טור מוזיקלי • סיכום חורפי של המוזיקה היהודית

    ישראל רוזנטור 3 Comment on טור מוזיקלי • סיכום חורפי של המוזיקה היהודית
    11:52
    18.04.24
    עפר גדנקן No Comments on חדש ממשק צוריאל: גבינת חלומי וגבינה בולגרית בהשגחת בד"ץ העדה החרדית לפסח ולימות השנה

    התכניות האחרונות

    ארכיון תוכניות

    פוסטים אחרונים

    תגיות

    עונת החורף האחרונה הייתה ללא ספק אחת מעונות החורף הטובות שידעה מדינת ישראל בשנים האחרונות, אך לא רק בגלל גשמי ברכה וסופות שלגים, לציבור הדתי והחרדי החורף האחרון היה טוב הרבה בגלל המוזיקה היהודית, האיכותית והטובה שיצאה בה.

    כשמדברים על המוזיקה היהודית, צריך לבחור בין לא מעט ז'אנרים. יש את המוזיקה החסידית, המזרחית, הישראלית וכן הלאה. בטור שלפניכם, אשתדל לסכם יחד עם עמייתי, עורכי האתר את עונת החורף במוזיקה היהודית – הלהיטים, הפחות להיטים והאומנים שעוד יגיעו רחוק.

    אפתח את דבריי עם להיט חדש לחלוטין, שיצא רק בשבוע האחרון וכבר כבש את בחורי הישיבות, רחבות הריקודים ותחנות הרדיו. מדובר בשיר הקצבי והמדהים 'אחד יחיד' של כוכב הזמר החסידי שמעון טובול. כמעט לראשונה בהיסטורייה של הזמר החסידי, הגיע שי ראובני המוכר לכולנו מעיבודיו לגדולי הזמר המזרחי ועיבד שיר חסידי, בצורה האיכותית ביותר.

    הקול המדהים של טובול משתלב עם הלחן של גיל נגר, העיבוד של ראובני וביחד, השילוב המדהים הזה יצר להיט גדול. חלק מהדברים שמוסיפים לשיר הרבה, לדעתי, אלו הנשפנים אורן בן ארי ועדי מאירי שעשו עבודה נפלאה, בהתאם לעיבוד הנפלא של שי כמובן. אז הכירו את הלהיט החדש של הציבור הדתי והחרדי. שיר נפלא, שנכנס וימשיך להיכנס חזק מאד לעולם הישיבות, לתחנות הרדיו ולרחבות הריקודים. אין ספק שלצד מראה כהן ושהחיינו, נולד להיט חדש ואומן שעוד יגיע רחוק.

    כעת אעבור ל'ואפילו בהסתרה' של יואלי קליין, שיצא לפני מספר חודשים וללא ספק הפך ללהיט גדול זמנית. במשך החודשים האחרונים הוא זכה לעוד ביצוע ועוד ביצוע וכמעט ואין בית בישראל שלא מכירים אותו עד כה. מה-שכן, בשבועות האחרונים נראה שהלהיט הולך ונשחק. השיר בנוי בצורה כזו שבאיזשהו שלב פשוט נמאס לבית ישראל לשמוע אותו. על המשך הידיעה על עצם קיום השיר אין ספק, אך את המשך קיומו כלהיט נראה שלא נזכה לראות.

    הרבה שאלו אותי: מה כ"כ מיוחד ב'ואפילו בהסתרה' שהוא זכה לפרסום כה גדול ולכ"כ הרבה ביצועים? אז התשובה פשוטה קוראים יקרים, גאונות מוזיקלית אין יותר מדיי בשיר הזה מבחינת העיבוד והלחן, מה שכן יש זה שיר סוחף. וזה מה שלא היה הרבה זמן. שיר שאפשר לשיר אותו שוב ושוב והוא מכניס אותך להרגשה רוחנית, אם כמובן אתה יודע מה אתה שר.

    אומן נוסף שחשבתי לציין זהו מתי שריקי, מעצב גרפי בערוץ 7 שפצח בקריירה מוזיקלית והביא אלבום משובח, עם שרים ערבים לאוזן לחובבי הז'אנר. את אלבומו המלא של שריקי עוד לא הספקתי לשמוע, אך הספקתי להאזין למספר שירים ובהחלט ניתן ליהנות מהשירים באלבום.

    מעבד החורף מבחינתי הוא כמובן יואלי דיקמן האגדי שלא מפסיק לעשות לנו דברים טובים.

    כמובן, שהרשימה עוד ארוכה. ואציין חלק מהשירים היפים של השנה האחרונה: 'מתנות קטנות' – הקאבר של צמד ילד, שומר ישראל של עוזיה צדוק, גאות ושפל של אבישי אשל ורבות בנות של רולי דיקמן. יש גם להקות שהיו מעולות בחורף האחרון כמו סדר שלישי המצויינת, הלהקה של עמירן דביר וכן הלאה. בגזרת המקהלות ניתן למצוא את מקהלת מלכות ומקהלת ידידים.

    הכותב הוא עורך אתר המוזיקה איצקוביץ'



    3 תגובות

    מיין תגובות
    1. 3

      הסיבה שואפילו בהסתרה הצליח כל כך חזק זה בגלל התקופה שזה יצא צוק איתן וכו….

    2. 2

      טורים שיסכמו חודש ושבוע במוזיקה חשובים. מוזיקה זה בשביל הנשמה!

    3. 1

      מסכימה מאוד עם 1! הסיבה שהתחברנו לשיר היא בגלל המצב הבטחוני.
      התהליך שעברנו עם השיר הזה מאוד מזכיר את מה שהיה עם השיר רחם של שוואקי בזמן האינתיפאדה השנייה – אחרי כל פיגוע התאבדות ניגנו את השיר ברדיו. תשאלו את יוסי אייזנטל…