התנועה למשילות נגד לפיד: "פניית ח"כ לבג"ץ – פגיעה בעיקרון הפרדת הרשויות"

    יוסי אשר No Comments on התנועה למשילות נגד לפיד: "פניית ח"כ לבג"ץ – פגיעה בעיקרון הפרדת הרשויות"
    16:43
    28.03.24
    קובי פינקלר No Comments on המל"ל מזהיר: סיכון מוגבר לישראלים במדינות עוינות

    התכניות האחרונות

    ארכיון תוכניות

    פוסטים אחרונים

    תגיות

    יו"ר יש עתיד יאיר לפיד מאיים לפנות לבג"ץ אם הממשלה שתקום תמנה את ח"כ יעקב ליצמן לסגן שר במשרד הבריאות ולא לשר. בתנועה למשילות ודמוקרטיה פנו היום ללפיד בבקשה כי ימנע מפניה לבג"ץ בנושא.
    ​ ​בפניית התנועה נכתב: "כידוע לך, פניה שכזו אינה מתפקידו של חבר כנסת. כנבחר ציבור, המייצג את רצון בוחריו וכחבר בכנסת ישראל, אם הינך סבור שהמצב החוקי הנוכחי דורש תיקון, ביכולתך ובסמכותך לפעול לשינוי המצב באמצעות תיקון החוק".​ ​בתנועה מציינים כי יש להצר על כך שנבחרי ציבור מפנים סוגיות חשובות הראויות לטיפול ולדיון ציבורי לידי גורמים שיפוטיים.

    עוד נכתב כי "בית המשפט העליון מקבל פניות רבות לטיפול בנושאים שאינם בסמכותו, ויש בפניות אלה פגיעה בעיקרון הפרדת הרשויות, החלשת המערכת הנבחרת וטשטוש תפקידי הרשות השופטת".

    ​ ​במכתב לח"כ לפיד מובאים דבריו של נשיא בית המשפט העליון לשעבר השופט אשר גרוניס שלא רואה בברכה פניות של חכי"ם לבג"ץ. גרוניס כתב כי "דומה, כי התופעה שבמסגרתה החלו חברי כנסת לפנות באופן תדיר לבתי המשפט כ"עותרים ציבוריים", בהחלט מעוררת דאגה. זאת, על רקע ההנחה כי נבחרי הציבור יכולים לנסות ולקדם את העניינים המועלים בעתירות הציבוריות באופן בלתי אמצעי, במסגרת הליך החקיקה או באמצעים אחרים הנתונים בידי חברי הכנסת. לא יהיה זה מופרך לטעון, כי עתירות ציבוריות של חברי כנסת מוגשות לעתים על חשבון דיון ציבורי מקיף בהליכים הפנים-פרלמנטריים, מה שגורר אחריו, לא אחת, פגיעה במעמדה של הכנסת"

    כהמשך לדבריו של גרוניס אומר מנהל התנועה למשילות ודמוקרטיה יהודה עמרני כי פניה של ח"כ לבג"ץ עלולה להוביל לפגיעה אף ברשות השופטת עצמה "שכן מעורבות יתר של הרשות השופטת בהליכים פנימיים של הרשויות האחרות, עלולה להוביל למהלכים שיפגעו ביכולת בית המשפט להתערב גם במקרים בהם התערבותו נדרשת".

    ​ ​בתנועה מבקשים מח"כ לפיד לחזור בו מכוונתו זו, להימנע מהגשת עתירה לבג"ץ ומציעים לו לפעול באמצעים הפרלמנטרים העומדים לרשותו כדי להביא לשינוי הנצרך לפי דעתו.



    0 תגובות