הרב שתמך בהסכמי אוסלו • 10 דברים שלא ידעתם על רבי חיים דוד הלוי

    דוד גדנקן No Comments on הרב שתמך בהסכמי אוסלו • 10 דברים שלא ידעתם על רבי חיים דוד הלוי
    18:18
    28.03.24
    זמן אוויר No Comments on הסינגלים השירים והאלבומים החדשים | חדשות התעשייה

    התכניות האחרונות

    ארכיון תוכניות

    פוסטים אחרונים

    תגיות

    היום חל יום ההילולא של רב, פוסק הלכות והוגה דעות בארץ ישראל. דוד גדנקן עם 10 דברים שרציתם לדעת על הרב חיים דוד הלוי זצ"ל.

    א. חיים דוד נולד בי"ח שבט תרפ"ד (ינואר 1924) בעיר ירושלים. הוריו עלו ארצה מתורכיה. האב משה עלה מהעיר בורסה כשהיה בן 16 והאם ויקטוריה בת למשפחת קראקו. כילד למד תורה אצל הרב עזרא הדאיה בתלמוד תורה "אורח חיים".

    ב. בגיל תשע החל ללמוד בישיבת "פורת יוסף" ולמד בה עד גיל 25. ראש הישיבה הרב עזרא עטייה ונשיא הישיבה, מי שהיה אז הראשון לציון הרב בן ציון מאיר חי עוזיאל הסמיכו את האברך הצעיר לרבנות ולדיינות.

    ג. הרב חיים דוד הלוי הושפע מאד מגישתו של הרב עוזיאל. למד אצלו את "הכוזרי" וכדי להרחיב את השכלתו למד גם בסמינר המזרחי כולל לימודי השפה האנגלית. כיוון שנחשב תלמיד מצטיין בישיבה, נמנה עם הקבוצה הקטנה שלמדה יחד עם ראש הישיבה. עם קבוצת העילויים הזו נמנו הרב עובדיה יוסף, הרב דוד חיים שלוש והרב ציון לוי (לימים רבה הראשי של פנמה), הרב בן ציון שאול והרב אברהם ברוך.

    ד. בעת מלחמת העצמאות הצטרף הרב חיים דוד הלוי לגדוד "טוביה" גדוד לוחמים של תלמידי ישיבות. לאחר המלחמה נישא למרים ועקנין נכדת הרב של טבריה מאיר ועקנין. נבחר להיות רב השכונות רוממה ומי נפתוח (ליפתא) בירושלים.במקביל לתפקידו כרב שכונות, שימש כמזכיר אישי של מורו ורבו הרב עוזיאל.

    ה. בשנת תשי"א (1951) נבחר לכהונת רב העדה הספרדית בראשון לציון. הרב הלוי בתפקידו זה הרבה לתת שיעורי תורה בעיר וראשי המשפחות אהבו מאד את שיעוריו. שיעורים אלה היוו את הבסיס לכתיבת ספרו "מקור חיים השלם". הכרך הראשון של סדרת ספרים אלה יצא לאור בתשכ"ז. הרב הלוי החשיב הספר לגולת הכותרת של כתיבתו התורנית ששילבה דברי הלכה ואגדה וכן הציגה הלכות ומנהגים של העדות השונות.

    ו. בקיץ 1955 נסע לתקופה של שנה לארצות הברית, נתן שיעורי תורה רבים וכן גייס כספים למען מוסדות רבי מאיר בעל הנס. בשנת 1964 והוא בן 40 בלבד נבחר לחבר במועצת הרבנות הראשית החמישית, היה צעיר חבריה. במועצת הרבנות שימש כחבר עד יום פטירתו .

    ז. בשנת תשל"ג נבחר הרב חיים דוד הלוי לכהונת הרב הראשי וראש אבות בתי הדין של העיר תל אביב-יפו. במהלך כהונה זו השלים את החלק האחרון של הסדרה "מקור חיים השלם" וכעבור שנה הוציא לאור ליקוט של הלכות מתוך סדרה זו .

    ח. בשנת תשנ"ג (1993) , התמודד הרב חיים דוד הלוי על משרת הרב הראשי הספרדי לישראל, אך הפסיד בהתמודדות בה נבחר לתפקיד הרב אליהו בקשי-דורון. בשנת 1997 קיבל הרב הלוי את פרס ישראל לספרות תורנית וכעבור חמש שנים זכה בפרס הרב טולידנו לספרות תורנית. בשנת תשמ"ד ( 1984) קיבל את פרס הרב קוק לספרות תורנית .

    ט. הרב ח"ד הלוי היה מתון מאד בדעותיו הפוליטיות ולכן גם החינוך הממלכתי דתי אימץ את ספריו כספרי הלכה עיקריים. הרב הלוי תקף בחרי אף גם בכתיבתו את ההשקפות הכהניסטיות. דעתו הייתה שצריך לתת הזדמנות להסכם אוסלו ואולי תהא זו התחלה אפשרית של בוא הגאולה.

    י. הרב חיים דוד הלוי, השאיר אחריו כתבים רבים "תורת חיים " 3 כרכים של שיעוריו בפרשת השבוע, מקור חיים לבנות" –הלכות שפסק בעניני נשים, "דבר המשפט" -3 כרכים על הלכות סנהדרין במשנה תורה להרמב"ם. "מפתחות הזוהר ורעיונותיו" על נושאים בספר הזוהר . עוד ספרים רבים וכתבי יד . הרב חיים דוד הלוי נפטר בי"ב אדר תשנ"ח, היום לפני 17 שנים.



    0 תגובות