מי מוביל את טבלת האלימות? בתי הספר הדתיים..

    דניאל בשך, כיפה | צילום: אילוסטרציה 2 Comment on מי מוביל את טבלת האלימות? בתי הספר הדתיים..
    12:46
    19.04.24
    אבי יעקב No Comments on הלכה למעשה: מרן הגאב"ד הגר"מ גרוס בדרשת שבת הגדול | צפו

    התכניות האחרונות

    ארכיון תוכניות

    פוסטים אחרונים

    תגיות

    לפני כחודש, יו"ר הבית היהודי נפתלי בנט, הצליח להרתיח את הרשת, כשפרסם פוסט בפייסבוק, בו הוא מפרגן לחינוך הממלכתי הדתי, ובין היתר מזלזל בחינוך החילוני. לאורך כל הפוסט, מברך בנט את החמ"ד ומהלל את מוסדות הציונות הדתית על הערכים המועברים לתלמידים הדתיים לאומיים. בסוף חותם בנט בקריאה לציבור "לבדוק היטב לאיזה בית ספר הוא שולח את ילדיו". אז בדקנו.

    מידי שנתיים, משרד החינוך עורך לבתי הספר בחינות מדדי יעילות וצמיחה בית ספרית, הידועות יותר כבחינות מיצ"ב. מטרת הבחינה הינה בעיקר לבחון את הישגי בתי הספר במקצועות הליבה: עברית, מתמטיקה, אנגלית ומדע וטכנולוגיה. בין היתר, הבחינה עורכת סקר בקרב התלמידים בבתי הספר היסודיים ובחטיבות הביניים על היקף האלימות אליהם הם נחשפים במסגרת בית הספר. מדובר הן באלימות פיזית והן באלימות מילולית. לאחר הבדיקה והערכה, תוצאות הבחינות מוגשות לבתי הספר. בשנים האחרונות, בעקבות פניות של ארגוני חינוך והורים בישראל, תוצאות הבחינות הבית ספריים שקופות לציבור באתר משרד החינוך, וכך למעשה מאפשרת להורים ולהנהלת בית הספר לראות היכן עומד בית הספר בו לומדים ילדיהם, בהשוואה למוסדות אחרים ברחבי הארץ, ובהשוואה לבתי הספר במקום מגוריהם.

    התחלנו את הבדיקה שלנו בעיר בה מתגורר בנט, רעננה, בה שמונה חטיבות ביניים, מתוכם ארבעה מוסדות של החמ"ד, ועל פי טבלת של חברת מדל"ן למדד האלימות, שלושת בתי הספר המובילים באלימות ברעננה, שייכים לחינוך הממלכתי דתי. על פי בחינות המיצ"ב, עולה כי 34% מהתלמידים בתיכון ע"ש רועי קליין ברעננה קיבלו אגרוף או בעיטה. הבא בתור ברשימה הוא 'מדע תורני, כפר בתיה' בו 33% מהתלמידים סבלו מאלימות בחודש בו נבחנו, ואת השלישייה הזו חותמת ישיבת בני עקיבא שבה 30% מהתלמידים דיווחו על אלימות שהנהיגו כלפיהם חבריהם לספסל הלימודים.

    אם חשבתם כי הנתונים הללו מקריים, מתחקיר 'כיפה' עולה כי כמעט בכל הערים הגדולות בישראל, בתי הספר בעלי שיעור הדיווח הגבוה ביותר על אלימות על ידי התלמידים בחטיבת הביניים הינם הישיבות התיכוניות והתיכונים הממלכתיים דתיים. כך למשל בעיר הבירה, מי שמוביל בתחום האלימות במוסדות החינוך היהודיים בירושלים הם שני מוסדות חינוך של הציונות הדתית.  על פי בחינת המיצ"ב שנערך בתשע"ב ב'אור תורה סטון' בירושלים, עולה כי 44% מתלמידי חטיבת הביניים של המוסד קיבלו מכה, בעיטה ואגרוף באותו חודש שנבחנו. מי שעוד מתחרה על המקום הראשון על תואר המוסד האלים ביותר במוסדות היהודים בירושלים, הוא ישיבת נועם בנים, שעל פי הבחינה שנערכה שנה אחר כך, בתשע"ג, עולה כי 59% מהתלמידים דיווחו כי קיבלו דחיפה בחודש האחרון בו נבחנו, כשהממוצע הארצי עומד על 25%. כמו כן, 44% חטפו מכה, בעיטה או אגרוף לעומת 14% מכלל המוסדות בישראל.

    (צילום: על פי נתוני המצב בשנים תשעב-ג)

    באזור תל אביב–יפו, לעומת זאת, הדתיים לא שולטים. מן הנתונים עולה כי בית הספר האלים ביותר הוא עירוני ו' מקיף, השייך לחינוך הממלכתי. בו, על פי הנתונים, "רק" 43% מהתלמידים חטפו מכה, בעיטה או אגרוף בחודש שבו נבחנו.

    בעיר חיפה, העיר השלישית בגודלה בישראל, חוזר התואר המפוקפק לחינוך הממלכתי-דתי. בית הספר האלים ביותר בחיפה, הוא מוסד של החמ"ד: עירוני ב' – ישיבה. שעל פי הערכה שבוצעה בתשע"ב, בה השתתפו 173 תלמידים מחטיבת הביניים, 53% מהם דיווחו כי קיבלו דחיפה בחודש בו נבחנו, ו42% דיווחו שקיבלו מכה, אגרוף או בעיטה. כמעט פי ארבע הממוצע הארצי.

    גם בערים גדולות נוספות, כמו נתניה, שבשנתיים האחרונות נכנסה לתכנית עיר ללא אלימות של המשרד לביטחון פנים, מתגלה כי מתוך 12 חטיבות ביניים, בית הספר בעל שיעור האלימות הגבוה ביותר הינו 'ישיבת בני עקיבא נתניה'. על פי תוצאות בחינות המיצ"ב שערך בית הספר בשנת תשע"ג, 47% מהתלמידים דיווחו כי חטפו מכה, בעיטה או אגרוף בחודש האחרון, פי שלוש מהממוצע הארצי.

    מצטיינים בלימודים, אך גם באלימות

    יש לציין, כי לא מעט מהמוסדות הדתיים, הינם בעלי הישגים אקדמיים יוצאי דופן. רבים מהמוסדות שנבדקו, ממוקמים בעשירונים הגבוהים בבחינות הליבה. עם זאת, באתר מדל"ן הסוקר את מוסדות החינוך הטובים ביותר על פי בחינות המיצ"ב עולה כי בקרב בתי הספר בעלי הציונים הגבוהים ביותר בבחינות המיצ"ב, הישיבה התיכונית בני עקיבא בגבעת שמואל הינה בעלת שיעור האלימות הגבוהה ביותר, בקרב בתי הספר המצטיינים.

     המכינה בגבעת שמואל התברגה בעשירון הגבוה ביותר בהישגים הלימודיים. בעברית נמצא כי בית הספר השיג 80 נקודות לעומת הממוצע הארצי שעומד על 69, וכן במתמטיקה בית הספר צבר 79 נקודות לעומת הממוצע הארצי שעומד על 51. כך שבהחלט ניתן להתרשם מהשיגה של הישיבה. עם זאת, בתחום האלימות, הישיבה נמצאת כאמור בתחתית. על פי תוצאות בחינות תשע"ב עולה כי 47% מתלמידי ז-ט בישיבת התיכונית בגבעת שמואל דיווחו שאחד התלמידים דחף אותם בחודש האחרון, זאת בהשוואה לכלל מוסדות החינוך כשבהם רק 25% דיווחו על אלימות, כמעט פי שניים מהממוצע הארצי. בנוסף, 36% מתלמידי גבעת שמואל דיווחו שקיבלו מכה, בעיטה או אגרוף בחודש האחרון, זאת לעומת 13% מכלל בתי הספר בישראל, פי שלוש מהממוצע הארצי. גם באלימות המילולית בית הספר לא יצא צדיק, 40% מהתלמידים דיווחי כי בחודש האחרון מישהו מהתלמידים קילל אותם בכוונה לפגוע, לעומת 23% מכלל מוסדות החינוך בישראל.

    איפה המורים? לא בחצר

    ראוי לציין, בחינות המיצ"ב מאפשרות גם לבחון את רקע הסוציו- אקונומי של התלמידים שנבחנו בבחינה ומתוכו עולה כי כלל התלמידים מבתי הספר האלימים שנבחנו במיצ"ב הינם, ללא יוצא מן הכלל, ממעמד סוציו אקונומי גבוה, לפי כך אי אפשר יהיה לטעון שמדובר בתלמידים שבאו ממשפחות קשות יום.

    נתון מעניין שעשוי להבהיר את המציאות האלימה בבית הספר, הינה העובדה שרק 11% מהתלמידים בישיבה התיכונית בגבעת שמואל, דיווחו על כך שישנם מורים בחצר שתפקידם למנוע אלימות, לעומת 59% בכלל מוסדות החינוך בארץ. מכך עולה, כי על פי בחינות המיצ"ב בישיבה בני עקיבא בגבעת שמואל כמעט ואין השגחה על אלימות בזמן ההפסקות.

    גם במוסדות הדגל

    מעבר להיבטים העירוניים, בין היתר, 'כיפה' ערכה בדיקה על היקף האלימות במוסדות החינוך המובילים בציונות הדתית וגם שם, בספינות הדגל המבוקשות היקף האלימות לכשעצמו, עשוי להדאיג. למשל מי שנחשף לבחינות המיצ"ב של הישיבה התיכונית בנחלים, יגלה כי 33% תלמידים בשכבות ז-ט חטפו בעיטה או אגרוף מחבריהם לספסל הלימודים, בין היתר 38% מתלמידי נחלים ספגו קללות בחודש בו נבחנו. גם בישיבת נתיב מאיר, עתירת הזכויות נגלה כי 31% דיווחו גם כל על  אלימות, לעומת 13% ברחבי הארץ.

    בין ספינות הדגל של הציונות הדתית, אי אפשר לשכוח את מוסד החינוכי המבוקש והיוקרתי, ישיבת כפר גנים בפתח תקווה, שבשנת תשע"ב, כאשר נוהלה על ידי שר החינוך כיום, הרב שי פירון, שליש מתלמידיה דיווחו כי נחשפו למכות במסגרת בית הספר.



    2 תגובות

    מיין תגובות
    1. 2

      מה לעשות. בחברה בה יכולת הלחימה במסגרת הצבא הפכה לערך עליון, אלימות נחשבת ל"תכונה גברית" מאוד מבוקשת. אי אפשר לחנך את הנוער לשאוף להיות בעתיד לוחם תוקפן בדרגה ראשונה, ובד בבד לבקש שהוא יתנהג בעדינות כלפי חבריו. כשילד חולם ומזדהה עם דמות מסוימת, הוא מתנהג כבר בהווה לפי חלומותיו.

    2. 1

      אלימות איננה תכונה גברית
      אולי עוצמה או חוסן
      הכלל הראשון בלימודי לחימה הוא
      שאמני לחימה אינם שותפים לקרבות רחוב
      אלימות היא תוצא של חוסר בטחון עצמי
      וכנראה בציבור הדתי גם חוסר זהות מוגדרת