גורמי תיירות: "אין לנו אפשרות לספוג את המצב הזה ואנחנו עומדים בפני קריסה"

    יוסי אשר | צילום: אילוסטרציה No Comments on גורמי תיירות: "אין לנו אפשרות לספוג את המצב הזה ואנחנו עומדים בפני קריסה"
    22:01
    28.03.24
    המהדורה המרכזית No Comments on השרה מירי רגב: "לא מאמינה שהחרדים יפרשו מהממשלה"

    התכניות האחרונות

    ארכיון תוכניות

    פוסטים אחרונים

    תגיות

    הוועדה לפניות הציבור בראשות ח"כ עדי קול התכנסה הבוקר לדיון המשך לדיון שהתקיים בשבוע שעבר ועסק בהשלכת מצב החירום על ענף התיירות.

    כזכור, בדיון בשבוע שעבר עלה כי מילואימניקים רבים נדרשים להילחם בחזית נוספת, החזית הכלכלית – המאבק על ביטול חופשת הקיץ. מאחר ומקובל כי חופשה שמבוטלת ללא התרעה מוקדמת, מחויב מזמין הנופש, בארץ או בחו"ל, לשאת בחלק מהעלויות וכן לשלם דמי הביטול, כך למעשה מצאו את עצמם מילואימניקים רבים מחויבים לשלם על חופשה שאין ביכולתם לממש.

    אורי סירקיס, מנכ"ל ישראייר: "החברות נדרשות להוזיל את המחירים בצורה ניכרת, ובקביל בשל המצב הן יוצאים מטוסים לא מלאים. המערכת שלנו לא מאוזנת כי היא בנויה על ישראלים שיוצאים ותיירים שנכנסים ותנועת התיירים פסקה כמעט לחלוטין. אנחנו מוצאים את עצמנו בסיטואציה כמעט בלתי אפשרית. ירידה תלולה בשיעורי התפוסה, ואם לא די בכך שערו של השקל חזק וכיצואנים אנחנו מוצאים את עצמנו בשער חליפין נמוך שכשל ההוצאות שלנו הם שקליות.

    אנחנו חברות פרטיות, ישראייר חילצה 750 נוסעים, בישראייר מגויסים 16 מתוך 44 טייסים פעילים. תארו לכם מה זה לקיים את כל הטיסות כסדרן ככה. אנחנו לא יכולים להיות הגורם שמפצה את כל הנוסעים, ננסה לבוא לקראת מגוייסי צו שמונה ולהחזיר את כספם.

    ביקשנו מהמדינה שתעזור לנו, ביקשנו מהמדינה שתקטין את האגרות על ידי הנחה של 2500 דולר, כמו חברות זרות שלא ממריאות מטרמינל 3, את ביקשנו שיתאפשר לחברות הישראליות לשתף פעולה. מה שקרה כאן הוא שתוך שעתיים כל החברות הפסיקו את הטיסות, זה דבר שלא קרה מעולם, ומיד ביקשנו להיות מתואמים עם אל על וארקיע כדי לאחד כוחות ולמזער נזקים ונענינו בשלילה."

    יוסי פתאל, מנכ"ל התאחדות משרדי הנסיעות ויועציי התיירות בישראל: "אין לנו אפשרות לספוג את האירוע הזה ואנחנו עומדים בפני קריסה. לעניין צו 8, למרות שאנחנו לא חייבים על פי החוק, אנחנו סופגים את נושא ההחזרים של צו 8 על חשבוננו. התחלנו לפטר, עשרה אחוז מהענף כבר בדרך החוצה. על פי כל פרמטר אנחנו נמצאים על סף קריסה. 40 אחוז מההכנסה שלנו נמצאת בקיץ. זה לא קרה מאז קום המדינה.

    מצד אחד המדינה מתנערת ולא מכריזה על מצב חירום, ומצד שני באה אלינו ואומרת זה מצב חירום תתחשבו ותשלמו. אם הכסף לא נמצא אצלנו והעברנו אותו כבר ועכשיו אומרים לנו תשיב את הכסף. ליבנו עם מי שנמצא בחזית אבל לבוא אלינו ולבקש מאיתנו לשלם את הפיצויים אני לא מבין את זה. תתקנו את החוק ואנחנו נהיה הראשונים להשיב."

    עומר שלו, יועץ משפטי ומזכיר חברת אל על: "אל על אפשרה לבטל הזמנות לא רק למגוייסים אלא לכל מי שביקש. זה כרוך מבחינתנו בעלות משמעותית. לחברות התעופה נגרמו הרבה הוצאות נוספות בעברות האירועים, בתקופה שאמורה להיות שיא העונה שלנו וכחברה ציבורית נגרמו לנו 40 – 50 מיליון דולר ברבעון האחרון. זו חברה פרטית שלוקחת על עצמה משימות לאומיות. החילוץ מטורקיה הוא משימה לאומית, כמו קבלת נוסעים מחברת אחרות. העובדים שלנו שלא גוייסו למערכה הצבאית גוייסו למערכה האזרחית ועובדים יום ולילה. דובר פה על עזרה ליישובי הדרום ועסקים קטנים. גם עסקים גדולים צריכים סיוע. אפשר לסייע באין ספור נוסעים, החל בארנונה אגרות וכו', תקציבים ליום שאחרי, עובדים שהתגייסו ואנחנו נאלצים לשלם שעות נוספות לאלה שלא. אנחנו חברה פרטית אבל אם מדינת ישראל או מי מטעמה שיוצא למשימות הסברה לא צריך לטוס בחברות זרות, הם צריכים להיות מבוצעים רק בחברות ישראליות"

    זיו רוזן מנכ"ל חברת גוליבר תיירות אונליין: "שאלת הפיצויים צריכה להתמקד בטובתו של הצרכן בעיתות משבר. הצרכן צריך לקבל צו הגנה אזרחי מיד עם קבלת צו 8. ההתמודדות שלנו במהלך משבר מתגלגל זה, מול אלפי לקוחות, מוכיחה כי צריך לקדם מהלך שבו מסדירים מנגנון פיצוי לשעת חירום ובאופן ישיר מול נוסעים שנפגעו. ולכן יש להסדיר חקיקה שתפעל אוטומטית מול הצרכן ותספוג את דמי הביטול, בלי שהצרכן יצטרך לדרוש אותם."

    אבי ירושלמי, מנהל אגף לתכנון מדיניות לטווח ארוך במשרד התחבורה: "במידה ונגיע למסקנה שהסיטואציה הביטחונית יכולה לחזור על עצמה, נבחן צורך לשינוי חקיקה. עמדתנו שצריך לאזן בין הצרכים של חברות התעופה לבין צרכי המשתמשים. אין לנו פתרון בלב זה. לא היו מקרים דומים בעבר. בעבר זה קרה במלחמת המפרץ הראשונה אבל זה היה בינואר בעונת שפל."



    0 תגובות