10 דברים שלא ידעתם על היפותרמיה

    דוד גדנקן No Comments on 10 דברים שלא ידעתם על היפותרמיה
    22:46
    23.04.24
    הרב אייל אונגר No Comments on איך נראה את ההצלחה בשגרת החיים

    התכניות האחרונות

    ארכיון תוכניות

    פוסטים אחרונים

    תגיות

    האסון הכבד שארע למטיילים על הר האנפורנה שבנפאל, העלה את המושג "היפותרמיה" לכותרות. דוד גדנקן עם 10 דברים שרציתם לדעת על ההיפותרמיה.

    א. היפותרמיה הינה מצב קריטי רפואי הקורה כשגוף האדם מאבד במהירות את חום גופו, מהר יותר מאשר הוא יכול לייצר חום. טמפרטורת גוף נמוכה היא סיכון לחיי האדם.

    ב. טמפרטורת גוף נורמלית הינה בסביבות 37 מעלות צלזיוס. כשחום הגוף יורד מתחת ל35 מעלות, נגרמת ההיפותרמיה.

    ג. היפותרמיה נגרמת בדרך כלל כתגובה לחשיפת גוף האדם למזג אוויר קר במיוחד או במקרה של טבילה של הגוף במים קרים מאד.

    ד. ירידת הטמפרטורה של גוף האדם למצב היפותרמי גורמת לכך שלב האדם, מערכת העצבים, קורסים וקיימת חוסר שליטה באברים החשובים לבריאות תקינה של הגוף. היפותרמיה יכולה להביא לבעיות רציניות של מערכת הנשימה, לאי ספיקת הלב וח"ו למוות.

    ה.אדם הנחשף לתנאי אקלים הגורמים להיפותרמיה (אצל אנשים מבוגרים מאד תופעה שיכולה לקרות גם בתוך ביתם ע"י פעילות מיזוג אוויר חזק במיוחד) מרגיש בתופעות דלהלן: סרבול הגוף וחוסר תיאום בפעולות הגפיים, דיבור לא ברור או תופעה של מלמול, קושי בחשיבה תקינה ובלבול לגבי הסובב וקורה אותו, אובדן הדרגתי של התודעה, דופק חלש ונשימה איטית.

    ו. תופעת ההיפותרמיה קיימת אצל תינוקות. סימניה הם: עור אדום בהיר וקר, אפטיות לא רגילה של העולל ואנרגיה נמוכה מהרגיל. אצל בוגרים מעל גיל 65 לפעמים תופעה הקשורה למצבם הרפואי ואינה קשורה לסביבה קרה יכולה להביא למצב היפותרמי, מצב של אי ויסות טמפרטורת הגוף. הסממנים הבולטים במקרה שכזה הם קושי בהתנייעות רגילה,בלבול וקושי להתקשר עם סביבתם.

    ז. סיכוני הפגיעות העיקריות כתוצאה מהיפותרמיה הינם: כוויות קור או קפיאה של רקמות הגוף. נמק שהינו "מוות" של רקמות שלא קבלו זרימת דם מספקת. אבעבועות קור תופעה של פגיעה בעצבי גוף ובכלי דם נימיים קטנים.

    ח. הבעיה העיקרית במקרים של היפותרמיה היא הקושי באבחנה. הנמצאים בתנאי מזג אוויר קשים,בעיקר בתנאי קור קיצוניים אבחנתם של הסובבים את הנפגע קלה יותר כי הם מודעים לתופעה. הקושי הגדול הינו באבחנה בסביבה רגלה כגון בתוך בית. לגבי תינוקות הנושא חייב!! להיות בתודעה של הסובבים (הורים או מטפלת). הבעיה הינה בתופעות הקורות למבוגרים. סממני ההיפותרמיה בזקנים דומים בעיקרם לאירוע מוחי (שבץ), בעיקר עקב תופעת הבלבול ואי ההתמצאות. במקרה זה יש להזעיק במהירות גורמים מומחים (אמבולנס טיפול נמרץ או רופא מומחה).

    ט. נושא המניעה כנגד מקרי ההיפותרמיה היא חובה, בעיקר לאלה היוצאים אל אזורים עתירי שלג וכפור או אתרים בהם טמפרטורות קרות בצורה קיצונית. כיסוי הראש (כולל כיסוי הפנים והצוואר) בכובעי צמר מיוחדים – חובה. לבישת כפפות מתאימות לידיים –חובה. לבישת בגדים שכבתיים קלי משקל מאריגים מתאימים לעמידה בקור ודוחי מים – חובה. גריבת גרביים מיוחדים להליכה בקור ונעלי הליכה מרופדים ונוחים להליכה בשלג (ללא חדירת מים) – חובה. יש להקפיד להישאר יבשים ככל האפשר, במקרה והבגדים ספוגי מים קיימת חובה למצוא אפשרות מהירה להחלפתם בביגוד יבש. אין לשתות אלכוהול לפני היציאה לדרך ובוודאי לא תוך כדי השהות בקור (ה"אגדה" כי אלכוהול מחמם אין בה משום האמת).

    י. החורף מתקרב ובא ועימו גם הסיכונים הבריאותיים, אלה המוכרים וידועים: השפעת, האנגינה, הברונכיטיס וכד'. רבים רוצים לחוות עם בני משפחתם את חוויות השלג בחרמון או בהרי חברון וירושלים (אי"ה). הידיעה וההבנה על הסיכון בהפגעות של היפותרמיה תמנע בעז"ה את הנגע הזה. זכרו את שאנו אומרים בליל שבת "סוף מעשה במחשבה תחילה". והיקר שיהיה לנו חורף בריא.



    0 תגובות