תשע"ד שהייתה • היוקר מאמיר, פרוטה כלתה מן הכיס

    צבי טסלר No Comments on תשע"ד שהייתה • היוקר מאמיר, פרוטה כלתה מן הכיס
    12:56
    28.03.24
    אשת חיל No Comments on הצטיידו בעט ודף: העוגות המיוחדות של מלכי אדלר

    התכניות האחרונות

    ארכיון תוכניות

    פוסטים אחרונים

    תגיות

    שנת תשע"ד נפתחה בסימן תקציב המדינה שאושר בכנסת בימי בין המצרים כחודשיים לפני תחילת השנה.

    שר האוצר לפיד בחר להתעלם מהאזהרות של הגורמים המקצועיים, לפיהן תקציב שכולל בעיקר גזירות כנגד משפחות ברוכות ילדים ופגיעה באוכלוסיות מוחלשות ביחד עם העלאת מיסים- יגרום לעליה בעוני ופגיעה בכלכלה.

    במקביל התמיד לפיד בהבטחותיו כאילו בעוד שנה וחצי מאז המצב הכלכלי ישתפר פלאים ותיפתר בעיית יוקר המחיה.

    בשנה האחרונה נאלצו אזרחי ישראל לשלם את שכר הלימוד של שר האוצר, כשלפיד ממשיך להתעלם מחוות הדעת המקצועיות, ולפזר הבטחות חסרות בסיס.
    שנת תשע"ד נפתחה ללא נגיד בנק ישראל מכהן, וקרנית פלוג מונתה להחליף את סטנלי פישר רק לאחר 3 חודשים של כיפופי ידיים בין לפיד לנתניהו על 7 מועמדים כששניים מהם- פרנקל וליידרמן אף הוכרזו כנגידים ופרשו לאחר מכן. המינוי של פלוג שכיהנה לפני כן כמשנה לנגיד, הגיע לאחר שלפיד הצהיר למצלמות שפלוג לא תהיה נגידה. גם אחרי שמינה אותה המשיך לפיד לזלזל בנגידה ולהתעלם מהמלצותיה- המרכזית בהן נוגעת למעמ 0.

    בנק ישראל צילום  Ester Inbar ויקיפדיה
    בשושן פורים השנה, אחרי שלמרות ההבטחות לירידת מחירים בשנת 2014מחירי הדירות המשיכו לטפס, הודיע לפיד בחגיגיות על תוכנית מהפכנית במסגרתה יהנו זוגות צעירים מפטור מתשלום מעמ על הדירה הראשונה. התוכנית ספגה ביקורת מקיר לקיר הן בשל האפליה שהתעקש לפיד לכלול בחוק על מנת לפגוע פגיעה נוספת בציבור לומדי התורה, והן בשל חוסר ההיגיון הכלכלי מאחורי ההצעה התמוהה שרק תגדיל ביקושים ותביא לעליית מחירים. התעקשותו של לפיד אף הביאה להתפטרות של הכלכלן הראשי באוצר הד"ר מיכאל שראל, ולביקורת חסרת תקדים מצד יו"ר המועצה הלאומית לכלכלה, יוג'ין קנדל, ונגידת בנק ישראל קרנית פלוג כמו גם כלכלנים רבים נוספים.

    מאז ההכרזה נכנס שוק הדיור לקפאון ורוכשי הדירות הפוטנציאליים הדירו את רגליהם ממשרדי היזמים.

    לפיד התמיד בסירובו לבטל את החוק המיותר, וגם מבצע צוק איתן שעלה למשק מליארדים רבים, לא גרם לו להתחרט.

    היקף מכירת הדירות ירד בכ40 אחוזים כשהיחידים שעדיין קונים דירות הם החרדים שזכו כך במכרזים לבניית מאות יחידות דיור בשכונת גילה בירושלים.

    דירה בניין בית

    ערב השנה החדשה כשהריבית במשק נמצאת ברמה הנמוכה ביותר בהסטוריה של ישראל, החשש הגדול שכשציבור הרוכשים יחזור לקנות דירות הוא עלול לגלות שאין הקומץ משביע את הארי, והמכרזים לבניית אלפי יחידות דיור שנדחו בהעדר ביקוש, יובילו למחסור שרק יבעיר עוד יותר את מדורת המחירים.
    שנת תשע"ה עומדת להפתח עם מאבק בין נתניהו ללפיד בשאלת הטיפול בגרעון. כעת כשהתברר שמדיניות הקיצוצים שרוקנה לאזרחים את הארנק, הביאה לירידה בצריכה וממילא לירידה בגביית המיסים, נדרשת הממשלה לגייס עוד מליארדי שקלים על מנת שלא להגדיל את יעד הגרעון. אולם אם בסיבוב הקודם העדיף שר האוצר להיתפס ציבורית כגיבור על חלשים בהמנעות מהגדלת הגירעון, הפעם דווקא תומךך לפיד בהגדלת הגירעון ומתנגד להגדיל את המיסים, אולי על מנת לנסות להציל מעט מהפגיעה בתדמיתו.

    מי שעומדים בפרץ אלו חברי האופוזיציה בוועדת הכספים, בהנהגת חברי הכנסת החרדים שהגישו אלפי הסתייגויות והפכו את הדיון בחו1 לאחד הפיליבסטרים הארוכים והסוערים שידעה הכנסת בשנים האחרונות

    גפני וועדת שקד

    בינתיים נדחו רוב ההסתיגויות בזכות רוב אוטומטי של לפיד בגיבוי יושב ראש הוועדה ניסן סלומיאנסקי, אולם ספק אם הרוב יעבור בסופו של דבר בכנסת נוכח האווירה הציבורית.



    0 תגובות