תעלומת הגמרא המדממת שלא נקברה • בלעדי

    בנצי לייזרוביץ 4 Comment on תעלומת הגמרא המדממת שלא נקברה • בלעדי

    התכניות האחרונות

    ארכיון תוכניות

    פוסטים אחרונים

    תגיות

    סיפורה של גמרא מסכת שבת שנעלמה בטבח הנוראי בבית הכנסת 'בני תורה' בהר נוף, והבוקר (שישי) – ערב שבת היא נמצאה בבית ההלוויות שמגר לאחר שהוחלט שלא לקוברה.

    השבוע ביום שלישי בלילה, צלצל הטלפון במוקד זק"א – לאחר שהקדושים הי"ד הובאו למנוחות. את השיחה קיבל ראש אגף מבצעים בזק"א חיים וינגרטן כשמעבר לקו מזדהה אדם בשם אהרן פרידמן.

    פרידמן מספר כי היפנו אותו אל זק"א מאחר שהם התעסקו עם ניקוי הדם והגופות, "אני לומד בכולל בבית הכנסת 'בני תורה' את מסכת שבת כשכל חידושי התורה שחידשתי תוך כדי הלימוד כתובים בגמרא ונמצאים שם".

    "לאחר הטבח חזרתי למקום והגמרא איננה, הפכתי כל פינה בבית הכנסת והיא לא נמצאה. פניתי לגבאי מוטי אודברג והוא היפנה אותי אל ארגון זק"א מכיון שאתם אלו שהייתם שם. וכאן שאלתי: האם ראיתם או נתקלתם בגמרא?, הגמרא הזו היא האוצר שלי ובעיקר חידושי התורה שרשמתי בה בכל השנים בהם אני לומד את המסכת הזו", וינגרטן מצידו השיב לאברך שהנושא ייבדק ע"י המתנדבים שהיו במקום.

    הסיפור החל להתגלגל והוא הועבר לקמב"ץ זק"א ירושלים מאיר אקר. שהודיע לאברך כי "אכן מספר ספרים וגם גמרות נלקחו לשמגר בשקית ממצאים לקבורה, היות והם היו עם דם מהטבח הנורא, אולם, צריך לברר זאת מול החברה קדישא – היכן קברו והאם ניתן משהו לעשות".

    IMG-20141121-WA0103

    האברך עשה בירור טלפוני עם המועצה הדתית שאמרה לו שכל קבורת ספרי קודש בנסיבות כאלו – מטופלים בידי החברה קדישא ולא על ידי המועצה.

    לאחר שראו את הצער הנורא של האברך שכבר אמר כי הוא מתייאש, החליטו אקר ווינגרטן לנסות שוב בפעם האחרונה.

    בשיחה של אקר עם האחראי בשמגר נאמר לו כי "הגיעו מספר ספרים מהטבח הנורא. חלקם נקברו כי היו עם הרבה דם, אולם ארבעה ספרים לא נקברו כי היה עליהם רק מעט דם, ולאחר ניקיונם הם הושארו בארון של התהילים בשמגר, סע לשם ותבדוק".

    הבוקר (שישי) בשעה 9:30 נכנס אקר עם האברך פרידמן לשמגר לאותו ארון ספרים ואכן הגמרא מסכת שבת הייתה מונחת שם אחר כבוד.

    "יצאתי החוצה ורקדתי עם הגמרא", מספר פרידמן ל'קול חי', "מאז שהגמרא נעלמה הייתי בצער פעמיים, על מותם של הקדושים ועל הגמרא שלי, ובעיקר על חידושי התורה שלי שעמלתי עליהם שנים שירדו לטמיון. והנה הבוקר מצאתי את התורה שלי, הגמרא היקרה עם חידושי התורה", האברך הוסיף ואמר כי "אני מספר זאת כדי להכיר טובה לקדוש ברוך הוא. קיבלתי כאן מסר מהקדוש ברוך הוא – ונפלאותיך אשיחה".

       IMG-20141121-WA0105

    חיים וינגרטן אומר ל'קול חי' כי "זהו בדיוק זק"א- חסד של אמת, לא רק עם המתים אלא גם עם החיים. מאז ששוחחתי עם האברך ושמעתי בקולו את העצב – לא כ"כ על הגמרא – כי זה אפשר לקנות חדש אלא על חידושי התורה שלו ,החלטנו שאנו עושים הכל בכדי למצוא לו את הגמרא, ולדעת מה עלה בגורלה. אני שמח שמצאנו את הגמרא עם כל חידושי התורה".

    מאיר אקר מציין כי "כשלמדתי בישיבת פוניבז' שמעתי מרבותיי כי כתוב 'תורת חיים ואהבת חסד', ולכאורה למה תורה כתוב עם 'חסד'? אלא, ש'תורה וחסד' הולכים יחד כי זה בלא זה זה לא מושלם. בזק"א עוסקים בחסד והיום גם חיברנו את התורה לחסד. אני שמח שמצאנו את האבידה הגדולה – מסכת שבת".



    4 תגובות

    מיין תגובות
    1. 2

      חיים ולדר חייב לשכתב את זה לסיפור.

    2. 1

      אשריך ר' מאיר אקער מתנדב זק"א כולו לשם שמים.