דעה • כשמאיר שליו דואג למנשקי המזוזות // אברהם רוזן – יום ליום

    אברהם רוזן - יום יום 1 Comment on דעה • כשמאיר שליו דואג למנשקי המזוזות // אברהם רוזן – יום ליום
    16:43
    28.03.24
    קובי פינקלר No Comments on המל"ל מזהיר: סיכון מוגבר לישראלים במדינות עוינות

    התכניות האחרונות

    ארכיון תוכניות

    פוסטים אחרונים

    תגיות

    שלח לי חבר את טורו של מאיר שלו מ'ידיעות אחרונות' של השבת האחרונה שעוסק בעניין נישוק המזוזה. בטורו כתב שלו: "…במסגרת דאגתי לבריאות הציבור, ללא שמץ של לגלוג וביקורת: אפשר לנשק מזוזה אבל כדאי לבדוק מי נישק אותה קודם".

    בעודי קורא את הקטע האמור, נזכרתי בסיפור המפורסם אודות רב החובל שנקלעה ספינתו לסערה בלב הים, טיפס לראש התורן והכריז: "על כל נוסע להשליך מתוך כבודתו חפץ אישי בעל משקל כבד" מתוך כוונה להקל מהמשא שעל הספינה. אחד היהודים ממפליגי הספינה בחר להשליך דווקא את הטלית והתפילין… שכן עבורו היה זה המשא הכבד ממנו ביקש להיפטר.

    אולי קיים חשש קל שעל ידי נישוק המזוזה יעברו חיידקים מאדם אחד לאדם אחר, אך לבל נשכח כי גם במגע של המוני המבקרים והחולים בלחצני המעלית, בידיות הדלתות ובברזי המים שבבית החולים, קיים אותו חשש בדיוק! מדוע מבין כל אלו, דווקא המזוזה היא זו שמעבירה חיידקים?

    לגופו של עניין, אעיר שתי הערות עובדתיות. א. כתבת "שיש לבדוק מי נישק את המזוזה קודם", בוודאי כבר הסבו את תשומת לבך לכך שסדר הפעולות הוא הפוך: ראשית נוגעים במזוזה ורק לאחר מכן מנשקים את היד. ייתכן וטעות זו היא מקור החשש שלך כשסברת

    המהפכה חזרה
    יום שלישי בניני האומה קצת לפני חצות מאות פעילים של ש"ס גודשים את האולם וממתינים בדריכות ליו"ר התנועה הרב אריה דרעי שיכנס תוצאות המדגמים שפורסמו בעשר העלו את האדרנלין של מאות הפעילם שהיו בתוך האולם ש"ס שוב מפתיעה. למרות שלפני מספר חודשים היה כבר מי שמיהר להספיד את התנועה אך ש"ס הוכיחה שוב כי כוחה נמצא בשטח בין אלפי הפעילים. שיודעים ברגע האמת לפשוט על ריכוזי הערים לעשות נפשות ולהביא את המצביעים לקלפי התוצאה שנרשמה באותו ערב הוכיחה מעל כל ספק "מה הוא בחיים אף זרעו בחיים".

    לפעילים הספיקו התוצאות שפורסמו בעשר במדגמי רשתות התקשורת. הרב דרעי למד על ניצחונו כאשר נתניהו מיהר לטלפן ולקבוע איתו פגישה עוד באותו ערב. דרעי השיב לו כי הוא ימתין לבוקר עכשיו הוא ממהר לחוגג עם הפעילים. נתניהו מיהר לקיים שיחות דומות עם יו"ר יהדות התורה ח"כ ר' יעקב ליצמן. עם יו"ר הבית היהודי נפתלי בנט, יו"ר כולנו משה כחלון. רק יו"ר מפלגה אחת לא ענה לטלפון של נתניהו זהו שר החוץ שלו ויו"ר ישראל ביתנו אביגדור ליברמן. ליברמן העדיף לשוחח עם פעילי המפלגה שלו במקום עם נתניהו והעניק להם את נאום חמשת המנדטים. הוא לא ממהר לשום מקום את המשא ומתן הקודם עם נתניהו הוא עשה כששהה במולדביה. עבור ליברמן ניהול מו"מ זה סוג של משחק שח מט. רק לפעמים ליברמן שוכח שניתן לעשות לו מט זה כמעט קרה במערכת הבחירות הנוכחית בשעה שהעלה את אחוז ובחלק מהסקרים היו שטענו כי ליברמן נמצא סביב ה-4 מנדטים. תוצאות האמת בהחלט החמיאו לליברמן. מי שחולם שאחוז החסימה ירד מוטב לו שישן פחות ויחלום פחות ליברמן ינסה לקדם את שינוי שיטת הממשל. כוחו הקטן ימזער את הנזק.

    כשכחלון ענה לטלפון של נתניהו הוא שוחח איתו שיחת נימוסים אחרי נתניהו על הקו היה הרצוג גם הרצוג זכה לשיחת נימוסים מילד הפלא של אולגה. כחלון אמר שלא דיברו על המהות אלא סיכמו לדבר. תוצאות האמת שזרמו מוועדת הבחירות המרכזית שפכו אור וכולם הבינו כי נתניהו הוא זה שירכיב את הממשלה הבאה. ולא רק בשל סיכוייו הגדולים יותר אלא בשל כמות המנדטים הנדיבה אותה העניק לו הציבור כ-30 מנדטים.

    נתניהו הוכיח שאתה לא חייב שטח חזק אלא הבליץ התקשורתי אותו ערך נתניהו מול רשתות התקשורת הכתובה והאלקטרונית הובילו את המצביעים במהלך יום הבחירות לשנות דפוסי ההצבעה ולהעניק לנתניהו מנדט רחב יותר לנהל את המדינה. מי שידע לזהות נכון היה יו"ר ש"ס הרב אריה דרעי בעוד היו כאלו שבחרו שלא לבחור דרעי הלך על מהלך בו הכריז כי הוא ימליץ על נתניהו שירכיב את הממשלה. עמיתיו למפלגות החרדיות העדיפו לחמוק מתשובה ברורה. היו שחששו מהסקרים והיו שחששו מתקדים ממשלת נתניהו השלישית. ההודעה הברורה של דרעי כי הוא ימליץ לנשיא להטיל את הרכבת הממשלה על נתניהו מוכיחה כי מדובר בחשיבה אנליטית שלוקחת בחשבון את מפת הנתונים הפוליטיים הכוללת את חלקי המפלגות השונות.

    למו"מ שהתחיל כבר ביום רביעי באופן לא רשמי יגיעו המפלגות החרדיות כגוש אחד ומאוחד מודבר בהפקת לקחים מהמו"מ בממשלת נתניהו השלישית בה מצאו החרדים עצמם מודרים מהקואליציה בשל ברית האחים בנט-לפיד. מפלגתו של בנט הצטמקה ורע לה אך לחרדים היא עומדת בהגדרה הלכתית של מצטמק וטוב לו. כרגע החרדים הם לשון המאזניים בשלב הראשון מכאן המפלגות השונות יצטרכו ליישר קו ולשאת ולתת עם נתניהו בהתאם לאותם קווים שאותם יציגו ש"ס אגודת ישראל ודגל התורה.

    את בעיית התקציבים ניתן לפתור די במהירות להכניס את כל השינויים המתבקשים לחוק הסדרים אחד גדול ומשם להביא את הפתרון המיידי למצוקת עולם התורה והמשפחות ברוכות הילדים. את הפתרון הזה למדו מחברי הכנסת של יש עתיד חוק ההסדרים היה מעבד המזון של יש עתיד להשגת המטרות של העשירון העליון של מדינת ישראל.

    מעבד המזון יעבוד עכשיו למען אותם שקופים שעבורם ש"ס תלחם. נתניהו יצטרך למלא אחר הדרישות באם הוא חפץ קואליציה עוד לפני חג הפסח.

    המפסידים והמרווחים
    כמו בכל מערכת בחירות יש מרווחים ויש מפסידים. אין ספק כי המפסיד הגדול הבחירות הוא יאיר לפיד הוא יצא הלוזר הגדול של מערכת הבחירות הנוכחית מי שמילא אולמות והפך לאימת המפלגות הגדולות ואיים שוב להפתיע מסיים את המערכת הנוכחית מוכה וחבול בבחירות לכנסת ה-19 השיג לפיד 543458 קולות הפעם הוא קיבל 348802 קולות בלבד לפיד רשם ירידה של 194656 קולות מדובר בירידה משמעותית ואיבוד כח רב. אלא שזה לא הסיפור המרכזי הרי יש מפלגות עם ארבעה מנדטים שהצליחו להשיג כח רב. לפיד הפך לאחד האנשים הכי שנואים בבנין הכנסת נתניהו לא רוצה לשמוע עליו והרצוג למד כי מבנה האשיות הבעייתי של האיש יכול לשתק אותו ברמה הפוליטית. לא הרצוג ולא נתניהו מעוניינים בשותפות פוליטית עם לפיד. ההערכה שלי כי לפיד יעסוק בכנסת ה-20 במתקפה כנגד המגזר החרדי העשייה הפרלמנטרית שלו תהיה דלה.

    אדם נוסף שהבין כי איבד את כוחו הוא נפתלי בנט אומנם הוא כבר קיבל שיחת טלפון מנתניהו והחרדים נוהגים בו בחסד וברחמים הוא לא נוקמים בו ולא מטילים עליו וטו כמו על בן בריתו. רצף של טעויות גרם לאיש להשיל ממפלגתו אלפי קולות ולאבד כ- ארבע מנדטים. למרות שהוא לא נוהג להתנצל ראוי שבנט יתנצל בפני חברי מפלגתו על היוהרה הזחיחות שהפכה לחלק בלתי נפרד מהאיש. כבר שנתיים שאני מסה להבין מה יש באיש מה סוד כוחו הוא מדבר יפה יודע למשוך את הצעירים אבל הוא שינה לחלוטין את המבנה ההיסטורי של המפד"ל והבריח מצביעים רבים מהמפלגה. התוצאה המרשימה אותה השיג בנט תוביל אותו לבדק בית בו הוא יצטרך לבדוק האם אורי אריאל הוא נכנס או נטל. כיצד הצליח להרחיק כל כך הרבה מצביעים וכיצד הוא מחזיר אותם. ואולי נפתול חתול תעלול יתמזג לקראת הבחירות הבאות עם נתניהו.

    הרב אריה דרעי מביט על חצי הכוס המלאה לאחר שטענו כי ש"ס מדשדשת בסקרים הוא הצליח לגבור על מכשולים רבים בהם הוא התמודד עם שסע בתוך המגזר הספרדי על מערכת הבחירות הזאת הוא הסתכל כסוג של בירור מעמיק פנים מגזרי אולם לצד הכל ראוי היה לבחון כיצד קרה שקמפיין השקופים שהיה מוצלח והפך לחלק מהשיח החברתי לא הצליח למשוך את מאות האלפים ולשחזר לש"ס את ההצלחה הגדולה שהיא ידעה.

    יהדות התורה המנצח הגדול הוא מאיר פרוש שתוצאות האמת מהקלפיות בהם נמצאים קהל המצביעים של שלומי אמונים הוכיח שאין לו בית אחר. ותמך ביהדות התורה גם ליצמן וגפני יכולים לראות את חצי הכוס המלאה הישג של ששת המנדטים למרות כל הניסיונות לחבל במפלגה אבל אם שואלים את נציגי המפלגה הם בהחלט בנו על המנדט השמיני והאמינו עד כשבוע לפני הבחירות כי השמיני בדרך יכול להיות שעבודה של הרגע האחרון היא לא בהכרח יתרון. ואולי כדאי פעם אחת לצאת מהקיבעון המחשבתי ולהבין כי החברה החרדית גדלה באופן משמעותי ולא כולם קוראים את עיתוני המפלגה ויש לפרסם בכל כלי התקשורת הפונים למגזר החרדי. כמו כן הפעילות הפרלמנטרית של חברי הכנסת של יהדות התורה הטיבה לא רק עם המגזר החרדי. ויש למפלגה לא מעט תומכים חילוניים האם לא הגיע הזמן לטפל בעניין ברמת מגזר.

    הרצוג יכול להביט בגאווה על תוצאת הבחירות לאחר מספר שנים מפלגת העבודה חצתה את רף ה-20 מנדטים אולם במפלגה שלו ממתינים לו ושם רואים רק את חצי הכוס הריקה זה עניין של זמן שיבקשו להחליף אותו עכשיו יהיה ניתן לבדוק האם הרצוג יודע לעשות את החיבורים המדהימים עליהם כל כך מדבר. אם הוא ידע לעשות זאת סביר להניח שהוא ימצא את עצמו ממשיך לכהן כיו"ר המפלגה.

    נתניהו רק יכול לחייך הוא הצליח להביא את הליכוד להישג מרשים עם עבודת שטח שאינה ביחס להישג שלו בבחירות. עם הגיוס הנרחב של העיתון של המדינה נגדו מצליח נתניהו להמשיך ולהחזיק בשלטון ולקבע את מעמדו כמנהיג הבלתי מעורר של מדינת ישראל. עכשיו הוא רק צריך להמתין בסבלנות ולראות כיצד פרשיית מני נפתלי תשפיע עליו ועל משפחתו. אם הוא לא יורשע הוא רק צריך להתאזר בסבלנות כי כבר יסדרו לו פרשייה אחרת.

    הרסו את הבית
    בעצרת הימין שנערכה ביום ראשון עלה נפתלי בנט החל לשיר ולנגן בגיטרה. נזכרתי בסיפור על אותו ילד שהגיע הביתה עם תעודה מבית ספר כאשר כל הציונים היו 0. למעט במקצוע הזמרה שם הילד הפליא בכישוריו והוציא ציון 100. משראה זאת האבא הוא סטר לו על פניו. שאל אותו הבן מדוע? השיב לו האב עם כזאת תעודה אתה עוד מעיז לשיר?!

    עם כאלה השגים שבנט הביא את מפלגתו 'הבית היהודי' או כפי שהיו שכינו זאת "הבית הלבן" בעקבות הכנסתו וזריקתו של אלי אוחנה גם שבנט ידע ושמע שחרב חדה מונחת על צווארו הוא למנע עצמו מהרחמים והמשיך לשיר. מעניין האם עכשיו יבקשו ראשי המפלגה את ראשו. האם אדם הדורש מכל הסובבים אותו לקבל אחריות יקבל אחריות ויסיק מסקנות כמו זהבה גלאון. אלא שבנט ממזמן הפסיק להתנצל והוא לא מרגיש שהוא חייב למאן דהוא בבית היהודי דין וחשבון.

    בנימין נתניהו "גמל" לבנט טובה על הנאמנות שגילה כלפיו במהלך הקדנציה האחרונה וחיבק אותו חיבוק דב כאשר הוא שותה לו קולות רבים. בעצרת הימין הכריז נתניהו לא משנה כמה מנדטים יקבל הבית היהודי בנט ישב ליד שולחן הממשלה. האמירות האלה עשו את שלהם מצביעי הבית היהודי שדאגו לימין החליטו לתת את קולם ישירות לבנימין נתניהו שהבטיח שלא משנה כמה מנדטים יקבל בנט הוא בכל מצב ישב סביב שולחן הממשלה.

    נקודה מעניינת היכן כל אותם אלו שנהנהו מהשירותים שהעניק שר השיכון אורי אריאל במשרד השיכון? היכן כל אותם אלו שנהנהו "מהמהפכה" שבסוף נשארה על הנייר עיין ערך כשרות רישום נישואין במשרד הדתות שניסה לעשות יקיר המדור סגן שר הדתות אלי בן דהן? כנראה שהציבור לא טיפש והוא יודע מי באמת עובד בשבילו ומי עובד עליו.



    1 תגובות

    מיין תגובות