טיול שבועי עם קובי פינקלר • "כרם היה לידידי בקרן בן שמן"

    קובי פינקלר No Comments on טיול שבועי עם קובי פינקלר • "כרם היה לידידי בקרן בן שמן"

    התכניות האחרונות

    ארכיון תוכניות

    פוסטים אחרונים

    תגיות

    מסלול הטיול מוביל אותנו בחודש כסלו ,בו חג האורים, ליער העיוורים (בפארק בן שמן), דרך סיפורה של בן שמן וקברות המכבים.

    הימים של תחילת החורף. פה ושם, מתחת לעצי האורן הרבים הנטועים כאן כבר עשרות בשנים, מתחילות לפרוח הרקפות. מעבר לכביש בינות לסלעים, נבחין בסתוונית, ששמה מעיד יותר מכל על כך שאנו בעיצומו של הסתיו.

    בשנת תשכ"א (1961) הכריזו בקק"ל על היער שניטע כאן לזכרו של חוזה המדינה בינימין זאב הרצל כיער הגדול בישראל.

    יער העיוורים
    בתוך יער עבות המשולב באורנים, עצי חורש טבעי ועצי בוסתן בתוך מתחם יערות בן שמן פועל פארק המיועד לאוכלוסיית העיוורים בישראל.

    טיול בתוך חלקת הפארק מגלה עולמות קסומים הן למטייל העיוור שלמענו הקימה קק"ל את הפארק הזה והן למלוויהם או למטיילים אשר חשקה נפשם בחלקת אלוקים קטנה כאן, עכשיו וליד הבית.
    מבנה הגן מבוסס על 3 אזורים עיקריים בעלי אופי שונה: בוסתן על עתיקותיו, חלקת חורש ארץ ישראלי מקורי וחלקת יער אורנים.
    קריאת פסוקים משיר השירים מקבלת כאן משמעות מיוחדת "נשכימה לכרמים , נראה עם פרחה הגפן, פיתח הסמדר הנצו הרימונים.."

    קברי המכבים
    שביל העפר, יוביל אותנו אל מחוץ לפארק העיוורים. נסיעה קצרה של 2 דקות על דרך העפר העבירה לכל סוגי כלי הרכב ואנו שוב בכביש הסואן העולה לירושלים. כעבור שלושה ק"מ שילוט חום המורה אל "קברי המכבים".

    כדי להגיע לקברים, לא תוכלו לפנות שמאלה. צריך להמשיך עד הצומת הקרוב לעשות פרסה ואז לפנות שוב שמאלה. חונים במעלה הגבעה הקטנה.

    מדלגים מעט על גבע הסלעים הגדולים, נזהרים שלא לדרוך על הסתווניות ומיד מבחינים בתשעה פתחים החצובים בסלע. לפי המסורת- קברי המכבים.

    גם אם הארכיאולוגים יודעים כי אותם 9 קברים החפורים בסלע ארץ המכבים, לא שייכים לקברי משפחתו של מתתיהו החשמונאי ובניו זה לא יעזור להם. האגדה כבר הפכה להיות מזמן למציאות שכמעט כולם סומכים ידיהם עליה.
    הסיפור החל בשנת תרע"ד (1913). מורי הגימנסיה "הרצליה", התיכון העברי הראשון בארץ אחרי אלפיים שנה, החלו לטייל באזור עם תלמידיהם בחג החנוכה. התלמידים ומוריהם הבחינו בשורה של קברים חפורים בסלע, לא הרחק משם נמצא הכפר מידיא(מודיעין?) והאגדה נוצרה. כאן טמונים המכבים..

    אבל כאן באמת רק ארץ המכבים, האזור שממנו יצאו בני משפחת החשמונאים למלחמתם כנגד היוונים. החשמונאים- מלכים וכוהנים גדולים

    של ימי הבית השני חרגו עד מהרה מההתחלה הצנועה של אבותיהם- עובדי אדמה והפכו עד מהרה ללוחמי חופש וקנאים לדת היהודית.
    אחרי דילוג בין הפתחים " הקברים", נעלה במעלה הגבעה עד לאנדרטה לזכר קורבנות השואה. מנקודה זו מתחיל כל שנה מרוץ הלפיד המפורסם של חילי צה"ל. מכאן גם מדליקים את לפיד המכביה.

    בן שמן
    שנה אחרי רכישת אדמות בן שמן ע"י ההסתדרות הציונית, ייסדו בכפר את בית החרושת לשמן ולסבון "עתיד". היה זה האבא של "שמן".
    לבת הראשונה שנולדה בכפר קראו איך לא? עתידה, על שמו של בית החרושת המקומי. אבל מפעל השמן לא הצליח להניב רווחים ומקימי המושב ובראשם ישראל בלקינד, הקימו במקום כפר ילדים בשם קריית ספר. זהו גם הקשר לקרית ספר הממוקמת היום כ-10 ק"מ מזרחית מהכפר.
    סיור בחצר ביה"ס בבן שמן ילמד על עברו של המקום. אם תצלח דרכיכם תוכלו לפגוש את בני מייסדי המקום אשר נהנים מכל רגע לספר את סיפורו של המקום הזה.



    0 תגובות