טיול שבועי • בית הכנסת של נבוריה

    קובי פינקלר No Comments on טיול שבועי • בית הכנסת של נבוריה
    0:01
    26.04.24
    הרב אייל אונגר No Comments on ניצול החיים – ההכנה הטובה למתן תורה

    התכניות האחרונות

    ארכיון תוכניות

    פוסטים אחרונים

    תגיות

    בתי כנסת עתיקים, מהווים חלק בלתי נפרד מנוף אזורים רבים בארץ ישראל. רבים מהם, ובייחוד באזור הגליל הפכו למרכיב מרכזי במסלולי טיול ובלימוד עברה השל הארץ. כזה הוא בית הכנסת העתיק בקצרין, בברעם או בסוסיא ששמם וחשיבות מיקומם נלמדים ומוסברים בכל מסגרת.

    מיעוט מאותם בתי כנסת מצויים על צירי התנועה הראשיים, והם היותר מוכרים. חלקם הגדול ו"הדומם" שוכן בדרכי עפר צדדיות שכמעט ואין מגיע אליהם. סיפורם, תולדותם והשפעתם על חיי האזור חשובים עד למאד להבנת התקופה. כזה הוא גם בית הכנסת בנבוריה.

    בית הכנסת היווה מראשיתו, מרכז לחיי הציבור ומילא תפקידים בתחומי הדת, החברה והתרבות. בתי הכנסת הקדומים לא היו רק בתי תפילה, אלא בעצם השימוש במילה 'כנסת' שימשו את הציבור במגוון של תפקודים וריכזו בתחומם מוסדות שונים. ראשיתו של בית הכנסת בימי בית שני ומכאן ההסבר לריבוי המצאם של בתי כנסת עתיקים בירושלים שלאחר חורבן הבית. לדעת החוקרים שלושה "טיפוסים" היו לבתי הכנסת מאותה התקופה. "הטיפוס הקדום" המכונה גם ,הטיפוס הגלילי , אופיין תבנית שהיתה כשל בית מרובע, כאשר 3 הפתחים הגדולים פונים לכיוון ירושלים. הטיפוס השני, "טיפוס המעבר", אופיין בהפרדת הכניסה מכיוון התפילה. כך מוצאים לדוגמא בבית הכנסת בבית שערים שלושה פתחים בחזית הדרומית ללא מקום קבוע לארון הקודש. הטיפוס השלישי המכונה "הטיפוס המאוחר", מאופיין בהיעדר עיטור ארכיטקטוני וכמעט שאין למצוא בו אבני גזית.

    בית הכנסת בנבוריה המצוי בלב יער ביריה, לא הרחק מאחת מארבע ערי הקודש , צפת, שכן באזור בו מצוי היה כפר יהודי קטן. היישוב היה קיים עוד מימי בית ראשון ואולם שיגשוגו ובניית בית הכנסת שבו היה דווקא בימי בית שני ובקופת המשנה והתלמוד. המקום המזוהה עם כפר נבוריא, היה מולדתם של אמוראים מדור רביעי ובניהם רבי יהודה איש כפר נבוריא אשר לימד בצור ובקסריה בניגוד להלכות ועל כך הלקו אותו ונזפו בו הרבנים.

    בחפירות שערכה משלחת אמריקנית במקום נחשף בית הכנסת ששימש כמרכז החיים היהודיים של תושבי הכפר. סמוך לבית הכנסת נחשפו מחסנים שנועדו לאגירת שמן, יין ומזון. לא הרחק ממנו כמה מעיינות פעילים, ואחד מהם מעיין שכבה הנובע מים גם בשנים השחונות ביותר- עין גבר. נקבת המעיין תועלה לברכה אשר שימשה את תושבי האזור גם שנים רבות לאחר נטישת המקום.
    מסלול הטיול עובר בדרך נופית מרהיבה היורדת מרכס הרי הגליל העליון לא הרחק מהישוב דלתון, ובתוכה אתרים היסטוריים ופינות חמד.

    איך מגיעים?
    נוסעים עד לצומת עין זיתים בכביש 89. שם פונים לכיוון כביש 886 המוביל לכיוון דלתון וכרם בן זמרא. מעט אחרי חניון עין זיתים, חניון נופש פעיל יורדים לדרך עפר- דרך נוף יער ביריה. ניסע עם הדרך העבירה לכל כלי הרכב עד מעיין עין גבר ובהמשך עד לבית הכנסת העתיק וקברו של יונתן בן עוזיאל.



    0 תגובות