חמישה שלבים להתמודדות עם תלות רגשית

    ציפי בורנשטיין 2 Comment on חמישה שלבים להתמודדות עם תלות רגשית
    21:01
    18.04.24
    אבי מימרן No Comments on הפיגוע המחריד בבנימין: "בדקנו היטב את בטיחות החווה"

    התכניות האחרונות

    ארכיון תוכניות

    פוסטים אחרונים

    תגיות

    תלות רגשית כשמה כן היא- הרגש שלי תלוי באדם אחר. אני שמח, עצוב, מאושר או מדוכא- הכל ביחס אליו. אם הוא דיבר איתי היום אני מרגיש טוב, אך אם הוא דיבר גם עם מישהו אחר אני מרגיש לא טוב. הרגשות שלי, הדעות שלי, המחשבות שלי מושפעים בחוזקה ממנו.

    דוגמא לתלות רגשית: קרוב משפחה, תלות מטפל-מטופל, מדריך וחונך, מורה תלמיד וכו…
    תלות רגשית יכולה להגיע מכל אדם. ללא הגדרות של אופי פסיבי, כנוע או מרצה.

    מתי נוצרת תלות רגשית? מתפתח בד"כ בתקופה שאדם מרגיש שאין לו מספיק קשר חזק וטוב בדרך אחרת בריאה יותר. ואז מתפתחת תלות רגשית נוצרת ז"א מתקיימת אהבה בין האדם לבין דבר אחר. כאשר אוהבים משהו יותר מהרגיל, הדבר הזה בד"כ יוצר תלות רגשית. אם אתה אוהב מישהו, אז אתה יכול להיפגע ממנו. דהיינו אתה מושפע רגשית מהיחס שלו כלפיך.

    תלות רגשית יכולה להיות כ"כ חזקה, עד שישנם מצבים, שבהם האדם יודע שמה שיש לו לא טוב עבורו, וגם אפילו הוא יודע שהוא יכול בקלות להשיג משהו אחר טוב יותר, אך האהבה לאותו הדבר יוצרת תלות רגשית וסוג של עיוורון, והאדם מוכן לסבול ולהפסיד בשביל הדבר שבו הוא תלוי רגשית.

    אם נתבונן בעניין נראה, כי תלות רגשית היא בעצם סוג של התמכרות. התמכרויות / התנהגויות אובססיביות הן בד"כ סוג של תלות רגשית. וככל שהיא חזקה יותר, כך קשה יותר להיפרד ממנה.

    נסקור בקצרה דרכי התמודדות לתלות רגשית שמתפתחת:
    השלב הראשון- זיהוי הקשר הבעייתי. לזהות שיש כאן קשר שעושה לי לא טוב. יש כאן קשר שמזיק לי. זהו שלב משמעותי ועיקרי שיעזור לנו אי"ה ליצור שינוי פנימי ביחס לאותה חברות. חיזוק ההבנה השכלית שהקשר הזה פשוט לא טוב בעבורי. "האם הקשר הזה מועיל לי? טוב לי? האם הקשר הזה תורם לי או חלילה פוגע בי? איך אני מרגיש בקשר הזה?' ועוד. נשב עם עצמנו ונענה בכנות פנימית על השאלות הללו.

    השלב השני- חיזוק הרצון לשינוי. לאחר שזיהינו שאנו נמצאים בתוך קשר שאינו בריא, זה השלב בו אנו צריכים בעז"ה לחזק ולחדד את הרצון שאיננו חפצים בקשר הזה. שאנו רוצים שינוי.

    השלב השלישי- להתחיל להשקיע בעצמנו, ליצור חיים משלנו.
    בקשר תלותי לעיתים קרובות, הרבה מהחיים שלנו סובבים סביב אותו אדם. לכן, ננסה כעת לפתח לעצמנו עד כמה שניתן, חיים מלאים משל עצמנו. ללכת לחוגים, לפתח תחביבים, לכתוב, לצייר, להתנדב וגם להשקיע בחברים אחרים. ליצור לעצמנו עולם עשיר שימלא אותנו וייתן לנו כוח של חיים פנימיים מלאים.

    השלב הרביעי- חיזוק האמונה שהכל מתנהל לטובה ומכל דבר אנו צומחים וגדלים. חשוב לזכור כי רגשות אשמה לא עוזרים לנו לצאת מזה. ברגע שאנו מתחילים לכעוס על עצמנו על איך שבכלל נכנסנו לקשר שכזה, ואיך לא שמנו לב, וכדומה, אנו רק מגבירים את התסכול ומקטינים את אפשרות השינוי. אפשר לרשום לעצמנו את כל הדברים שלמדנו מתוך הקשר הזה, מה גילינו על עצמנו, אילו לקחים לחיים הפקנו ועוד.

    השלב החמישי- (שהוא בעצם ההקדמה לכל השלבים) התפילה. להתפלל לה' שיעזור לנו לצאת מזה בקלות ובשמחה. להתפלל לה' בכל שלב ושלב שייתן לנו כוח! כוח להשליט את השכל על הלב, כוח להגביר את הרצון, כוח ליצור חיים משל עצמנו, כוח לפתח את האהבה העצמית, כוח של אמונה, שמחה, וישועה שלמה! אין כמו התפילה שיכולה לעזור לנו, לחזק ולעודד אותנו לאורך הדרך.

    יהי רצון שנזכה להרגיש ייחודים ואהובים מבפנים ומתוך כך לא נהיה תלויים באישורים חיצונים של אחרים, וכך נצליח ליצור חבריות בריאות טובות ומועילות!



    2 תגובות

    מיין תגובות
    1. 2

      אדיר!!!! תמשיכו ככה ען עוד דברים כאלה תודה

    2. 1

      האם לנתק קשר עם האדם שתלוי׳ים בו רגשית