד. מה לו כי ילין על הגדרות שהוא עצמו הרחיק עצמו מהן?

    האם זה הבחורים העובדים עצמם שצריכים לחוש גאווה ולא משנה הסיבה שיצאו לעבוד? פשוט לחוש אני בחור המקפיד על תרי"ג מצוות, עובד לפרנסתי או להגשמתי העצמית ואת דרך התורה לא זנחתי. להגיד 'אני בחור עובד' בכתף מורם גם אם יש עליו ארגזים בתור עבודה כסבל. יתכן שצריך לדרוש מההורים לבחורים עובדים 'היו גאים!!' הילדים שלכם באו להגשים את החלומות של עצמם לא את שלכם , ספרו בגאווה הילד שלי עובד ב"ה. אני מרוצה כל כך שהוא מרוצה.

    שמא אלו השידוכין באינטרנט בצורה מותרת ומכובדת הם הפתרון או שהם עדיין בבל יראה ובל ימצא? שבתות של מלווה מלכה עם רב שמנהל את הסעודה רווקים ורווקות מהמגזר כמו אצל הדוד סם השדכן האמריקאי יכולות להיות ישימות גם אצלנו או שמא הפתיחות האמריקאית היא אסון קוליסיאלי שאין לנו שום אפשרות אמיתית וחשק שיחדור גם אלינו?

    לסיום שאלה חשובה: לכל האנשים הישרים כמו פלס, מה עושים במידה ובחור הרבה בישיבה ולא מצא את עצמו? מה עושים שהחשק ממנו והלאה? האם עדיף למצוא עבודה ולקבוע עיתים בבחינת 'שיגיעת שניהם משכחת עוון' או שמא עדיף שהבחור יאחוז את הבטלה המביאה לידי שעמום וחטא שידבק בו כתחתית בסיר של טשולנעט בישיבה?

    חשוב להדגיש אף אחד לא בא להוציא בחורים מישיבה, מי שמסתדר בישיבה וטוב לו משובח הדבר, אנשים עבדו כאן למען אלו שכבר יצאו מהישיבה שיהיה להם לאן.

    הפעם שבעצמי נכנסתי לוויכוח עם אחד המשגיחים הגדולים אירע בעקבות זוג שנפגש. הכל היה בסדר, הוא והיא נהנו הוא סיפר לה שיש לו איזו עבודה והוא מוכן להמשיך ללמוד אחרי החתונה למרות העבודה. הבחורה משיבה תשובה חיובית אך לגבי העבודה. "אני צריכה לשאול את הרבנית שלי .." היא אומרת. כן היא שאלה והשידוך ביחד עם מצב הרוח נפל. כמו עשרות ואולי מאות הצעות עם המשפט האלמותי "זה לא הסגנון…" שמאחוריו מסתתרת העובדה שזה לא הסגנון של הסמינר כנראה. "מה אומר הרב??" שאלתי " מי התיר לרבנית לחרוץ כך גורלות?? היא מכירה את הנפשות הפעולות?? אולי הבחור ירא שמיים אמיתי??" הרב השיב לי בפסקנות. כי הוא אינו יודע מנין הכח של הרבנית ההיא להשיב כזו תשובה.

    תמיד יכולות לצוץ שאלות. ומי אמר? כמה? למה? בוודאי שאיני בא לדון על המקרה הספציפי הזה. אדרבה, אני מנסה לטשטש את פרטיו המדוייקים. אך אולי בשל השאלות הרבות באמצע הדרך יקום כבר אדם שיחל לטשטש גם את השיטה הזו?



    34 תגובות

    מיין תגובות
    1. 33

      יוסי, יפה מאוד!
      איפה הסתרת את הכישרון עד עכשיו??

    2. 31

      יוסי- קודם כל שצמצא את בת זוגך משורש נשמתך, המתאימה לך, ותזכו לבנות בית נאמן בישראל. בניין עדי עד, בדרך התורה והמצוות בעז"ה.
      דבר שני- לגבי שאלתך (הרטורית?) מה עדיף; בחור שישב ויתבטל בישיבה, או בחור שיצא לעבוד.
      כל מקרה, יש לשאול רב על אותו מקרה ספציפי! אין בזה כלל, אולם ברור שבישיבה הוא מוגן הרבה יותר, מאשר בעבודה- ולא משנה איזו. אם הוא יושב בישיבה, אפילו רק מסתובב בה, (ולא מדובר על ישיבה ל… אלא על ישיבה רצינית) הוא נדבק בזה באיזשהו שלב, וגם אם לא- משהו נכנס בו, הוא מריח, נושם, וחי, שמירה רוחנית הדוקה וקפדנית שבשום מקום עבודה אי אפשר להבטיח אותה.
      והרי הדבר נאמר כבר, ע"י נעים זמירות ישראל, בפרק הראשון בתהילים "אשרי האיש אשר לא הלך……. לא עמד……. לא ישב".
      מאוד מדורג; תחילה הולך עימם, ולפעמים סתם בשביל ה'צחוקים' ובעבודה, ו'לא נעים', אחר כך הוא נעמד איתם, לא רק עובר וממשיך, ואח"כ יושב עימם. ישיבה ממש…….
      ז"א שאפילו רק ה ל ך עימם, סופו שישב עימם, וההיפך- על צדיק, 'אשרי האיש אשר ה ל ך בעצת צדיקים, ובדרך צדיקים ע מ ד ובמושב זקנים (במובן החיובי של המילה- ת"ח) י ש ב……. אם הוא מסתובב בבית המדרש, הוא מסתובב בקרבת בני תורה, ומשתדל לדבוק בהם- אזי סופו שגם ישב עימם……
      דבר נוסף- כן, בסמינרים בהחלט מסבירים, והרבה מהו בית של תורה, ומסבירים גם את ה ז כ ו ת שיש לזו, שבעלה לומד תורה, זו המצווה שלה, זה זכויות התורה שלה! למה נראה למישהו, שבת, שלמדה כל כך הרבה, ושמעה כל כך הרבה, (כולל הוכחות מהתורה, מהגמרא וכו' ע"י ת"ח ומרצים) תסכים לוותר בקלות על ה ז כ ו ת ש ל ה ?!?!?!
      ברור שזה מה שהיא שואפת אליו! ברור שזה התשוקה הגדולה ביותר שלה! וכן, גם ה'הקרבה' הזו, כביכול, שהיא צריכה לשלם על כך לעיתים, גם אם היא לא תמיד קלה (ברוב הפעמים), וגם אם היא מלווה בקושי….
      אשרינו שזכינו שזו תהיה השאיפה בדור כל כך מבולבל כדורינו….
      ושוב, שבעז"ה תמצא את זיווגך הראוי…….

    3. 30

      אהבתי כל מילה בתגובה מס' 5!
      מילים בסלע!!
      יישר כח!

    4. 29

      הבנות מדקלמות בית של תורה ואברך , כי זה מה שדחפו להם לראש בסמינר ,ויש להם לחץ חברתי, הרבה מהן בכלל לא מענין אותם הגמרא והלימוד

    5. 28

      א. עכשיו אני מבין למה גם כשמילה בסלע שתיקותא בתרי.

      ב. אני חושב שזה גובל בדברי כפירה ולכן ראוי שהמערכת תוריד את המאמר.

    6. 27

      אשריהם בנות ישראל שמפנימות את הנאמר להם בסמינר ורוצות בכך ואף אחד לא יכול להגיד שבת ב ש י ד ו כ י ם לא מענין אותה בית של תורה רק דחפו לה את זה לראש, היא בונה את חייה בכל הנושאים ל80/90 שנים הקרובות אז לא מעניין אותה איזה סגנון בית היא תבנה?

    7. 26

      בס"ד
      הבנות צריכות להכיר את עצמן, עם הם מסוגלות באמת לתמוך בבית של תורה! ואם כן, למה שבת תתפשר על משהו שמחפש עבודות (אז מה אם הוא מבוגר, יש גם משרות תורניות), ברגע שהוא יוצא החוצה- זו התאבדות!!! בעיקר בשביל הצעירים יותר. אין להשוות עם משהו שלומד כל העת. למה שבנות יתפשרו על העולם הבא שלהן?!

    8. 23

      קולע!!!!!!!
      היה כיףלקרא….
      אהבי את התגובה של מימי -חטפה לי ת'מילים מהפה…..
      יוסי- א-ל-ו-ףףףףףףףףף
      אני שונאת בעיקרון לקרא "דעה" אבל ראיתי שזה של יוסי חיים אז ההיתי בטוחה שזה יהיה מעניין- ולא התבעסתי!!
      המונמון בהצלחה!!!!!!!

    9. 22

      שלום,
      בחור שהוא אמיתי ולא מסתיר שהוא עובד (כמה שהוא עובד) והבחורה מסכימה לחיות עם זה אז אין בעיה אבל לשקר ולהגיד לבחורה שהבחור לומד שלושה סדרים וכו'. ולאחר החתונה או האירוסין מגלים לבחורה זה ממש אונאה ושקר לכן צריך להיות כנה עד הסוף וה' יעזור.

    10. 21

      כדאי לקרוא היטב את המאמר בטרם מדברים לחינם,ישנן בנות שאכןצחיות את זה אבל אףתאחת לא יודעת במה באמת מדובר,אם יודעת למה בגיל 27פתאום היא כן שומעת על בחור עובד? ונעזוב בצד את מי שלומד. מי שיצא מהישיבה האם נגזר עליו לקחת בחורה בסגנון לא מספיק רוחני?פרט לכך.המאמר אינו מציע הצעה כזו או אחרת הוא יותר שואל שאלות. תגיבו ככל העולה על רוחכם בצורה מכובדת והשתדלו לצאת מהקופסא

    11. 20

      תסלחו לי, אבל מאמר הדעה הזה מלא בעיות כרימון, גם אם אפשר להסכים עם משפט או שניים – בתוכו שתולים דברים שגויים ומסולפים, וחלקם אף חמורים ממש ודי לחכימא…
      לעניות דעתי, יש להורידו באופן מיידי. תחשבו על צעיר וצעירה עם חוש ביקורת לא מפותח – הם עוד עלולים להשתכנע ולעשות טעויות ! ! !
      לא יודע אם יש לאתר זה וועדה רוחנית ומי עומד בראשה, מה שבטוח שאת המאמר הזה היא לא קראה.

    12. 19

      תגובהצ9אף אחד לא מקבל בחור למשרות תורניות

    13. 18

      כאב לבת שכבר נחשבת מבוגרת (25) אני שמח על הדברים שנכתבו כאן ועל הכנס שהיה. מאז שרכשנו אשתי ואני דירה השווי שלה עלה פי 3.5 השכר החציוני רק פי 2. ואז עדיין היתה עזרה של המדינה לזוגות צעירים. אם מוכנים לגור במקום מרוחק אפשר למצוא דירות בשכירות נמוכה אבל לא בריכוזים חרדים. לשלם שכירות של 3000 ש"ח ומעלה או משכנתא בסדר גודל כזה למשך 25 שנה זה לחיות כל החיים בלחץ. יש לא מעט בנות שלא מוכנות לחיות כך. והן כן רוצות מישהו שעובד אבל קובע עיתים לתורה. האם לכל ה-999 מתוך 1000 שלא הגיעו להוראה ושחלקם בחרו לעבוד לא מגיע להקים בית נאמן?

      ובכלל אם מדובר על עתידו הרוחני של האדם אז כבר כתב בעל ה"שומר אמונים" בשער הבטחון פ"ז: "כתב התניא בשער המקוה, שאלו שיש להם צער גדול בענין השגת הפרנסה בעמל וטרחה, ומקבלים הכל באהבה ובאמונת ה', הוא טוב להם יותר מאילו היו עובדים את ה' בהתפשטות הגשמיות. ואם כן לפי זה לפעמים בעל בית מטופל בבנים ויש לו צער ועמל הפרנסה, ועושה מצוות ומעשים טובים כפי כוחו, נזדכך בזה בעילוי גדול, יותר מצדיק עובד ה', בהתפשטות הגשמיות, שיש לו פרנסה ותורתו אמונתו"

      רק שאת זה לא מגלים לכם!!

    14. 17

      מאמר נכון ואמיתי, חבל שהוא הסתיים ככה עם כ"כ הרבה שאלות רטוריות כי יש הרבה מה לומר ולדון ולהעלות את הנושא החשוב הזה על סדר היום.
      ובנוגע לכל הבנות ש"רוצות בית של תורה"- אני יכולה להגיד שכל אחת שואפת להקים בית של תורה. השאלה היא: מה זה כולל.
      ורוב הבנות לא מודעות להגדרה האמיתית של בית של תורה. מבחינתן זה בעל שיושב ולומד. אבל זה לא נכון. יש הרבה אילוצים ורבים יוצאים לעבוד. כך שברור שבית של תורה זה לא רק מה שמלמדים בסמינר. יש הרבה מעבר לזה. רק מה לעשות שבסמינרים רבים מדובר במאות תלמידות לשכבה ולא נותנים מענה לאותן 200-300 שלא מוצאות את עצמן בסטטוס קוו. וחבל.
      לדעתי- זו הסתכלות לא נכונה על המושג "בית של תורה" בכללי. ולא באופן פרטני לגבי כל אחת שלא מוצאת את מקומה בקלאסיקה החרדית.

    15. 16

      הוכיח על עצמו, בטור עצמו הוא הרבה מאד לעג לאנשים יותר גדולים ממנו בעולם האמיתי, [לא הזה, הבא].
      החל מהסופר דרינק והזאטוטים מסביב, המשך בבחור שקדן בן 20 ורבקה אמנו ,[שהרי כלל ידוע הוא תפריז בלי שום טעם, ואז לא ישאר כבר כלום].

      ואין מה להאריך, במקום שכל אחד מבין היטב את הלעג למי שמה לעשות לא מפונק כמוהו והגיע לכאן כדי לעמול.

      אז כן. בהתחלה זה בחורים שהתעיפו מעט (מענין באמת ממה הם התעיפו?) והמשך ב'מסורתי עובד' פתוח שלא שם גבולות.

      לסיום שאלה לאיש החכם מכל מנהיגי הדור: האם אתה סגור על זה שבחור שיוצא לאקדמיה, אדוק בתרי"ג כמו אלה שנשארו בתוך ה"תיבה"? האם אתה לא חושש, חשש (רחוק מאד), שאחרים מלבדיך יתקררו מתרבות אנשים חטאים של "העולם הגדול"?

      יש לך ראיה למרחוק??

      נ. ב. משתתף בצערך באמת, אבל הפרסיא דורשת מגבלות ברורים. כמה שזה כואב לך, לא כאן יש לשפוך את כל תסכולך.

    16. 15

      אמר פעם אדם חכם, אם אתה מעוניין לבדוק דבר מסוים האם הוא חיובי או שלילי אתה צריך לבדוק מי עומד מאחורי אותו דבר,
      חושבני שבכינוס הלז הדברים נכונים שבעתיים, ודי למבין

    17. 14

      הדברים לעיל מאוד נכונים, המושג "עובד ה' "/ "ירא שמיים" לא תלויים בכמה דפי גמרא סיימתי היום אלה בעבודת מידות אמיתית ועבודה כזאת אפשר לימצוא בכל דבר בחיים. לאישתי יש חמש חברות שבאו מבית חילוני ועברו תהליך של חזרה בתשובה ונכנסו לסמינר ועשו כל אחת מהן רבנית בפני עצמה… המצב היום שהן גרושות חלקן גם עם ילדים . ואחת הסיבות לכך היא שהגדירו להם שבעל צריך להיות מלאך ה' צבאות.
      אם היא רואה אותו לא בתוך הגמרא זה אומר שעבדו עליה בשידוך … וזה לפי דעתי הסתכלות ממש לא נכונה לחיים. לכל אחד יש רגעי משבר וניסיונות והזוג ביחד צריך להתעלות ולעזור אחד לשני, הן בגשמיות והן ברוחניות…

    18. 13

      יוסי, כתבת מילים כואבות במיוחד.
      אבל אני חושב שהנקודה החזקה היא לא מה בחור עושה בישיבה כשהוא משועמם כי אין מה לומר – הוא יותר נשמר (כן, אני הייתי כזה..) או מדוע צורת הפגישות הינה בצורה כזו כי לכאורה לא הגיונית צורת הבירורים המייפים את כולם בקנה מידה לא אמין,
      אלא הנקודה החזקה היא דווקא זו הנמצאת בסמינר:
      יש פער עצום בין מה שהבחורה רוצה למה שהורגלה לומר שרוצה, גם בחורה שתהיה מודרנית מאוד ותרצה לחיות לאחר החתונה חיי העולם הזה ללא ספק, תכריז בגאון שרוצה בחור שלומד תורה בכל מצב אפילו שאינה מתכוונת באמת לכך. הרי אם תאמר (או תחשוב אפילו..) שרוצה בחור שיעמול לפרנסתו – הרי היא מחוץ לגדר בחורה טובה.
      ויתרה מכך- גם במקרה והבחורה אכן הייתה אומרת את שרוצה, במצב ה'שטיפת מוח' בסמינרים של היום היא אינה יודעת בכלל מה היא רוצה.
      (לא אכפת לה אם יעבוד או לא – העיקר שיהיה בכולל…)

      לכן, זה מצער, אבל זו נקודה שפותחת פער עצום בין הדרישה בפה לדרישה בלב.
      וחבל.

    19. 12

      סוך סוך רואים את הפנים צאחורי המשפטים השנונים

    20. 11

      המצב הוא אכן קטרסטרופלי. כל הבחורות רוצות שאחרי החתונה הוא יעבוד. אבל לפני החתונה זה לא שם טוב נורא ואיום.! די!

    21. 9

      לכל המתלוננים על בנות הסמינרים הצדיקות, ועל "שטיפת המוח" כלשונם, שעושים להם שם;
      לא עושים שטיפת מוח לאף אחד!!! מסבירים!!! ההסבר מתקבל מאוד על הדעת, מאוד קוסם, מאוד נחשק. נכון, לא כולן מתאימות לזה, ומי שלא מתאימה לזה ואומרת שהיא רוצה בית של תורה ובעל שיושב ולומד- בד"כ מוצאת אחד כמוה, כשאחרי כמה שנים, בהסכמת שניהם וגדול דור כמובן, הוא יוצא לעבוד (חצי יום והלאה…)
      לאלו ששאלו, האם החור שיצא מהישיבה צריך להתפשר (לשון התגובה) על משהו פחות טוב- הם בעצמם אומרים שזה להתפשר, אז למה נראה למישהו שהבחורה תסכים להתפשר?? כן, בחור שיצא מן הישיבה, הוא לא נמצא בתוך התיבה המוגנת הזו, מה לעשות, אבל הוא ירד מבחינה מסויימת. הוא לא מוגן ושמור באותה מידה כמו שהיה כשהיה בישיבה. אי אפשר לדעת לאן הוא הגיע….
      בית של תורה- זה משהו אחד, רוב בנות הסמינרים רוצות עוד משהו מעל זה; הן רוצות בעל, שישב וילמד, כדי לזכות גם כן בזכויות לימוד התורה שלו. אז למה היא תסכים לוותר על זכויות כאלה??? זוהי זכות עצומה…. בחור שרוצה אישה כזו, שבעז"ה תעזור לו לשבת וללמוד, תתמוך בו, הוא מוכן לשלם על זה במחיר של הסתפקות המועט, בלי יותר מידי מותרות וכד'- צריך למלא את הצפיות, גם אפ הן מעט קשות עבורו, והוא צריך להתאמץ עבורן, חבל לבזבז בחורה, שמשתוקקת להקים בית של תורה עם בעל שיושב ולומד, ומוכנה לקחת על עצמה את עול הפרנסה (הלא קל בכלל…) בזכות שיחות המורות מהסמינר- על כאלו שבכלל לא רוצים לשבת וללמוד- אלא רק שעה ביום. (נ.ב. אף בחור גם לא יקח בחורה שיצאה מהסמינר והולכת לעבוד בכל מיני עבודות, בכל מקרה הן תהיינה ליגה ב'… ואם היא סיימה ורווקה, ויוצאת לעבוד בעבודות כמו מלצרית- למה שלא תבנה בית של תורה? למה היא צריכה לרדת ברמת הרוחניות שהיא רצתה בביתה?? אמנם היא יצאה לעבוד, אבל היא רוצה בחור שנמצא בישיבה ולומד כל היום…. וד"ל)
      יש בחורות שמוכנות לכך, שרוצות את זה ולא איכפת להן שהבעל שלהן יעבוד וילמד מעט, אבל בעיני הבחורים (גם כשהם רווקים) זה נראה כירידה ברוחניות.
      אז לפני שכותבים מאמר כזה, לפני שמגיבים בשטויות- צריך קודם לקבוע עם עצמך- מה אתה רוצה ומצפה מעצמך?? אחר כך גם תחשוב- אתה עושה משהו בשביל להגיע לצפיות האלה? אתה עובד כדי להגיע לאותם מקומות- בית של תורה וקדושה, רוחני, וכד' או שאתה רק מצפה מאחרים שיעבדו כדי להגיע לאותה מטרה, ואתה דרגה רוחנית, ואז שירצו לבנות איתך בית- בשעה שאתה לא עבדת כלום בשביל זה?
      כי אם אתה כן רוצה בית כזה, עם רוחניות חזקה, עם בת סמינר, (דווקא, כי עליהן התלונה- אבל למה מתלוננים עליהן? יש הרבה מאוד בחורות, שלא עשו להן "שטיפת מוח, בד"כ הן לא נמצאות בתוך הסמינרים, והן כן מוכנות- אז, בקשה, אפשר לפנות עליהן, הן מוכנות ורוצות הרבה פעמים, בית שבו הבעל עובד כדי לספק להן כל צרכיהן (הגשמיים לרוב…)
      מי שלא מוצא חן בעיניו השקפת העולם של בנות הסמינרים, שעבדו ק ש ה מאוד כדי להגיע למה שהגיעו (שלא תחשבו שזה בא בקלות, זה עבודה פנימית קשה בינה לבין עצמה אם הוא רוצה את זה, למה זה כ"כ טוב, וכו'….) למה הוא מחפש דווקא אותן?? תפנה להצעות שידוכין שמתאימים לך, שבהשקפת העולם שלך….
      לא משנים השקפת עולם טהורה וכנה, בשביל כמה כאלו שזה לא מוצא חן בעניהם כי הם התעצלו/ לא הצליחו לעבוד עם עצמן, ולהגיע לדרגות ולרמות רוחניות כאלה……..
      נ.ב. לגבי הנישואים שהתגרשו- זה לא קשור אחד לשני, זה עניין של שלום בית, של הדרכה נכונה, בכל סמינר מחנכים גם לציית ולשאול כל דבר את גדולי ומאורי הדור, ולציית לרבנים, וממילא גם על כאלו דברים אמורים לשאול רב, ובד"כ (כל מקרה לגופו) אף רב לא יאמר- להתגרש- בכזו קלות… זה לא דבר של מה בכך, ייתכן שהן לא הודרכו הייטב, או לא קיבלו עזרה עם קשים נוספים שהיו, או שהשאיפה שלהן אומם הייתה כזו, אבל היות והם הגיעו מבתים שונים לחלוטין מדרך זו, שרחוקים מאוד מהשקפת עולם זו, המושתת על הסתפקות במועט, והיו צריכות הכוונה נכונה וצמודה גם בהמשך….
      בכל מיקרה- לא לוקחים בודד והופכים אותו לכלל….
      יש ב"ה כל כך הרבה זוגות ומשפחות שהבעל לומד, אברכי משי, הם מסתפקים במועט, ונותנים את עצמם בשמחה לתורה ומחדירים זאת גם לילדים….
      שנזכה להבין את הזכות הזו, ונשאף ונעבוד על עצמינו בשביל להגיע לזה, ושגם בעז"ה נגיע לזה….

    22. 8

      זה נכון שרוב בנות הסמינרים הטובים דורשות "בית של תורה", ויש בתוכן כמה וכמה שזה לא באמת הדבר שאליו הן שואפות והן מדברות ככה רק בגלל החברה. אבל ברגע שבת מסיימת את הסמינר ויוצאת לחיים האמיתיים בד"כ היא מגלה פתאום את הרצונות והשאיפות האמיתיות שלה, במיוחד אם נפגשת הרבה, ואז היא מחפשת את הבחור שמתאים לה באמת.
      אני מכירה כמה כאלו שחיפשו אחד לפי כל ה"כללים" ואחרי שעברו כמה, הגיעו למסקנה שזה לא באמת מה שהן רוצות, והתחילו לחפש בסגנון המתאים- עובד וכו'.
      ולכן בתכל'ס, לדעתי, בחור כזה ימצא את הבחורה שמתאימה לו בעז"ה בקרוב, ויש הרבה כאלו…
      רווקים מבוגרים- יש גם צולניקים, וכל אחד זה משמים והבת זוג העתידית מחכה גם היא…
      אז בקרוב אצל כולם, וגם אצלך יוסי!! ובהצלחה בינתיים…

    23. 7

      "מה קורה כאשר הבחור אינו כך? או במידה והבחורה אינה בגדר קו המתאר של הסקיצה החרדית הישנה?"
      המשפט הזה ועוד כמה ששתולים בתוך המאמר, מדיפים ריח של השכלה מימי מנדלסון. מה זה סקיצה חרדית ישנה? מי המחדשים של הסקיצה ומי קובע את הישן והמיושן? אלא שמנסים להתאים את התורה לעצמם ולא את עצמם לתורה.
      ביטויים מסוכנים במיוחד. שימו לב למשכילים החדשים. במקום להגיד אני לא מסוגל ללמוד ולא יכול לעמוד בהקרבה של בית של תורה, פוסלים את הערכים המקודשים האלה ולועגים להם. גועל נפש של כתבה. התבישתי בכם

    24. 6

      יוסי , כל מילה בסלע,

      הויכוח האינסופי בין החרדים לדתיים לאומיים אט אט מצטמצם,

      מי שמסוגל, יכול להתחבר רק ללימוד, אשריו ואולי זה האידיאל, אבל… ופה יש אבל גדול , לרובנו אין יכולות כאלה בואו נודה.
      מסקנה ,בגיל צעיר צריך לשאוף לבן תורה אדוק אדוק , כשאתה מגיע לגיל מסויים (25 לבנות 28 לבנים) לדעתי אתה חייב וממש חייב הילכתית!!!! לוותר על דרישה זו, ולקבוע מתאים או לא רק לפי המידות של בן\בת הזוג וכמובן נשיאת חן
      (ברור שהמינימום הנידרש בשמירת מצוות כמו שבת כשרות טהרה וכו')

      יוסי, שוב אתה ענק אשרי מי שתיזכה בך ,אני בטוחה שאתה עולה על הרבה תלמידי ישיבה שרק לומדים, ואם היית שואל אותי הייתי קוראת לכל אלה שרק לומדים "צאו לעבוד" ואל תשגעו אותנו בתרומה לבחורי ישיבה.

      שני בחורי ישיבה שבאו לבייתי וביקשו תרומה אמרתי להם "צאו לעבוד"
      לאחר 3 פעמים שהסיפור חזר שאלתי אותם אם הם מקבלים משהו מהתרומות שהם אוספים ,הם ענו לי כן, חמישים אחוז כל אחד, לשאלתי ומה נישאר לבחורי היישיבה הם ענו ' שייצאו לעבוד'

    25. 5

      לתופעה שבגינה בחורות מעדיפות בחורים ממסגרת ישיבתית יש 2 מניעים נוספים שלא הוזכרו בטור ובתגובותיכם:
      א. אצל משפחות חרדיות באמת יש מעורבות הורים בשידוכים פחות או יותר. וישנם בנות רבות מאד שהיו רוצות- למרות הערכים שקיבלו בסמינר- בחור שיעבוד, אך אביהם אינו מסוגל לקחת חתן כזה, לאחר ששואף 20 שנה לחתן סטנדרטי כמו שהורגל לחלום. ולכן במקרים רבים בחורות רוצות בחור מסוים, אך לצורך כך תיאלצנה לפעול בניגוד לדעת הוריהן, דבר שנעשה רק במקרים חריגים.
      ב. שאלו כל בחורה שניה בציבור החרדי אם היא מוכנה להתחתן עם בחור ישיבה שלאחר החתונה יעבוד, ותגלו שהתשובה חיובית במקרים רבים מאד!
      מדוע אם כן, בחורות לא רוצות בחור שכבר עובד? התשובה פשוטה וברורה מאד: בחור שנמצא 100% במסגרת ישיבתית, מעיד על עצמו שהוא בן אדם עם ערכים, ושיש לו מחויבות למסגרת ומתאים עצמו לנדרש ממנו. ברגע שזה גדול עליו והוא פותח לעצמו פתח קטן לצאת לעבודה, הוא מעיד עליו שכאשר קשה לו, הוא מסוגל לפרוץ גדר (במובן מסוים). כל זה עד גיל 20 וקצת. בחור ששמר על עצמו ותדמיתו עד גיל זה- בד"כ לא נתקל בבעיה, כי התדמית העכשיווית שלו טובה ומרשימה. רק מי שבאמת רוצה בעל בן תורה תברר לעומק על ההצלחה בלימוד התורה. היתר- יבררו על עמידה בזמנים, שמירת סדרים, יחס לחברים, מידות טובות ויראת שמים, שאת זה כל בחור טוב שלא אוהב ללמוד מסוגל לתחזק גם במסגרת הישיבה.
      בחנו את עצמכם וראו שלמעלה ממחצית הבחורים שהתבגרו ולא מצאו את זיווגם- הראו סימני פזילה החוצה בעודם בישיבה לפני גיל 20.
      כל הצער והכאב במקרים שבחורות סטנדרטיות אינן מעונינות בבחורים עובדים מכוון רק לבחורים שהיו לגמרי במסגרת עד הסוף! וזה לא כ"כ הרבה.
      ולגבי בחורים שהתקשו במסגרת ויצאו קצת מדי מוקדם לעבוד- ייתכן באמת שיש מחסור בבחורות מסוג מתאים. הסוג שאינו רוצה- באמת לא מתאים.
      לסיכום:
      א. הורים חרדים, שימו לרגע בצד את שאיפותיכם, ובחנו היטב את טובת ביתכם ושאיפותיה!
      ב. בחורים צעירים- תשמרו על עצמכם חזק בישיבה, גם אם לא בא לכם ללמוד, אין לכם מושג כמה זה מעיד עליכם ומשפיע על העתיד שלכם!

    26. 4

      מלי, תתביישי לך!! איך את מדברת? במקום להעריך ולחזק את לומדי התורה, שזה דבר גדול מאוד והכי חשוב בחיים, ככה לבטל אותם? את בושה לציבור החרדי!!! תתקני את ההשקפה שלך!

    27. 3

      לדעתי, להורים חלק משמעותי מאוד בהכוונת הבחור/ה בפרט בחלק משמעותי זה של שידוכים, אחרי הכל הבחורים/ות עדיין לא מבינים כל כך את גודל הסכנות האורבות בחיים, הרוחניים והגשמיים רח"ל, וההורים שכבר ראו משהו בחיים, יודעים לכוון ולייעץ. מה עוד שהם מכירים הייטב את הילד/ה שלהם, ואת סוג הבית שלהם- שזה ג"כ מאוד חשוב, שבן/בת הזוג יצליחו להשתלב בהרמוניה המשפחתית, והילדים ימשיכו לגדול על הערכים אליהם חינכו אותם כל הזמן….

    28. 2

      הצעה שלי,
      שצריך להוריד את המאמר מבמערכת.
      הוא לא מתאים לפורום חרדי.
      אני בתור רווקה שמתקרבת לגיל ה30 לא אתפשר לעולם על בחור עובד.
      אני שומרת על עצמי ואין סיבה שאתפשר בנושא זה ובגיל זה זה בטוח לא שטיפת מח אלא רצון אמיתי.
      והוא לעולם לא צריך ללכת בגאווה עם עבודתו אלא להבין שהגאווה והערכה שמורה רק ללומדים את התורה הקדושה.

    29. 1

      קודם אברכך שתמצאי את זיווגך במהרה אכיה"ר
      אני מחזק את דברייך שאכן מי שמחפשת בית של תורה זה לא מילים שגחפו אלא ילדה קדושה וטהורה שכך רוצה.
      אבל השאלה האמיתית היא האם כל אישה מסוגלת לכך
      אשתי התחייבה לי שהיא מסוגלת לכך ואני אוכל לשבת כלחיי ולרכוןמעל דפי הגמרא והתוספות אבל שנתיים שלוש אחרי החתונה אופססס לא הלך היא לא באמת מסוגלת לזה…
      אם את מסוגלת לזה אז גם אם תקבלי בחור עובד את תצליחי להפוך אותו ללומד ואם לא תוכלי לזה אז גם המקרה ההפוך יכול לקרות לך
      נקודה למחשבה