תשע"ד שהייתה • מזרח תיכון ישן

    שלמה ריזל No Comments on תשע"ד שהייתה • מזרח תיכון ישן
    0:01
    26.04.24
    הרב אייל אונגר No Comments on ניצול החיים – ההכנה הטובה למתן תורה

    התכניות האחרונות

    ארכיון תוכניות

    פוסטים אחרונים

    תגיות

    השנה השלישית לַאַביב הערבי, לא נשאה בכנפיה בשורות טובות למזרח התיכון ולעולם כולו. אם בתחילת השנה נראה היה כי מדינות המערב ובראשן ארצות הברית וצרפת עומדות לתקוף את סוריה כדי להפיל את ממשל אסאד ובכך לשים סוף סוף קץ למלחמה במדינה, הרי שחולשתו של אובמה ואי הבנתו את המזרח התיכון גרמו לביטול התקיפה ולכניסת ארגונים איסלאמים רידיקאליים לואקום שנוצר.

    המדינה האיסלאמית דעאש

    דאע"ש, בשמו הערבי אלאדאולה אלאיסלאמיה פיש אלעראק ואלאשאם ובשמו העברי – המדינה האיסלמית בעיראק ובשאם, צץ אי שם בחורף של השנה הזו ושם לו למטרה להפיל את שלטונו של אסאד המשתייך לאיסלאם השיעי וכפוף לטהרן – בירת השיעה העולמית. על הדרך, הספיק הארגון להסתכסך גם עם שלוחת אל-קאעידה הרשמית בסוריה – ג'בהת אל נוסרה, והחל להלחם בכל ארגוני המורדים האחרים.

    מבחינת ישראל עד לחודש אייר האחרון, לא אירעו בסוריה השפעות מרחיקות לכת שהשפיעו על עתידה הביטחוני. זליגות הנשק מכיוון סוריה כבר לא הפתיעו איש ונענו בדרך כלל בתגובה נחרצת, וצה"ל לא תקף עוד מחסני נשק בסוריה כפי שעשה כמה פעמים בשנה שקדמה לכך.

    גם מצד חיזבללה לא נשקפה סכנה יחסית שכן הארגון איבד מאות מטובי לוחמיו כשהעמיק את אחיזתו בבוץ הסורי, ונאבק בכל כוחו בזליגת המאבק בין הסונים לשיעים לתוך לבנון, לאחר פיגועי תופת קשים במקום מושבו ברובע דאחאיה בביירות.

    מחבל טרור

    ונחזור לזירה הצפון מזרחית. ארגון דאע"ש הלך והעמיק את אחיזתו באזור. לאחר שכבש עוד ועוד מקומות ואנשיו נודעו באכזריותם וטירופם, החליט מפקד הארגון אבו-בכר אל בגדאדי כי הוא עולה שלב נוסף בדרכו להגשים את חלומו ופרץ בסערה לעיראק. הצבא העיראקי שלא היה נכון למתקפה הזו ושמם האכזרי של אנשי דאע"ש שהלך לפניהם גרמו לחיילים העיראקים להיכנע או לנוס על נפשם. בתוך פחות משבוע ימים כבש הארגון למעלה ממחצית משטח המדינה, תוך שהוא טובח באלפי חיילים.

    התערבותה של ארצות הברית באמצעות תקיפות מן האוויר, לאחר טבח במיעוט היזידי בלמו את כיבושה המיידי של אירביל – בירת האוטונמיה הכורדית ואף גרמה לנסיגתו מהעיר הגדולה מוסול. גם כוחות דאע"ש שניסו לכבוש את בגדאד הבירה נבלמו במרחק של מאה קילומטרים מהעיר, בין היתר על ידי משמרות המהפכה של טהרן שהגיעו ללחום באזור, בפיקודו של חסן סולימני מפקד כוח אל-קודס.

    דאע"ש הלך והקצין, והצלחותיו כמו גם התערבות המערב גרמו למפקדו אבו בכר אל בגדאדי לראות את עצמו כאחראי להשלטת השריעה המוסלמית לא רק בארצות ערב אלא בכל העולם. הדבר בא לידי ביטוי גם בשמו של הארגון שהפך ל'מדינה האיסלאמית' – כלומר מדינה איסלאמית שתחלוש על כל העולם ואינה מוגבלת בגבולות. המשמעות של המהלך הזה משפיעה באופן דרמטי גם על ישראל העוקבת מקרוב ובדאגה אחר תנועות הארגון על גבולה הצפוני.

    בינתיים, הוצאתם להורג של שני אמריקנים, אחד מהם יהודי בשם סטיבן סטולוף על ידי המדינה האיסלאמית גרמו לזעזוע בעולם והביאו לגיבוש קואליציה עולמית נגדו, הנרקמת בימים אלו.

    דאעש

    בזמן שידור כתבה זו העולם עוקב אחר התגבשות אפשרית של קואליציה צבאית, אך לא כבראשית השנה, הפעם מיועדת התקיפה האווירית להלחם במורדים כנגד אסד. התקווה היא שתקיפה כזו גם אם לא תביא לסיום המלחמה, יהיה בה כדי להביא לרגיעת התסיסה באזור ואולי אף לסיום שלטונו של אסד בהדברות ובצורה מסודרת.

    החלום על מזרח תיכון חדש התנפץ ובמקומו קיבלנו מזרח תיכון דאע"ש וכולנו תפילה שהשנה הבאה עלינו לטובה תהיה שקטה ורגועה יותר.



    0 תגובות