פלמחים • שמורת טבע עוצרת נשימה

    אסתי חדד Comments Off on פלמחים • שמורת טבע עוצרת נשימה
    16:43
    28.03.24
    קובי פינקלר No Comments on המל"ל מזהיר: סיכון מוגבר לישראלים במדינות עוינות

    התכניות האחרונות

    ארכיון תוכניות

    פוסטים אחרונים

    תגיות

    כתב וצילם: קובי פינקלר

    מפגש של נחל, חולות זהובים וחוף ים הוא "מרשם" בטוח לאתר טבע רב עניין. כך הדבר בשפך נחל שורק על שני חלקיו.
    פעם היה כאן חוף ים שהכניסה אליו היתה בתשלום. לא עוד. חוף הרחצה בפלמחים נפתח לראשונה במתכונתו החדשה, תחת ניהולה של רשות הטבע והגנים.

    יש לכם הצעות למסלולים? הייתם בצימר או מסעדה כשרה וטובה? חוויתם טיול יפה במיוחד? שלחו אלינו רשמים ותמונות ותזכו בפרסים.

    עבר "מתיחת פנים" - חוף פלמחים

    החוף המוכרז נמצא בשטחו של גן לאומי פלמחים, לאחרונה החליטה ממשלת ישראל כי השטח שהיה מיועד להקמת כפר נופש במקום יצורף לשטחו. החלטת הממשלה קבעה כי יש לפתח את הגן הלאומי פלמחים כגן לאומי פתוח לציבור וכחלק מתפיסה זו הועברו גם סמכויות הניהול של החוף המוכרז לידי הרשות. המבנים הבלתי חוקיים שנבנו במקום עם השנים נהרסו ובמקביל השקיעה הרשות כמיליון וחצי שקלים בשיפוץ ופיתוח האזור.

    הטיול במקום מתאים לכל המשפחה. שביל מסומן יוצא דרומה ממגרש החניה ועולה עד ליבנה ים, שם הוקמה מרפסת עץ לנוחות המטיילים. חוזרים בשביל, נצמדים לחוף הים ועולים מהצד הצפוני עד למסלול נוסף הצופה הרחק צפונה.

    אז קדימה למסלול…
    נוכל למצוא כאן נחל ובו מים מתוקים, חולות המעניקים "אווירה מדברית", וצוק המתנשא היישר מעל חוף הים של קיבוץ פלמחים, חוף מפורסם ביופיו שאינו זקוק למליצי יושר. הכרזת האזור כגן לאומי מבטיחה את המשך קיומו של עולם טבע מרתק במרכז הארץ. נחל שורק מתחיל את דרכו בהרי ירושלים, מדרום לרמאללה. הנחל, שאורכו כ70- קילומטרים, חוצה את השפלה באזור בית שמש, עובר למישור החוף ונשפך לים התיכון ליד קיבוץ פלמחים.

    אווירה מדברית במרכז הארץ

    עד סוף שנות התשעים זרמו בנחל בעיקר מי ביוב שמקורם, בין השאר, בשפכי ירושלים, בית שמש, רחובות, יבנה ונס ציונה. שיקום נחל שורק כלל לא רק טיפול בנחל עצמו, אלא גם את הקמתם של מתקני טיהור שפכים לערים שבמעלה הנחל. כיום זורמים בנחל מי שיטפונות, מים מנביעות מעטות, מי תהום המתנקזים לאפיק וקולחים (שפכים מטוהרים) שלא נוצלו להשקיה חקלאית.

    ומנין שמו של המקום נחל רובין? כקילומטר מחורשת הצנחנים, במעלה הנחל, נמצא מבנה הנזכר במסורת כציון קברו של ראובן בן יעקב. (שמו הערבי – נבי רובין) מכאן נגזר שמו הרשמי של הגן הלאומי – "נחל רובין".
    כדי למנוע פגיעה בגן הלאומי ולנוחות המטיילים, סומנו מסלולי טיול והציבה לאורכם שלטי הסבר. סימון מסלולי הטיול נעשה באמצעות עמודים מבטון לבן.

    מקום אידאלי לשוחרי היסטוריה

    בתחום השמורה שלושה מסלולים:
    שביל הנחל – סימון כחול. 1200 מטר הלוך וחזור, מתאים אף למעבר בכיסאות גלגלים. זהו מסלול קצר לאורך הנחל, המגיע עד ל"אי הצבים" וחוזר דרך חורשת האקליפטוס, ממערב לנחל. בקטע זה של הנחל קיימת אוכלוסייה יציבה של צב ביצות. זהו צב בעל שריון שטוח באורך עד 23 סנטימטרים. הצב מבלה את רוב זמנו במים, אך מעת לעת הוא "משתזף" בשמש בגדות הנחל ובגדות האי. כאשר הצב חש בסכנה, הוא קופץ מיד למים. אוכלוסיית צב הביצות שרדה בנחל שורק משום שהוא מצליח, מעשה קסמים, להתקיים במים מזוהמים.

    רשות הטבע והגנים עוסקת גם בהשבת הצב הרך לנחל. זהו צב גדול, שאורכו הכולל מגיע עד 120 סנטימטרים ומשקלו עד 50 קילוגרם. בעבר היה הצב נפוץ בכל נחלי החוף, אך זיהום הנחלים פגע קשות באוכלוסיותיו. עם שיפור איכות המים בנחל, מקוים להשיב בעל חיים מיוחד זה לנופי נחל שורק.

    שביל החולות
    סימון צהוב. מסלול קצר. הליכה לאורך הנחל וחזרה בחולות נודדים דרך תצפית הקורמורנים. 1,700 מטרים הלוך וחזור.

    שביל תצפית השפך
    סימון שחור. כ3.5 ק"מ הליכה לאורך הנחל עד חוף הים וחזרה דרך תצפית הקורמורנים. מראש הדיונה נראית היטב גדתו הצפונית של נחל שורק ועצי האקליפטוס הצומחים בה. בעצים האלה לנה מדי חורף להקה בת מאות פרטים של קורמורן גדול. הצבע הלבן שבו צבועים עצי האקליפטוס מקורו בלשלשת שמפרישים העופות.
    הקורמורן הגדול הוא עוף בעל צבע כללי שחור. החלק העליון של הצוואר לבן ומתחת למקור יש כתם צהוב. הקורמורן הגדול ניזון מדגים, שאותם הוא שולה בצלילה למים.

    קורמורן ימי - התמונה באדיבות ויקיפדיה

    כאן מסתיים שביל החולות. מכאן אפשר לשוב, על פי הסימון, לחורשת הצנחנים.
    ועל הקורמורנים כבר סיפרנו? לתשומת לבכם, מפעם לפעם עלולים להישמע בסביבה הדי קולות נפץ. אל בהלה. מקור הרעש הוא בבסיס צבאי שנמצא מצפון לנחל שורק.

    הילדים עדיין רעננים? אפשר לקפוץ לביקור במוזיאון פלמחים

    איך מגיעים?
    לשמורת פלמחים
    נוסעים בכביש המוביך לקיבוץ עד לחוץ הים. חונים ולפי השילוט מסיירים.
    לנבי רובין ולשפך נחל שורק
    ההגעה היא בכביש לקיבוץ פלמחים. לפני הבסיס הצבאי יש שילוט חום לחורשה (שמאלה, קרויה חורשת הצנחנים). בקצה החורשה יש דף הסבר. עוברים במעבר מתחת לגשר לשביל אספלט קצר (לטובת כיסא גלגלים ועגלת ילדים – מאות מטרים בודדים) ומשם מתחיל הטיול. המסלול, מאחר שאין שביל בדיונות, מבוסס על קשר עין עם עמודי חולות כמו שתואר.

    ניתן לקבל מידע נוסף בטל': 02-5005444.



    0 תגובות