טיול שבועי עם קובי פינקלר • שבועות של קודש

    קובי פינקלר No Comments on טיול שבועי עם קובי פינקלר • שבועות של קודש
    16:43
    28.03.24
    קובי פינקלר No Comments on המל"ל מזהיר: סיכון מוגבר לישראלים במדינות עוינות

    התכניות האחרונות

    ארכיון תוכניות

    פוסטים אחרונים

    תגיות

    ערפילי הטוהר היורדים על הרי צפת, עוטים קדושה של ממש. ההרים אומרים שירה, המרחבים רבים וההיסטוריה קורצת מכל פינה.

    " בלכתך מצפת מצד צפון ללכת אל כפר עין זיתון… ויש שם שתי דרכים: האחת הימני הולך לעין זיתון … והנה באמצע שתי הדרכים האלו יש שם בקעה גדולה של אילני זיתים ונחל מים שוטף .." כך כתב ב"שער הגלגולים" רבי חיים ויטאל בשנת 1575 בקירוב.

    בערבו של חג השבועות עלינו לבירת הקודש בגליל, לצפת.

    כבר בפאתי העיר נכנס לתוך קדושת הימים שעברו ל"פארק עמק התכלת" שאותו חוצה נחל ביריה.
    גן 2

    בתקופת התלמוד הייתה ביריה עיירה יהודית ומקום מושבם של חכמים נודעים. מאוחר יותר פעל בביריה רבי יוסף קארו, ובה השלים בביריה בשנת השט"ו את ספרו "אורח חיים", שהוא חלק מיצירתו הגדולה "שולחן ערוך".

    הפארק, משתרע על כ-580 דונם במבואות הצפוניים של צפת, ובו מעיינות ובוסתנים לנוכח נוף הר מירון הנשקף כמעט מכל פינה.

    תכלת צפת
    לצד השביל הכשירה קק"ל פינות ישיבה מוצלות, הצופות מקרוב בצמחיית הנחל העשירה – משוכות פטל ועצי ערבה ותאנה. הליכה קצרה תביא אותנו אל פרגולה המצלה על מרפסת תצפית שצופה מערבה אל רמת יהויריב, מושב מירון ופסגותיהם הנישאות (מימין לשמאל) של הר אדיר, הר חירם והר מירון.

    בפארק שבין שביליו רועים איילים, יעלים ודישונים הכשירה קק"ל בשיתוף עם עיריית צפת, שבילים, שוקמו המעיינות, יצרו בריכות מים וטיפחו את הבוסתנים. הכל משולט, המקום נגיש ואוירת הטבע מורגשת כאן בכל פינה. סגור בשבת.

    נחזור לרכבים וניסע לעיר העתיקה. זו השתנתה לבלי הכיר בשנים האחרונות. ראש העיר, אילן שוחט מספר לנו כי בשלוש השנים האחרונות נוספו לה, לעיר 45 מלונות בוטיק מסוגים שונים ומגוונים. תוסיף לכך את כל בתי העסק הנלווים להם, כמו מסעדות, בתי קפה, אמנים וגנים ותקבל מהפיכה של ממש. די להיכנס בכניסה לעיר ליד תחנת האוטובוסים ל"גן הבנים". מקום נפלא עם יצירות אומנות לצד מפלי מים, לזכרם של תלמידי העיר שנפלו בפעולות איבה ובהם הטבח בילדי מעלות.

    צפת מלמעלה

    מכאן ניסע למוזיאון המאירי.
    בניין קדום מהמאה ה- ט"ז, משרידיו הקדומים ביותר של הרובע היהודי הספרדי בצפת ששימש בתקופות שונות כמקום מגורים למקובלים, כבית דין רבני ספרדי, ובשלהי המאה ה- 19 כבית הספר העברי הראשון בצפת, מיסודו של הברון רוטשילד.

    בית המאירי שוקם ושוחזר בין השנים 1985-1958 על ידי יחזקאל המאירי, דור חמישי בצפת שהיה סופר ועיתונאי, אשר חקר ותיעד את תולדות היהודים בצפת. במוזיאון, תערוכה קבועה בתשעה חדרים ואולמות. עיקרה – אורחות חיי היישוב היהודי בצפת, דמויות טיפוסיות, אמצעי הקיום – תורה ועבודה, כלי-בית ומלאכה, תשמישי קדושה וביטוי לעמידת היישוב במאורעות תרפ"ט, תרצ"ו ומלחמת תש"ח. במוזיאון גם חדר לזכרו של יחזקאל המאירי ובו ביטוי לעשייתו המגוונת. 04-6921939

    המוזיאון לתולדות יהודי הונגריה.
    המוזיאון, על כל 3 אגפיו, מוקדש לתולדותיה ולמורשתה של היהדות דוברת הונגרית מלפני השואה. מלבד התערוכה והסיור המודרך, (המופקד בידיו האמונות של רוני לוסטיג, המנהל את המוזיאון, לאחר פרישתו של אביו יוסף, ששימש כמנהל מאז ייסודו של המוזיאון), יש במקום גם ארכיון, ספרייה ומרכז מידע ממוחשב. טלפון: 04-6925881

    עמק התכלת

    בכל אשר תפנה ההרגשה היא שאתה הולך בתוך הקודש שאפף את העיר לפני כ- 500 שנה. הרב בן טובים, חוקר צפת, מדלג בקלילות בין מצבות בית העלמין ולפתע נעצר. כל אחת מאלפי המצבות העומדות בצפיפות על המדרונות הסלעיים שמדרום לעיר העתיקה של צפת, מספרת פרק קטן בהיסטוריה של העיר ושל תושביה במשך מאות בשנים. שבועות של קדושה בצפת.



    0 תגובות