"אשרי מי שראה במפלתה של תדמור" • פיצוץ הכלא והנקודה היהודית

    אבי יעקב No Comments on "אשרי מי שראה במפלתה של תדמור" • פיצוץ הכלא והנקודה היהודית
    22:01
    28.03.24
    המהדורה המרכזית No Comments on השרה מירי רגב: "לא מאמינה שהחרדים יפרשו מהממשלה"

    התכניות האחרונות

    ארכיון תוכניות

    פוסטים אחרונים

    תגיות

    לאחר שהעיר תדמור נכבשה בידיהם של לוחמי המדינה האיסלאמית, הם החלו במהלכים להחריב חלקים מאתרים מסויימים בעיר. קודם לכן פונתה האוכלוסייה האזרחית המתגוררת באזור וכך גם חלק מהפריטים ההיסטוריים שבעיר העתיקה שבה אוצרות היסטוריים רבים.

    במהלך סוף השבוע פוצץ הכלא הצבאי בתדמור שנחשב לאחד מסמלי הדיכוי של המשטר הסורי משנים עברו. עדויות של ניצולים מבית הכלא ספרו על מרתפי הכלא שבו הם עברו עינויים קשים בזמן שהותם שם כאסירים.

    כלא תדמור

    נוסף לבית הכלא, אוצרות הארכאולוגיים, בעיר מתקני צבא מתקדמים ומחסן נשק גדול וכן היא מהווה יתרון אסטרטגי מאחר והיא נקודת יציאה נוחה לכיבוש הבירה דמשק. בקרבות לכיבוש העיר נהרגו מאות לוחמים ואזרחים.

    הנקודה היהודית

    לחז"ל הייתה מסורת על השתתפותם של בני תדמור בלגיונות שהחריבו את ירושלים, כפי שעולה מדברי המדרש על הכתוב בבראשית כב, יז: "וירש זרעך את שער אויביו. ר' אומר זו תרמוד. אשרי כל מי שהוא רואה במפלתה של תרמוד, שהייתה משותפת בשני חורבנות…" (בראשית רבה נו, יט).

    על הכתוב באיכה ב, ב: "בלע ד' ולא חמל… אמר ר' יוחנן אשרי מי שראה במפלתה של תדמור. למה? שהייתה שותפת בשתי חורבנות…" (איכה רבתי ב, ה, בסוף; ירושלמי תענית ד, ח, בסוף).

    בנוסף שנינו: "אין מקבלים גרים מן התרמודים…" מאי טעמא לא?… משום בנות ירושלים… תריסר אלפי גברי (נכנסו עם צבאות האויב לירושלים). בשעה שנכנסו עובדי כוכבים להיכל הכל נפנו על כסף וזהב, והם נפנו על בנות ירושלים, שנאמר (איכה ה, יא) נשים בציון עינו…" (יבמות טז, א-ב).

    (מתוך אנציקלופדיה יהודית, דעת)



    0 תגובות