מסע קסום • עפר גדנקן בתמונות מאגמון החולה

    עפר גדנקן 3 Comment on מסע קסום • עפר גדנקן בתמונות מאגמון החולה

    עמק החולה הוא גן עדן לחובבי טבע בכלל, ולחובבי צילום כמוני בפרט. האטרקציה המרכזית בעמק היא פארק הטבע והצפרות 'אגמון החולה' שהוכרז כאחד מעשרת האתרים הטובים בעולם לצילום ציפורים • אל תפספסו

    19:36
    25.04.24
    פנחס בן זיו No Comments on הקבינט אישר: מחבלי הנוח'בה יזכו לביקורים בבתי הכלא

    התכניות האחרונות

    ארכיון תוכניות

    פוסטים אחרונים

    תגיות

    עמק החולה הוא גן עדן לחובבי טבע בכלל, ולחובבי צילום כמוני בפרט. האטרקציה המרכזית בעמק היא פארק הטבע והצפרות 'אגמון החולה' שהוכרז כאחד מעשרת האתרים הטובים בעולם לצילום ציפורים.

    הפארק מוקף ברכסי הרים, וממוקם במרכז השבר הסורי-אפריקאי – אחד מצירי נדידת הציפורים המרכזיים בעולם. האזור מהווה נקודת מעבר ללמעלה מחצי מיליארד ציפורים ולכל אורך השנה אלפים מהן חונות בפארק ומושכות איתן עשרות אלפי בני אדם. כמוני.

    01

    'אגם החולה' המפורסם היה במשך מאות שנים אגם מים רדודים בשטח של 14 קילומטרים רבועים. מצפון לאגם שכנה הביצה המפורסמת עוד יותר, ששטחה היה 37 קילומטרים רבועים! עם בוא הגשם עלתה הביצה והציפה את העמק כששטחה גדל בהיקף של 30% נוספים.

    02

    עם קום המדינה החל פרויקט "ייבוש ביצת החולה", מתוך כוונה לנצל את הקרקע רווית המים לחקלאות. המאבק בעד ונגד הייבוש, היה המאבק הסביבתי הראשון בתולדות המדינה. המאבק הוביל להקמת 'החברה להגנת הטבע' ו'שמורת החולה' – שמורת הטבע הראשונה בישראל.

     03

    עם השנים התברר שהייבוש גרם לנזק אדיר לעמק. בקרקעית הביצה שקע הסחף שבמים ולאחר הייבוש הוא הגיע אל מי הכנרת ופגע באיכות המים בה. במקביל הקרקע המיובשת התגלתה כקשה לעיבוד ממילא. ללא מים, הלחות באזור פחתה: החום בקיץ היה בלתי נסבל והקור בחורף עז. ומעל לכל אוכלוסייה שלמה של בעלי חיים וצומח אבדו, בהם מינים נדירים וייחודיים לאזור.

     04

    בשנות ה90 של המאה הקודמת החלה 'קרן קיימת לישראל' בפרויקט הפוך –  הצפת העמק במים, באופן מבוקר, באזורים שהיו בעבר חלק מהביצה. זהו 'אגמון החולה' שאנו מכירים כיום. לשמחתנו הרבה האגמון החדש החזיר לאזור ציפורים נודדות ממינים רבים ושונים שבמשך ארבעים שנה דילגו מעלינו ללא עצירה.

    05

    כיום ניתן לטייל באתר באמצעות אופניים (ניתן להשכיר במקום), רכבים חשמליים, עגלות מסתור מיוחדות המתאימות לשהייה בתוך להקות הציפורים, כמו גם להזמין סיורים מיוחדים בהתאם לעונה. ניתן להביא מהבית או לרכוש במקום משקפות, וכמובן שמומלץ להביא מצלמות.

    06

    בסיור ב'אגמון החולה' תגלו את יופייה של תחנת החובה לציפורים, בדרכם מאירופה לאפריקה ובחזרה. תוכלו לצפות בעשרות אלפי עגורים, אנפות, עיטים, נשרים, חיוויים, שלדגים, ברווזים ועופות נוספים. מלבד הציפורים תוכלו לפגוש בשבילים שסביב האגם, בביצות ובסבך, ביונקים רבים בהם: לוטרה, חתול ביצות, צבים, תנים, שועלים נמיות  ועוד.

    07

    והפרס האישי שלי בעת הסיור במקום: קשת כפולה, מרהיבה, שהגיחה בשמי העמק בסוף יום הצילומים.

     08



    3 תגובות

    מיין תגובות
    1. 1

      תמונות יפות, רק שקשת זה לא פרס, כי למרות שהוא מאד יפה מרשים זה סימן קללה