משבר חרדי בבית שמש • 'דגל' ו'כח' הקימו גוש חוסם נגד אבוטבול

גואל ועקנין 11 Comment on משבר חרדי בבית שמש • 'דגל' ו'כח' הקימו גוש חוסם נגד אבוטבול
22:46
23.04.24
הרב אייל אונגר No Comments on איך נראה את ההצלחה בשגרת החיים

התכניות האחרונות

ארכיון תוכניות

פוסטים אחרונים

תגיות

האם העיר בית שמש ניצבת בפני משבר פוליטי בקואליציה החרדית? בהתחשב בכך שסיעת חן של דגל התורה חברה לסיעת כח של שלומי אמונים להקמת 'גוש חוסם' נגד ראש העיר, משה אבוטבול, נראה כי התשובה היא חיובית. תוסיפו לכך זעם של רבני העיר ומנהלי מוסדות החינוך נגד ראש העיר, המבקש למחוק כליל, או לכל הפחות לקצץ חלקית, את התקציב הזעום המיועד לפרויקט החונכים של "יד אליעזר", העוסק בקידומם החינוכי של ילדי העיר, מכל החוגים והעדות.

25 מיליון שקל – זה הסכום אותו מבקשת עיריית בית שמש לקצץ מתקציבה בשנה הקרובה, לנוכח גירעון ענק של כארבעים מיליוני שקלים שהצטברו בשנים האחרונות, לאחר שזו הכפילה ושילשה בשנים האחרונות את מספר תושביה. וככל שהעיר גדלה, כ"י, כך גם ההוצאות גדלו. ההכנסות, לעומת זאת, לא גדלו ביחס דומה.

העירייה עסוקה בלקיחת הלוואות מכל הבא ליד – ורגע לפני שמשרד הפנים מצמיד 'חשב מלווה', החליט אבוטבול להתעשת ולצאת לתכנית התייעלות הכוללת הפסקת קליטת עובדים חדשים וקיצוץ דרסטי של תקציב העירייה.

למעשה, שנת 2015 כבר החלה אבל עד לרגע זה לא הצליח משה אבוטבול להעביר את התקציב השנתי.

אין זה סוד, כי כדי להחזיק עיר מבחינה כלכלית לא די בגבייה של הארנונה מבתי אב אלא יש צורך גדול במיסים הנכנסים לעירייה מתעשייה ומסחר, מהיטלים על בניה למגורים וממקורות נוספים. בבית שמש קיימת מזה שנים תנופת בנייה מהגדולות בארץ, אבל בגלל הסכמים מול משרד השיכון יועדו הכספים שנכנסו מבניה חדשה לשיפור פני העיר הישנה לפי הנוסחה של 'ישן מול חדש'.

בעיה נוספת שנוצרה היא, שלמרות הגידול המאסיבי במספר התושבים, לא גדלו אזורי התעשייה, מה שמנע כניסת כספים חדשים ובגלל גידול לא פרופורציונאלי של אוכלוסייה מול תעשייה, נכנסה עיריית בית שמש לבור תקציבי ענק של כ-40 מליון שקלים.

גם מענקי האיזון אותם מקבלת העיר ממשרדי הממשלה מחושבים באופן בעייתי, כאשר אין התאמה אמיתית בין ההכנסות לבין ההוצאות. גם מהסכום הסופי אותו אמורה המדינה להעביר, מקוצצים עשרה מיליון שקלים בגלל בעיות תקציביות של משרד הפנים מול משרד האוצר, כך שעם כל העזרה הממשלתית עדיין הבור התקציבי ממשיך להיות גדול.

בניגוד לטענות חברי האופוזיציה בבית שמש, העירייה לא עדכנה את טבלת ההנחות של משרד הפנים, כך שגם אלו הזכאים להנחה בארנונה, אינם מקבלים את ההנחה המקסימלית לה הם זכאים לפי החוק, מה שמעקר את הטענה הדמגוגית כי אם לא יינתנו הנחות מפליגות, מצבה של העיר יהיה טוב יותר.

בחודש האחרון קיים אבוטבול ישיבות רבות עם חברי הנהלת העיר, בנושא התקציב ובשאלה מהיכן לקצץ, כאשר כל אחד מחברי מועצת העיר מנסה למנוע, או לפחות למזער ככל יכולתו, את הקיצוץ בתחומי האחריות עליהם הוא מופקד.

בכירים בעירייה אומרים ל'קול חי', כי לפי המסתמן כעת, בשנה הקרובה תושבת העיר כמעט לחלוטין והתושבים כמעט ולא ייהנו מפעילות תרבותית בגלל היעדר מקורות מימון.

בימים האחרונים החלה התארגנות בין חברי מועצת העיר להקמת בלוק חוסם כנגד הקיצוץ אותו רוצה לבצע ראש העיר בגלל אי הסכמות קשות באשר לצורת הקיצוץ, לא רק בגלל הקיצוץ הדרסטי בתקציבי כל המחלקות, אלא גם, ואולי בעיקר, בשל הטענות על פגיעה קשה במערכת החינוך, לאחר שאבוטבול החליט לקצץ, עד כדי מחיקת תקציב פרויקט החונכים הפועל בעיר מטעם אגודת "יד אליעזר", ומסייע לכ-300 תלמידים ותלמידות באמצעות חונך או חונכת, לתגבור חומרי הלימוד.

image2014-12-30-171207.pdf

יצויין, כי ארגון 'יד אליעזר' עובד בשיטת המצ'ינג מול העירייה, כאשר על כל שקל שנותנת העירייה הארגון מגייס עוד שני שקלים. בשנה האחרונה עמד תקציב הפרויקט על סך של מיליון ומאתיים אלף שקלים, כאשר מתוכם ארבע מאות אלף שקלים הגיעו מהעירייה. כל השאר גייס הארגון בכוחות עצמו.

גורם בעירייה אומר, כי בעיר מתפתחת כמו בית שמש, בה מספר הילדים במגזר החרדי הולך וגדל מדי שנה, כ"י, יש צורך בתגבור תקציבי לפרויקט, שכן צרכי המערכת גדולים ממה שקורה היום. "במקום לאפשר לעוד 100 או 200 תלמידים להצטרף לפרויקט – מבקשים למחוק או לקצץ לחלוטין את התקציב העירוני המיועד לעניין הזה, המוגדר על ידי רבני העיר כ'הצלה', כפשוטו, לאותם נערים הלומדים בתלמודי התורה ובבתי הספר לבנות מכל החוגים והעדות בעיר", אומר הגורם.

בשבוע האחרון נשלח לראש העיר מכתב החתום ע"י כל ראשי המוסדות בעיר, בגיבוי רבני הקהילות, בו הם מוחים על הקיצוץ ומסיבירים שאי מתן עזרה לתלמיד עלולה להביא אותו למצב של נשירה ח"ו והטיפול העתידי בנוער נושר הוא יקר הרבה יותר. אבוטבול עצמו קיבל פניות ישירות מהרבנים בעיר, לבל ייגע בתקציב החונכים, אך עד לרגע זה לא שינה את החלטתו למנוע את הקיצוץ.

חשוב לציין, כי אל הפניה של מנהלי המוסדות הצטרף גם סגן ראש העיר, שמואל גרינברג, ששיגר מכתב בהול לאבוטבול בדרישה להשוות את תנאי התלמידים החרדים לאלו מהמגזר הכלל, וכמו ששם אין פגיעה בתקציב החינוכי, גם במגזר החרדי לא אמור להתבצע קיצוץ. גרינברג אף הציע קיצוץ רוחבי בכל האגפים, כולל בזה שהוא מופקד עליו, והכל רק כדי למנוע את הקיצוץ בתקציב 'יד אליעזר'.

מכתב משה אבוטבול-חתימות

ואם לא די בכך, בישיבת הנהלה שהתכנסה לפני ימים אחדים, לדון בקיצוצים בתקציב, הצליחו אנשי 'דגל התורה' ליצור גוש חוסם, יחד עם סיעת 'כח', כדי למנוע את אישור הקיצוץ. עם זאת, הצעת קיצוץ חלופית שהציג סגן ראש העיר, שמואל גרינברג, לא אושרה.
באשר למצבה הכלכלי של העיר טוענים חברי מועצת העיר, כי אבוטבול שגה בכך שאיפשר את שיווקי הקרקעות למגורים בלי לתת את הדעת על שיווקם של אזורי תעשייה באופן שווה כדי שיהיה מהיכן לממן את הפעילות השוטפת בעיר שגדלה מאוד אך מקורות ההכנסה שלה נשארו כפי שהיו.

נקודה נוספת אותה מעלים מתנגדי הקיצוץ היא שראש העיר התחייב לבנות היכל תרבות ומגרש כדורגל חדש בעלות של עשרות מיליוני שקלים כתנאי להמשך שיווקי הדירות, אך לא התעקש על כך שהכספים יגיעו ממשרדי הממשלה ולא מקופתה הדלה של העירייה.

בשבוע שעבר התקיים דיון בישיבת הנהלת העירייה על ספר התקציב ובו הודיעו החברים כי הם מתנגדים לקיצוץ אותו מציע ראש העיר בהשתתפות העירייה במוקד הרפואי ט.ר.מ. ובקיצוץ התשלום על ניידת טיפול נמרץ המועבר למד"א.

לאחר תיקון ההצעה הביא ראש העיר את התקציב להצבעה מבלי להודיע על כך לחברי הקואליציה שידעו שהם באים אך ורק לדיון ולא להצבעה והצעת ראש העיר נפלה כאשר רק אגו"י וש"ס תמכו בהצעה ואילו דגה"ת ושלומי אמונים התנגדו לה.

סגן ומ"מ ראש העיר מאיר בלעיש לא נכח בדיון ובהצבעות וכך נפלה ההצעה ברוב של 5 מתנגדים מול 4 תומכים

אבוטבול שראה את תוצאות ההצבעה הגיב בכעס והתלונן שחברי הקואליציה ביזו אותו לעיני אנשי המקצוע ונעל את הישיבה.

ראש עיריית בית שמש, משה אבוטבול, מסר בתגובה ל'קול חי', כי יהיה קיצוץ ניכר בכל התקציבים שלא מתוקצבים ממשלתית וזאת עקב הקיצוץ הענק של המדינה לבית שמש במענקי האיזון. כל שנה קיצצו במיליונים וכעת אנו נקצץ בכל.



11 תגובות

מיין תגובות
  1. 10

    כל הכבוד לדגל "וכח" שהם שוב מצליחים לפלג את העיר

  2. 9

    פשוט חוסר אחריות במקום לי

  3. 8

    פשוט חוסר אחריות במקום לבצע ירי מחוץ לנגמש יורים בתוכו ואין חילול ה גדול מזה במקום להתאחד לשנס מותניים , ולקפוץ על משוט על מנת להציל את הספינה , מנדנדים אותה אנא ואנא וחבל . אי אפשר לבנות מגורים בלי חשבון ולבסוף לבכות על חוסר המזומנים

  4. 7

    האשכנזים מוכיחים שוב ושוב עד כמה הם כפויי טובה ואין לך מידה גרועה מזו

  5. 6

    כואב לי מאד לראות התנהלות כזאת נגד רה"ע, מספיק שעבר מסע השמצות קשה מבחוץ ,אנחנו חובתינו ,וגם לטובתינו חייבים לתת כתף .

    אם כי אני מסייג את זה, כל עוד שלא נשמע הסברים אחרים מדוע לעשות כך ליקרינו מ ו י ש ה היקר.

  6. 5

    יעקב, נעמיד דברים על דיוקם.
    ללא האשכנזים אבוטבול לא היה ראש העיר
    במקביל, ללא אבוטבול, לא היה ראש עיר חרדי.
    פשוט חבל שהמחלוקת ידועה לעין כל.
    אין ספק שבקרוב הכל יסתדר.
    אבוטבול הינו איש מקסים, וגם הסיעות המתנגדות יבינו כי אין כל ברירה.
    הרי אילו אנשים עם מח בקודקודם!

  7. 4

    בעיה אמיתית. שימו לב שהחותמים במכתב הם מנהלים ומנהלות מכל גווני הקשת ומנהל פרוייקט החונכים של יד אליעזר בבית שמש הוא הרב יוסף חיים בוסקילה. הבעיה לא תיפתר בהתלהמות ובודאי לא בהסתה על רקע גזעני/פוליטי ציני אלא בהידברות.

  8. 3

    אבוטבול הורס את העיר הזאת וכל מי שהצביע עבורו אשם בכך.

  9. 2

    עם בעלי תפקידים בכירים בעירית בית שמש היו מנהלים עסק פרטי בדרך זו, כולם היו נשלחים הביתה – כולל המנכ״ל ולא רק האנשי פוליטי. הגיע זמן שהמדינה יכנס למצוא מה שיש למצוא!

  10. 1

    שמעתי שמשה הבטיח לתקצב את רקפת מכספי התכנית הלאומית שהולכים למתנס חילוני. הוא לא עמד בהבטחה ועכשיו הוא מסובך עם תביעה נגדו

    מוישה מטביע את הספינה- גם את מרכז רקפת הוא רוצה לסגור