טיול שבועי עם קובי פינקלר • 'יער אילנות' בלב השרון

    קובי פינקלר No Comments on טיול שבועי עם קובי פינקלר • 'יער אילנות' בלב השרון
    19:36
    25.04.24
    פנחס בן זיו 1 Comment on הקבינט אישר: מחבלי הנוח'בה יזכו לביקורים בבתי הכלא

    התכניות האחרונות

    ארכיון תוכניות

    פוסטים אחרונים

    תגיות

    'יער אילנות' בלב השרון

    הגן הבוטני 'אילנות' הממוקם בלב השרון, הוא גן עצים ייחודי, שאין שני לו בישראל. הגן, המשתרע על פני 130 דונם, נוסד בשנות ה-50' והיה גן אקלום העצים של ישראל. למקום נאספו כ-700 מינים של עצים מרחבי העולם אשר נשתלו בו.

    המקום שקק חיים. חוקרים עקבו באילנות אחר מידת התאמתם לישראל של מיני העצים ואת האפשרויות לנצלם כעצי יער או עצי נוי. המקום שימש מרכז לפעילות המחקר היערני בארץ ונעשו פה עבודות מחקר חשובות ופורצות דרך בתחום. המגוון העצום של מיני העצים בגן משך למקום סטודנטים, תלמידי תיכון, אדריכלי נוף וחובבי טבע מהארץ ומחו"ל.

    תואר גן בוטני רשמי מקבל גן הנטוע במיני צמחים שונים לפי שיטה מדעית מסוימת ולמטרה מחקרית, מדעית או חינוכית, כגון שימור מיני צמחים ייחודיים, אקלום צמחים והוראה ומחקר בתחום הבוטניקה, האקולוגיה והחקלאות, הצמחים צריכים להיות משולטים בשמם המדעי ונדרש לתעד את המידע במאגר מידע. גן בוטני פועל ללא כוונת רווח ועומד בתנאי חוק גנים בוטניים העונה על קריטריונים מחמירים ואף מבוקר ע"י מועצת הגנים הבוטניים אחת לשנה באמצעות דו"ח המוגש למשרד החקלאות. בזאת נכנס הגן לנבחרת המיוחדת של 11 הגנים הבוטניים בישראל. ייחודו של הגן באילנות לעומת גנים בוטניים אחרים בישראל הוא שהגן באילנות מוקדש רובו ככולו לתחום היערנות ועוסק בעצים.

    מומחי קק"ל פועלים במשך למעלה מחמש שנים של עבודה ועשייה להכשרת יער אילנות כגן בוטני, תהליך שהובילו אנשי אגף הייעור בקק"ל, בעזרתם של אנשי מחלקת התכנון ואנשי אזור מנשה – שרון במרחב מרכז, חברי "מועצת הגנים הבוטניים בישראל" ואנשי משרד החקלאות.

    פעולות ההכשרה בגן כללו מיפוי מדוקדק של הגן והעצים שבו, טיפול בעצים הקיימים, נטיעה של מיני עצים נוספים ופריסת מערכת השקיה ממוחשבת. דגש מיוחד ניתן לשילוט והסברה – בכניסה לגן מוצבת עמדת "מסבירן" קולי במספר שפות. למרגלות כל מין עץ המיוצג בגן מוצב שלט המציג את תעודת הזהות שלו. בשלט משולב QR קוד, שניתן לסורקו באמצעות טלפון נייד חכם ולזכות במידע מעניין, כולל משחק הפעלות אינטראקטיבי לכל המשפחה.

    כמו כן, השקיעה קק"ל בהנגשת הגן. במקום נסללו 2.5 ק"מ של שבילים ברמה גבוהה המתאימים לעגלות נכים וילדים, ולאורך השבילים הוצבו ספסלים למנוחה באווירת הגן הרגועה ושולחנות פיקניק.

    איך מגיעים?

    יער אילנות שוכן בצדו המזרחי של כביש תל-אביב – חיפה "הישן" (כביש 4), בין צומת דרור לצומת השרון (צומת בית ליד). ניתן להיכנס לגן לנוסעים בכביש הן מדרום והן מצפון. שעות פתיחה: כל ימות השבוע, עד רדת החשכה.

    הביקור ללא תשלום והאתר מונגש לבעלי מוגבלות. בשטח הגן אסור להדליק אש ו/או מנגל.



    0 תגובות