סיכום בחירות 2015 • נחמיה גרשוני מנתח: הסוקרים לא כשלו

    שמואל וייס | צילום: פייסבוק 1 Comment on סיכום בחירות 2015 • נחמיה גרשוני מנתח: הסוקרים לא כשלו

    התכניות האחרונות

    ארכיון תוכניות

    פוסטים אחרונים

    תגיות

    בעוד רבים בתקשורת ובציבור ממהרים להוקיע את עורכי הסקרים על הפערים העצומים שהתגלו בין תחזיותיהם לתוצאות האמת, האנליסט הפוליטי ומייסד 'פרויקט 61' נחמיה גרשוני טוען כי הסוקרים לא כשלו כלל.

    בראיון לאתר קול חי הערב טען גרשוני, שהתפרסם בשנים האחרונות כמומחה לסקרים, כי האמירות בציבור ובתקשורת בדבר "יום הדין של הסוקרים" מקורן בקריאה לא נכונה של הדרמה הפוליטית שהתרחשה בארץ בשבוע האחרון.

    לדבריו, אם הבחירות היו נערכות במועד שבו נערכו הסקרים האחרונים, ביום חמישי שעבר, הרי שככל הנראה תוצאותיהן היו משקפות באופן קרוב מאוד את תחזיות הסוקרים, שדיברו על פער של כשלושה מנדטים לטובת המחנה הציוני על פני הליכוד.

    אך בימים הספורים שחלפו מאז נאסר פרסום סקרים חדשים על פי החוק, התרחשו מספר תהליכים שגרמו לתפנית דרמטית באופן ההצבעה, והובילו לתוצאות הסופיות בהן דווקא הליכוד הוא זה שמוביל על המחנה הציוני, ועוד בשישה מנדטים, כאשר לא ניתן היה לצפות זאת בשום דרך מראש.

    והוא מפרט כמובן: אם נסתכל על מפת המנדטים בתוצאות הסופיות, הרי שהסוקרים דייקו כמעט לחלוטין באשר למספר המנדטים לו זכו מפלגות השמאל, הרשימה המשותפת והמפלגות החרדיות.

    שינוי פנים-גושי
    באשר למפלגות הימין, בהן התרחשה תפנית דרמטית בחלוקת המנדטים הפנימית, הוא מציין מספר גורמים שגרמו לשינוי, ולדבריו התרחשו כולם בין תאריך פרסום הסקרים האחרונים ליום הבחירות עצמו.

    הגורם הראשון לדבריו הוא פרסום הסקרים האחרונים שצפו ניצחון לשמאל, וגרמו למצביעי ימין רבים להצביע לליכוד, על מנת לוודא שהשמאל לא יעלה לשלטון. כמו כן יש לציין גם את בליץ הראיונות שהעניק נתניהו לתקשורת בימים הללו, שהאפיל בפער עצום על כמות הראיונות של הרצוג.

    גרשוני מעריך כי שינוי התפיסה של מצביעי הבית היהודי ויחד, כתוצאה מהסקרים ומהראיונות, גרם להם להחליט כי עדיפה הצבעה לליכוד, אף שאינם מזדהים עמו לחלוטין, על פני הצבעה למפלגה עימה הם מזדהים, אם זו תגרום לשלטון הימין.

    גרשוני מציין כדוגמה לשינוי זה את עצמו, כמו גם רבים ממכריו, מצביעים וותיקים של הבית היהודי. הוא טוען גם כי אלמלא תנודת המנדטים הזו בימים האחרונים, הרצוג אכן היה מרכיב את הממשלה בסופו של דבר, בתמיכת כחלון, ליברמן ודרעי.

    המדגמים
    בשלב זה ביקשתי ממנו להתייחס למה שנתפס בציבור ככישלון הקולוסאלי של הסוקרים – המדגמים שפורסמו עם סגירת הקלפיות וצפו שוויון בין הליכוד למחנה הציוני, בעוד תוצאות האמת היו רחוקות מכך.
    אך מתברר כי גם באשר למדגמים, גרשוני איננו מזהה כישלון של הסוקרים, וטוען כי מדובר בתוצאה של תפנית דרמטית שחלה באופן ההצבעה של הבוחרים בשעות האחרונות של היום, וגרמה לתוצאות המדגמים להפוך ללא רלוונטיים.

    לטענתו, אם המדגמים היו נסגרים בשעה 10 – מועד סגירת הקלפיות, תוצאותיהם היו קרובים מאוד ככל הנראה לתוצאות האמת, אלא שעקב דרישת ערוצי הטלוויזיה לשדר את תוצאות המדגמים ב-10:01, נאלצים עורכי המדגמים לסגור את קלפיות הדמה שלהם כבר בשמונה- שמונה וחצי, מה שגרם לפספוס הגדול.

    נקודת המפנה באופן ההצבעה ביום הבחירות עצמו, אומר גרשוני, אירעה כאשר נתניהו כינס מסיבת עיתונאים, וזו נאסרה לשידור – בצדק – על ידי יו"ר ועדת הבחירות המרכזית, בעוד יריביו המועמדים מתראיינים באמצעי התקשורת באותו יום בזה אחר זה, מה שאפשר לראה"מ לומר שוב לבוחריו: רודפים אותי.

    בשלב זה, כאשר אנשים ישבו בבית וצפו ביוטיוב או בפייסבוק במסיבת העיתונאים של נתניהו, בה הזהיר מפני "אוטובוסים של V15 המסיעים המוני ערבים לקלפי" – מה שלא היה ככה"נ, מציין גרשוני – הם נכנסו לפאניקה, ורצו להצביע ליכוד, והתקשרו גם להוריהם וביקשו מהם לעשות כך.

    בעקבות כך, אומר גרשוני, לעורכי המדגמים לא היתה כל דרך לצפות את התפנית הדרמטית שהתרחשה אצל הבוחרים בשעות שלאחר סגירת קלפיות המדגם. הוא מוסיף כי מינה צמח סיפרה כי זיהתה תנודה מסוימת בשעות האחרונות, אך לא יכלה – נכון לשעה 10 – להצביע על הכיוון לשם זרמו לפתע הקולות.



    1 תגובות

    מיין תגובות
    1. 1

      בבחירות האחרונות למדתי עוד משהו לאנשים קשה להפסיד וזה מתגלה בעיקר ברגע שהם טוענים שהם מפסידים בכבוד וחלק מהנכשלים. הם גם הסוקרים. מה יקרה אם תבואו ותגידו נכון טעינו. והטענו מצטערים. אך במקום זה שאתם מתרצים את התרוציים הקבועים שלכם ערככם עוד יותר יורד בעיננו