75% מהעצמאים שהגישו הצעה למכרזים ממשלתיים ורשויות מקומיות לא זכו מעולם

    שלום בידרמן No Comments on 75% מהעצמאים שהגישו הצעה למכרזים ממשלתיים ורשויות מקומיות לא זכו מעולם
    22:46
    23.04.24
    הרב אייל אונגר No Comments on איך נראה את ההצלחה בשגרת החיים

    התכניות האחרונות

    ארכיון תוכניות

    פוסטים אחרונים

    תגיות

    להב – לשכת העצמאים והעסקים בישראל, הגישה בקשה להצטרף כ"ידיד בית המשפט" לעתירה לפסילת מכרז של משרד החינוך בטענה שהאופן בו מנוסחים תנאיו – ובפרט תנאי הסף שלו יוצרים הפלייה מובהקת נגד עסקים קטנים ובינוניים. העתירה שהוגשה על ידי אמצעי המחשת בטיחות בע"מ, עוסקת במכרז להטמעה והנחייה של נושא הזהירות בדרכים אצל מורי משרד החינוך.

    בין היתר, קובעים תנאי הסף של המכרז: ביצוע פרויקטים בעלות כולל של 3,000,000 ₪ כאשר אחד מהם בעלות כוללת של 2,000,000 ₪, גיוס, הפעלה, ליווי ותשלום שכר של לפחות 50 עובדים בעלי תעודות הוראה או רישיון הוראה. עוד נקבע כי כל העובדים הנ"ל ביצעו בסה"כ לפחות 20,000 שעות פעילות וכמו כן, -הפעילות בוצעה בלפחות 100 אתרי פעילות הפרוסים בלפחות 3 מחוזות שונים של המשרד. -על המציע להיות בעל מחזור כספי מינימלי של 4,000,000 ₪לשנה לא כולל מע"מ בכל אחת מ 3 השנים 2011-2013).

    רצאבי טוען כי "משרדי ממשלה וגופים ממשלתיים מונעים מעסקים קטנים להתמודד במכרזים על ידי ניסוח תנאי סף מגבילים, הדבר גובל בשערורייה. המכרז הנ"ל הינו דוגמא מובהקת לבעיות תכופות ותדירות בהן נתקלים עסקים קטנים ובינוניים בישראל, שמראש נמנעת מהם האפשרות להתמודד במכרזים ממשלתיים בשל אופן ניסוח תנאיהם, תוך יצירת עיוותים כלכליים ועסקיים, תוך עיכוב יישום רפורמות חברתיות מוצהרות, ותוך העצמת בעיית הריכוזיות האדירה של המשק הישראלי".

    עוד הוא מוסיף כי "יישום מדיניותה המוצהרת של הממשלה מחייב את ניסוח תנאי הסף במכרזים ואת פירושם באופן שיאפשר לכמה שיות רע סקים קטנים ובינוניים להתמודד במכרזים ממשלתיים ולא להעדיף את הנוחות המנהלית. פיצול מכרזים ממשלתיים הינו כלי רצוי וראוי ליישום המדיניות הכלכלית והחברתית של הממשלה. על משרדי הממשלה עצמם ועל בתי המשפט המפעילים ביקורת שיפוטית על החלטותיהם להגביר את המודעות לחשיבות שבפיצול המכרזים הממשלתיים ובניסוח רחב של תנאי המכרז כאמצעי לקידומם של עסקים קטנים ובינוניים בישראל ולהגשמת מדיניות חברתית וכלכלית רצויה".

    לדבריו "הממשלה מפלה עסקים קטנים ונמנעת מפיצול מכרזים ובכך אינה מאפשרת לעסקים קטנים להתקיים ולצמוח; על פי סקר להב, 75% מהעצמאים שהגישו הצעה למכרזים ממשלתיים ורשויות מקומיות לא זכו אי פעם במכרזים אלו. בארה"ב לדוגמא, קיימת חקיקה המחייבת לפתוח כ-25% מהמכרזים הממשלתיים לטובת עסקים קטנים. החובה לנסח את תנאי המכרז באופן שפותח אותו גם לעסקים קטנים ובינוניים ומאפשר כמות רבה ביותר של מתמודדים, מתחייבת גם מכוח עקרונות השוויון והתחרות ההוגנת המנחים את דיני המכרזים בכלל ובישראל בפרט. למרות החלטת ממשלה בנושא זה עדיין מספר העסקים הקטנים והבינוניים שניגשו למכרזים ממשלתיים נמוך יחסית ועומד על 26% מכלל העסקים הקטנים והבינוניים בלבד . כמו כן, השיעור מתוך המחזור העסקי שלעסקים קטנים ובינוניים המסתמך על זכייה במכרזים ציבוריים עודנו נמוך מאוד, בעיקר בקרב עסקים המעסיקים עד 8 עובדים".



    0 תגובות