סבתא שרה והברכות עד בלי די // מירי שניאורסון

    מירי שניאורסון 1 Comment on סבתא שרה והברכות עד בלי די // מירי שניאורסון
    9:53
    16.04.24
    חדשות קול חי No Comments on איראן מאיימת: "תגובה מינימלית תיענה בתגובה מסיבית" | מתעדכן

    התכניות האחרונות

    ארכיון תוכניות

    פוסטים אחרונים

    תגיות

    מבצע מסובך נדרש כדי לקבוע פגישת ראיון על חייה של סבתא שרה. בשעות הבוקר היא צריכה להשלים תהילים ובערב היא מסייעת לנכדים. ובין לבין טלפון מחדר לידה שם נכדתה כורעת ללדת וזקוקה לברכתה של סבתא. כך זה כשהאישה הכי עסוקה בעולם נמצאת בעשור העשירי לחייה.

    כן. זו אינה אגדה. האישה הזאת, או יותר נכון, הסבתא הזאת, היא הסבתא של בעלי, סבתא שרה שתחיה לאורך ימים ושנים ארוכות. דווקא אותה רציתי לראיין על חייה. על הדברים הקשים שעברה בשנותיה הארוכות. על שתי מלחמות עולם. על רעב. על מחסור ועל העפלה לארץ הקודש בדרך לא דרך ועוד סיפורים רבים ומסמרי שיער על האתגרים הרבים אותם צלחה בימי חייה. כאשר השאלה המרכזית היא כיצד ומהיכן היא שואבת את הכוח לשמוח ולהחזיק באמונתה העזה.

    שאלתי אותה: "סבתא. איך זה שאת כל-כך אופטימית? מאיפה השמחה הזאת שממלאת אותך?", והיא, בעיניים בורקות כמו של נערה צעירה שעוד לא הכירה את החיים על מורכבותם ואתגריהם הרבים, עונה לי: "זה הכוח של רבנו.(רבנו הוא כמובן ר' נחמן מאומן שסבתא שרה גלבך נכדת נכדתו דור אחרי דור) הוא זה שנותן לי את התקווה ואת האמונה. עוד פרק תהילים, עוד תפילה, והישועה כבר כאן", היא פוסקת בבטחה.

    סבתא מברכת והקב"ה ממהר להחיש את ברכותיה, שכן הוא אינו יכול לעמוד בפניה. בפני אמונתה הברורה והחד-משמעית שיכלה למלחמות, לצרות ולקשיי החיים.

    ***

    לא בכדי נקראת פרשת נשא סמוך לחג השבועות – חג מתן תורה. סיבת קריאתה מיד אחרי או לפני החג בו ניתנה התורה נעוצה בשמה של הפרשה – נשא – המלמד אותנו מה כוחה של התורה שמרימה ומנשאת את מי שעוסק בה.

    בכך אנו נחשפים לחידוש שבמתן תורה: החיבור בין העליונים לתחתונים. לא רק שהעליונים ירדו למטה להמשיך את ההשפעה האלוקית בתוך העולם הזה הגשמי, אלא גם שהתחתונים עצמם יעלו למעלה, יהפכו לבני עלייה.

    עם ישראל מכיר תודה לה' יתברך שנתן לו את התורה והניח העליונים והתחתונים ובחר בו. לא סתם בחירה, אלא בחירה של "אני אמרתי אלוקים אתם ובני עליון כולכם".

    ההתנשאות כשלעצמה היא רק צד אחד. צירוף שני הקצוות: ביטול בתכלית מצד אחד והרמה והתנשאות מצד שני, חיוניים בעבודת ה'. רק לאחר "ונפשי כעפר לכל תהיה" אפשר להגיע ל"פתח לבי בתורתך".

    לימוד התורה שהוא ה"ראש" מביא להתנשאות עד לרמה כזו שלמעלה מהמוחין, לתענוג שמעל המוחין. והעונג מביא לעילוי גדול יותר בתורה עצמה עד לחידוש בתורה. עד לעילוי הגדול ביותר –שלעתיד לבוא – "תורה חדשה מאיתי תצא"– בביאת משיח.

    ***

    בפרשת נשא מורה הקב"ה לבני אהרון – לכוהנים – לברך את בני ישראל. הקב"ה מעניק לכוהנים יפויי כוח לברך ובאמצעותם לכל יהודי ויהודי. בפסוק "כה תברכו את בני ישראל אמור להם", יש נתינת כוח לכל יהודי שיהיה כבן אהרון.

    ברכת הכוהנים כוללת שלוש ברכות: "יברכך ה' וישמרך" – ברכה שבטבע ובסדר השתלשלות – יברכך בממון וישמרך מן המזיקים; "יאר ה' פניו אליך ויחונך" – חן שהוא למעלה ממדידה והגבלה, למעלה מהתעוררות מלמטה ו"ישא ה' פניו אליך וישם לך שלום – מעלה גבוהה יותר מחן, נשיאת פנים שלמעלה ממנו.

    הקב"ה עצמו מוסיף עוד שתי ברכות: "ושמו את שמי על בני ישראל, ואני אברכם". שמי הוא השם המיוחד. שמו יתברך המהווה המשכה ממקום גבוה יותר. אותיות "תברכו", כה תברכו את בני ישראל, הן אותיות "בכתרו". המקום ממנו מגיעות הברכות, מבחינת הכתר העליון – מלמעלה למטה.

    אך להבדיל מברכה סתם, המהווה המשכה כמו פעולת ההברכה בצמחים, כאן, בברכת כוהנים, מדובר גם בתפילה ועובדה היא שאנו – כל בני ישראל, גם הלווים והישראלים – אומרים זאת מידי בוקר בברכות השחר, לפני התפילה כולה. משום שלאחר שהתברכנו בכל הברכות, אנו יכולים להמשיך בתורה, תפילה ומעשים טובים שמחים וטובי לבב.

    "כל המברך – מתברך".

    הכותבת היא בעלת "הבחירה שלי", מנחת אירועים, מרצה ושדרנית רדיו

    [email protected]



    1 תגובות

    מיין תגובות