- רדיו קול חי - -

סערה ברחובות • רפורמים כפו טקס 'בר מצווה' על ילדים בחינוך מיוחד

בעוד שגורמים רדיקליים מנסים להציג את הדתיים כמי שכופים על החילונים את שמירת הדת והמסורת, הרי שמתברר שדווקא המבקשים להיקרא "ליברליים" – הם אלו שכופים את הליכותיהם על הציבור בישראל.

גורמים רפורמים ניסו לכפות על תלמידי בית ספר לחינוך מיוחד ברחובות לעבור חגיגת בר מצווה באווירה רפורמית, וזאת למרות שתלמידי בית הספר ברובם אינם משתייכים לעדה הרפורמית, וישנם אף מספר תלמידים דתיים בבית הספר.

הורים דתיים שפנו לראש עיריית רחובות רחמים מלול ביקשו ממנו להתערב ולמנוע את האירוע שפוגע עד מאד ברגשותיהם.

מלול, אכן התערב, ודאג לקיום מפגש בין נציגי התנועה המסורתית לבין גורמים אורתודוקסיים על מנת לקיים את האירוע תוך כיבוד רגשות כל ההורים.

אולם בקרב ההנהגה הרפורמית סירבו כנראה לדו קיום ופתחו במתקפה תקשורתית רחבה נגד מלול.

בתנועה המסורתית אמרו: "ראש העיר רחובות הורה לבטל טקס בר/בת מצווה בבית הכנסת המסורתי. בקהילת עדת שלום עמנואל ברחובות צפוי להתקיים ביום חמישי טקס בר ובת מצווה לילדים עם מוגבלויות מבית הספר לוטם. יומיים לפני הטקס, לקראתו לומדים הנערים והנערות כבר מספר חודשים, מודיע ראש העיר רחמים מלול (לשעבר ח"כ מטעם ש"ס) למנהלת בית הספר כי הוא אוסר את קיום הטקס בבית הכנסת המסורתי, ודורש להעבירו לבית כנסת אורתודוקסי. התפיסה ההלכתית של התנועה המסורתית גורסת כי גם ילדים עם מוגבלויות נספרים למניין בהגיעם לגיל מצוות, וזכאים לעלות לתורה ככל ילד/ה אחרים בהגיעם למצוות. התוכנית פועלת ברחבי הארץ כבר למעלה מ- 20 שנה, זכתה בפרס 'קרן שלם', ובמסגרתה עלו לתורה אלפי ילדים עם מוגבלויות. הקהילה המסורתית ברחובות חגגה 45 שנות קיום, ושירתה במהלך השנים רבבות מתושבי העיר.
כמה כואב שראש העיר מבטל כלאחר יד אירוע כה חשוב ומשמעותי, אך אנחנו לא נהיה כלי משחק בידי ראש העיר. בעצה אחת עם ההורים הוחלט לקיים את הטקס, שלא במסגרת בית הספר".

מעיריית רחובות נמסר בתגובה: "עיריית רחובות בנתה את בית ספר לוטם מתוך רצון להשאיר את הילדים במסגרות חינוך בתוך העיר, ולפיכך הוא משלב ילדים חילוניים, דתיים וחרדיים מכל אזור השפלה. לאור האירוע שהתקיים בשנה שעברה, התבקשה מנהלת בית הספר בחודש ינואר השנה לבצע טקס חלופי, שיתאים לצרכי כלל הילדים, כולל הציבור הדתי, והשיבה כי אכן יש הורים שפנו אליה בנושא ותתקיים פגישה משותפת. לצערנו, לא הוצעה תכנית כאמור והורים מהמגזר הדתי, שילדיהם לומדים בלוטם פנו לעירייה בתלונה על כך שקיום הטקס בבית כנסת רפורמי מונעת את הגעתם".

לדברי העירייה, "המשמעות הינה שחלק מהילדים יישארו בבית ספר ולא יוכלו לקחת חלק באירוע החשוב. העיריה פנתה למנהלת והודיעה לה כי הטקס לא יוכל להתקיים במתכונת זו, משום שזו היא כפייה אנטי דתית על הורים אחרים. לראש העיר אין שום התנגדות שכל הורה יפעל על פי דרכו ואמונתו ויקיים טקס עלייה לתורה בכל מקום בו הוא חפץ, אך לא במסגרת טקס רשמי שמאורגן מטעם בית הספר ואשר אמור להיות מקובל על כלל ההורים. גם הכנת התלמידים, כנטען, לא תואמה עם העיריה ואף נעשתה בניגוד להנחיות אגף החינוך להתחשב בכלל ההורים, והיא בוצעה על דעת המנהלת בלבד.".

עוד נאמר בתגובת העיירה, "הטענה לפיה הרבנים כביכול דוחים את הילדים בעלי המוגבלויות בטעות יסודה. לו פנו במועד לאגף החינוך כמקובל וכנדרש, היו הילדים מתקבלים בזרועות פתוחות ומקבלים את ההדרכה הנחוצה. אין החלטה זו נוגעת דווקא לילדים בעלי מוגבלות וכל ניסיון לקשר בין הדברים הוא פופוליסטי ונועד אך ורק ללבות את המחלוקת בין ההורים. אתמול ישבו כלל הגורמים, כולל נציג התנועה המסורתית וההורים במשך שעות ארוכות והגיעו להסכמות, לפיהן הטקס יתקיים בבית כנסת הנמצא בתוך בית ספר בעיר, כאשר את רובו תנהל התנועה המסורתית. לצערנו הרב, מנכ"ל התנועה המסורתית לא רואה לנגד את עיניו את טובת כלל ילדי בית הספר, והודיע כי הוא לא מקבל את הסכם הפשרה ובחר לצאת בקמפיין בתקשורת, שכולו לצורכי יחסי ציבור בלבד , תוך ליבוי המחלוקות. לאור זאת, פשרה נוספת שמתגבשת היא קיום הטקס לאחר שעות הלימודים, על מנת למנוע את השארתם של חלק מהילדים בבית הספר בעת קיום האירוע, וכל זאת בהסכמת ההורים".

לסיום, "עיריית רחובות מבקשת להדגיש כי היא מהרשויות המצטיינות בארץ ביחסה ותמיכתה באוכלוסיות בעלות צרכים מיוחדים ומשרד החינוך שיבח אותה על כך, כשהעניק לה את פרס החינוך המחוזי. רק אתמול חנכנו מבנה מפואר שנבנה לחניכי מרכז העבודה השיקומית, בוגרים בעלי מוגבלויות ומכל האזור מגיעים גם למסגרת זו. בימים אלו יוצאת העיריה להקמת בית ספר לאוטיסטים, המפואר ביותר במדינה. באשר לטקסים, גם המדינה וצה"ל, כמו גופים ציבוריים אחרים, מקיימים את טקסיהם במקומות המקובלים על כלל האוכלוסייה. אנו מקווים כי התנועה המסורתית תחזור בה מליבוי מחלוקות ותראה לנגד עיניה את טובת הילדים בלבד".