- רדיו קול חי - -

ביתר עילית • שיאנית השכר או עובדים מועטים?

השכר השנתי הגבוה ביותר שניתן לעובדי עיריות בישראל הוא בעיריית בית"ר עילית, שם שכר עובד ממוצע מגיע ל-191 אלף שקל בשנה, 30% יותר מעלות השכר הממוצעת לעובד בקרב העיריות בישראל, ו-72% מעל לשכר הממוצע בישראל (110.55 אלף שקל בשנה). כך עולה מדירוג מיוחד אותו עורכת חברת המידע העסקי BdiCoface, המדרג את עלויות השכר של העיריות והמועצות המקומיות בישראל.

במקום השני בדירוג נמצאת עיריית תל אביב יפו, שם עלות ממוצעת של עובד עירייה מסתכמת ב-185 אלף שקל בשנה. בעיריית אילת עלות השכר הממוצעת לעובד עומדת על 175 אלף שקל, ואילו בחולון עלות השכר עומדת על 171 אלף שקל בשנה, זאת לעומת עלות שנתית ממוצעת של 146.1 אלף שקל לעובד בעיריות בישראל.

העלות הממוצעת לעובד הנמוכה ביותר בישראל נמצאת בעיריית קלנסווה – שם היא עומדת על 105 אלף שקל בשנה בלבד. בעיריית טירה עומדת העלות על 122 אלף שקל בשנה, עלות דומה לזו שקיימת בקריית גת ונהריה.

המועצות המקומיות משלמות יותר
בעוד ששיא הממוצע לשכר בעיריות עומד על 191 אלף שקל לשנה, ישנן מועצות מקומיות שמשלמות הרבה יותר מסכום זה. מדירוג BdiCoface עולה כי במועצה המקומית יסוד המעלה עומד השכר השנתי הממוצע על 223 אלף שקל, 55% לעומת ממוצע השכר השנתי בקרב המועצות המקומיות השונות בישראל, העומד על 143.44 אלף שקל בלבד.

במועצה המקומית שוהם עומד השכר השנתי הממוצע לעובד על 210 אלף שקל, ואילו במועצה המקומית של הישוב היוקרתי כפר שמריהו עומד השכר השנתי הממוצע לעובד על 193 אלף שקל.

העלות השנתית הממוצעת הנמוכה ביותר לעובד בקרב המועצות המקומיות נמצאת במועצת כסרא-סמייע, והיא עומדת על 115 אלף שקל. בכפר יונה עומדת העלות השנתית על 116 אלף שקל, ובקרני שומרון עומדת העלות על 117 אלף שקל.

השכר הגבוה ביותר – בקרב המועצות האזוריות
את העלות הממוצעת הגבוהה ביותר לעובד רושמת המועצה האזורית רמת נגב, שם היא עומדת על 244 אלף שקל בשנה – יותר מפי 2 לעומת ממוצע השכר במשק. במועצה המקומית מגילות ים המלח עומדת העלות על 221 אלף שקל ואילו במועצה המקומית תמר עומדת העלות על 200 אלף שקל.

העלות הממוצעת לעובד בקרב המועצות האזוריות גם היא הגבוהה ביותר בישראל, לעומת המועצות המקומיות והעיריות, והיא עומדת על 157.46 אלף שקל.

המועצות האזוריות רושמות גם את שיא העלות הממוצעת הנמוכה ביותר לעובד. במועצה המקומית מטה בנימין עומדת עלות זו על 104 אלף שקל בלבד, ובמועצת גוש עציון עומדת עלות זו על 128 אלף שקל.

מספר העובדים הגדול ביותר – בתל אביב יפו
את מספר העובדים הגדול ביותר בקרב העיריות בארץ מעסיקה עיריית תל אביב יפו. בעירייה מועסקים 7,517 עובדים, כ-200 עובדים יותר מאשר בעיריית ירושלים. בחיפה מועסקים 3,936 עובדים. על פי מספר התושבים לעובד, עיריית חולון במקום הראשון עם כ-138 תושבים לעובד, שנית קרית מוצקין עם 133 תושבים לעובד ושלישית ואשקלון עם 120 תושבים לעובד. מספר התושבים לעובד הנמוך ביותר נמצא ברעננה כ-50 תושבים לעובד.

מספר התושבים לעובד הגבוה ביותר נמצא במועצה רמת הנגב 225 תושבים לעובד, במקום שני אבן יהודה 198 ושלישית חוף הכרמל עם 170 תושבים לעובד.

תגובת עיריית ביתר עילית
בעירית ביתר עילית הסבירו היום בשיחה עם 'אתר קול חי' כי חישוב ממוצע השכר מעוות ואינו נכון.

לדבריהם, ממוצע שכר לוקח את מרכיב השכר בעירייה ומחלק אותו במספר העובדים.

מספר הבכירים ושכרם הוא נתון די קבוע, ע"פ הנחיות משרד הפנים. מה שקובע את את גובה הממוצע הוא מספר עובדי העירייה הרגילים. ככל שיש יותר עובדי עירייה, כך ממוצע השכר יורד. ככל שהעירייה יעילה יותר ומסתפקת בפחות עובדים, כך ממוצע השכר עולה.

זו על רגל אחת הבעיה בשיטת החישוב הזו. משום שעירייה כמו ביתר עילית שעברה למיקור חוץ ועל כן מעסיקה מעט עובדים באופן ישיר מזניקה לעצמה את שכרו הממוצע של כל עובד, וזאת עקב מיעוט העובדים מול שכר הבכירים שנקבע על ידי משרד הפנים.

בכל מקרה, אומרים בעירייה, הנתונים שמובאים בכתבה נכונים לשנה שעברה. אחרי הקיצוצים השנה, כולל 10% לבכירים, העירייה התרחקה עוד יותר משכר גבוה לעובדיה.