פמניזם של אישה יראת ה' / מירי שניאורסון על אסתר המלכה

    מירי שניאורסון 1 Comment on פמניזם של אישה יראת ה' / מירי שניאורסון על אסתר המלכה
    22:01
    28.03.24
    המהדורה המרכזית No Comments on השרה מירי רגב: "לא מאמינה שהחרדים יפרשו מהממשלה"

    התכניות האחרונות

    ארכיון תוכניות

    פוסטים אחרונים

    תגיות

    בואו נדבר קצת על האישה המסתתרת שם במגילה- קראו לה אסתר, אנחנו מכירים אותה כאסתר המלכה.

    היא לא הייתה יפה במובן הקלאסי של המילה. בזמנה לא היו פוטושופ. היא הייתה ירקרוקת כמו הירקות שאכלה. שלא לדבר על שלושת הימים בהם צמה. נסי לצום שלושה ימים. שום איפור לא יטשטש את ההשלכות.
    היא אפילו היתה אישה יהודייה יראת ה' שאינה משתייכת לכת פמיניסטית כלשהי. אדרבה, פרימיטיבית לדוגמא. אחת שעושה בדיוק מה שהגבר שלה מורה לה. במבחן הבית היהודי בסמינר, היא בטח קיבלה מאה עם משפטים כמו "ואת מאמר מרדכי אסתר עושה", או עם הנוהג הנפסד לעשות "כאשר ציווה עליה מרדכי". ויותר מזה, נאלצה להסכים לגערותיו של הגבר "מי יודע אם לעת כזאת הגעת למלכות". דבר קשה לכל אדם וכל-שכן לאישה רגישה שלא לומר מלכה.

    אם כך חכמינו היו אמורים לקרוא למגילה על שם מרדכי. לא? מדוע לא נקראת המגילה 'מגילת מרדכי', או אפילו 'מגילת מרדכי ואסתר'. הרי היא מילאה אחר הוראותיו ומדוע נקראת המגילה על שמה – 'מגילת אסתר'?

    אז זהו. שלא. כל מה שמרדכי עשה היה לגלות את הכוחות הטמונים באסתר (הכוחות שהיו בהסתר). אחרי גילוי כוחותיה התברר כי מעלתה גדולה ממעלתו ולכן נקראה המגילה על שמה ורק על שמה. מדרכי ואסתר הם סימבול למערכת יחסים של בעל ואישה, של עם ישראל והתורה.

    מדרכי סימל את התורה והיא הייתה כל עולמו. הקהיל קהילות לעסוק בתורה למרות חרב ההשמדה שמעל לראשם. הקהיל 22 אלף תינוקות של בית רבן ולא עסק עמם בסכנה המתקרבת אלא בלימוד תורתנו הקדושה. "מדרכי בדורו כמשה בדורו".

    היא – אסתר – סמלה את עם ישראל ולכן נקראת הדסה, על שם צדיקי ישראל – "ועמך כולם צדיקים" שנמשלו להדס.

    יחסי הכוחות בין השניים מבטאים את היחס שבין התורה וישראל. התורה היא זו שמתווה את הדרך לעם ישראל, אך היא זו שמגלה את מעלתם בעולם. מעלתם העצמית של ישראל גדולה ממעלתה של התורה כמו שאמרו חכמינו זיכרונם לברכה שמחשבתן של ישראל קדמה לכל דבר, כולל לתורה הקדושה. ולכן העולם שנברא אחרי התורה (אסתכל באורייתא וברא עלמא), לא נברא אלא בשביל ישראל, שישמרו את התורה.
    מה קורה אחרי שמתגלה מעלתה של אסתר? אחרי שהיא עושה "כאשר ציווה עליה מרדכי", היא זו שנותנת לו הוראות – "לך כנוס את כל היהודים וצומו עליי". הנהגת העם מסורה בידיו של הגבר – של מרדכי – אך מי שמעוררת אותו היא האישה – אסתר.

    כאשר מבקשת אסתר מחכמים לכתוב את הסיפור "כתבוני לדורות", הם שוקלים את העניין, משום שכאמור, הנהגת העם מסורה בידי מרדכי, אבל בסוף הם עושים כדבריה לאחר שמצאו "מקרא כתוב בתורה"



    1 תגובות

    מיין תגובות
    1. 1

      צריך להראות את זה בדחיפות למלגה ההזויה החדשה של הנשים המסקנות אולי הם יתנרמלו