3 מיליארד ש"ח ניתנו לניצולי שואה בשנה האחרונה

    שלמה בן יוסף | צילום: יוסי ברויער No Comments on 3 מיליארד ש"ח ניתנו לניצולי שואה בשנה האחרונה
    5:31
    19.04.24
    חדשות קול חי No Comments on דיווחים זרים: ישראל תוקפת שורת מטרות באיראן | מתעדכן

    התכניות האחרונות

    ארכיון תוכניות

    פוסטים אחרונים

    תגיות

    לקראת יום הזיכרון לשואה ולגבורה – סיכום פעילותה של הרשות לזכויות ניצולי השואה במשרד האוצר בשנה האחרונה

    1. הרשות לזכויות ניצולי השואה במשרד האוצר, מופקדת על יישומם של מספר חוקים, במסגרתם מוענקות קצבאות והטבות שונות לניצולי השואה. רובו ככולו של תקציב הרשות מיועד לתשלום התגמולים וההטבות הנלוות המשולמות לניצולי השואה (כדוגמת טיפול רפואי ונפשי, תשלום עבור הנחה בתרופות, מענקי הבראה ועוד). בשנת 2013 ביצוע התקציב עמד על 3.1 מיליארד ש"ח (זאת בהשוואה לשנת 2012 אז עמד תקציב הרשות על 2.9 מיליארד ש"ח).

    2. במהלך השנה האחרונה יושמו שורה של צעדים, אשר נועדו להביא לשיפור מצבם של ניצולי השואה בישראל ולהגדלת הסיוע הניתן להם. יצוין כי עלות צעדי הסיוע האמורים הנה כ-835 מיליון ש"ח (לחמש השנים הקרובות) אשר הוקצו על ידי שר האוצר לצורך זה. בכלל הצעדים האמורים:
    א. הגדלת סל השירותים המעוגן בהחלטת ממשלה מס' 2534, המיועד לרווחת ניצולי השואה, בין היתר בשים לב לצרכי הסיעוד הגדלים של הניצולים – תוספת תקציב של 50 מיליון ₪ לשנה לסיעוד ארוך טווח.
    ב. עיגול אחוזי נכות – הוסדרו סמכותן של ועדות רפואיות הקובעות את אחוזי הנכות של הניצולים, לעגל את אחוזי הנכות כלפי מעלה במקרה של דרגת נכות המבוטאת בשבר אחר השלם – תוספת תקציב של 7.5 מיליון ₪ לשנה.
    ג. ביטול בירוקרטיה בהחזרי מס – הוסדר תשלום סכום כספי שנתי אחיד בתחילת כל שנה, במקום הנוהל הקודם לעניין החזרי מע"מ ומס קניה, באופן שבוטל הצורך בהגשת בקשות והצגת קבלות – תוספת תקציב של כ- 18 מיליון ₪ לשנה.
    ד. ייצוג משפטי בחינם – הוסדרה בחקיקה זכאותם של ניצולי שואה להיות מיוצגים בהליכים משפטיים בבתי המשפט באמצעות האגף לסיוע משפטי ללא מבחן כלכלי. כך, נבנה מערך סיוע משפטי עבור ניצולי השואה שמשלב ייעוץ ראשוני לניצולי השואה וייצוגם בערעורים על החלטות הרשות בערכאות משפטיות, ללא מבחן כלכלי.
    ה. מתן מענק שנתי לכל יוצאי מחנות וגטאות – הוסדר בחקיקה תשלום מענק שנתי לכל יוצאי מחנות וגטאות הכלולים בחוק ההטבות, מענק שניתן עד כה רק למקבלי הבטחת הכנסה – תוספת תקציב של כ- 120 מיליון ₪ לשנת 2014 וכ- 62 מיליון ש"ח לכל שנה.
    ו. תשלום כסף ישיר במקום שובר שירותים, ליוצאי מחנות וגטאות – הוסדר בחקיקה תשלום כספי ישיר, באמצעות הגדלת הקצבה החודשית, במקום שובר שירותים חודשי שהיה ניתן עד כה ליוצאי מחנות וגטאות.

    3. בנוסף, בצד כל צעדי הסיוע שנזכרו לעיל, גובשה בימים אלה תכנית סיוע לאומית בעלות של מיליארד ₪ לשנה. התכנית תובא לאישור הממשלה בישיבתה הקרובה ביום 27.4.14, ותכלול שורה ארוכה של צעדי סיוע, ובכללם:
    להלן סעיפי "התכנית הלאומית לסיוע לניצולי השואה":
    1. השוואת תנאים ליוצאי מחנות ההשמדה והגטאות שעלו אחרי 1953 שקופחו עד כה, בעלות של 277 מיליון ₪: יושוו תנאיהם של כ-18,500 יוצאי מחנות ההשמדה והגטאות שעלו אחרי 1953 לתנאיהם של ניצולי השואה (נכי רדיפות הנאצים) שעלו לפני 1953. עד היום ניצולי שואה אלו קיבלו קצבה אחידה של 1,500-1,800 ₪ לחודש החל מאישור התכנית יקבלו קצבה שבין 1,825-5,400 ₪ לחודש (תלוי באחוזי הנכות שלהם) וכן זכאות לתגמול לפי מצבם הסוציאלי (השלמה להכנסה של ₪ 5,300- 8,800 ₪ לחודש).
    2. העלאת הקצבה מינימלית ל- 2,200 ₪ לחודש לכל ניצול שואה המקבל קצבה חודשית- עלות של 166 מיליון ₪: היום נעות הקצבאות בין 1,825-5,400 ₪ לחודש לניצול (תלוי באחוז הנכות שלו). הקצבאות החדשות יהיו מעתה 2,200-5,400 ₪ לחודש (לא כולל זכאות ועל פי מצב סוציאלי). סעיף זה מתייחס ל- 70,000 ניצולי השואה נכי רדיפות הנאצים ול- 18,500 ניצולי השואה יוצאי מחנות ההשמדה והגטאות שזכאים לזכויות נר"ן (נכי רדיפות הנאצים).
    3. כל ניצולי השואה לא ישלמו יותר עבור התרופות שהם צורכים. עלות של 130 מליון ₪. הניצולים יקבלו מעתה הנחה של 100% עבור השתתפות עצמית לתרופות שבסל התרופות, לעומת 50% הנחה כיום.
    4. חסל בירוקרטיה- כסף ישירות לחשבון הניצולים במקום סחבת וקבלות: מענק שנתי של 3,600 ₪ לניצולי שואה שעלו אחרי 1953 ושאינם יוצאי מחנות ההשמדה והגטאות, עלות של 288 מיליון ₪. עד כה היו הניצולים בקבוצה זו זכאים להחזר של 4000 שח פעם בשנתיים בלבד על טיפולי שיניים ורכישת משקפיים וזאת רק לאחר שהציגו קבלות ומסמכים. החל מאישור התכנית יקבלו כ 80,000 ניצולים 3600 שח בכל שנה בהעברה ישירה לחשבונם ללא כל צורך בהצגת מסמכים וקבלות וזאת על מנת שיוכלו לקבל את הטיפול הנדרש לכל אחד ואחת על פי צרכיהם.
    5. 9000 ניצולי שואה נזקקים יקבלו מענק שנתי של 2000 ₪. עלות של 18 מיליון ₪.
    6. סיוע לבני זוג של ניצולי שואה שנפטרו בעלות של 65 מיליון ₪ – תשלום קצבה של 2,000 ₪ לחודש לבן הזוג, החל מהשנה הרביעית לפטירה (עד כה ניתן הסיוע רק בשלוש השנים הראשונות שבהן בן הזוג המשיך לקבל את קצבת הנפטר). עלות של 65 מיליון ₪.
    7. שירותי רווחה לניצולי שואה: מרכזי יום בעלות של 10 מיליון ₪. התקציב מיועד לשירותים במרכזי היום הקיימים.
    8. ביקורי בית לניצולי שואה: פרויקט 'והדרת'- עלות של 10 מיליון ₪.
    9. סיוע נפשי ופסיכולוגי לניצולי השואה מהמעגל השני בעלות של 50 מיליון ₪. בהתאם לצורך הרפואי של כל ניצול (חלקו בבית המטופל וחלקו במועדונים ומרכזי טיפול).
    10. שינוי מבחן ההכנסה כך שלא יכלול את הקצבאות המשולמות ע"י הרשות לזכויות ניצולי השואה. עלות של 55 מיליון ₪. קצבת הסיעוד של ביטוח לאומי משולמת כיום בהתאם למבחן הכנסה בו עומד הקשיש. החל מאישור התכנית כל גמלה המשולמת לניצולי השואה לא תחשב כהכנסה לצורך זכאות הניצול לקצבת הסיעוד.

    4. נדגיש, כי מדובר בתכנית סיוע משמעותית, אשר מעבר להרחבת סל הזכויות יש בה כדי להכיר – לראשונה – בניצולי שואה אשר עד היום לא הוכרו במסגרת חקיקה כניצולי שואה הזכאים להטבות מהמדינה.
    5. בנוסף, במקביל להרחבת הזכויות וההטבות פועלת הרשות ומשרד האוצר בדרכים שונות למיצוי זכויותיהם של הניצולים, בכלל זה:

    א. הקמת מאגר לאומי –
    הוקם מאגר זכאים פוטנציאליים הכולל את כל ניצולי השואה בישראל, הן ממאגרי מידע ממשלתיים והן ממאגרי מידע חוץ ממשלתיים. כל תושב הכלול במאגר נבחן באופן אישי ונקבעו לגביו מהן הזכויות האפשריות שלהן הוא עשוי להיות זכאי.
    ב. פרוייקט מיצוי זכויות לאומי בשיתוף עם הרשויות המקומיות –
    הרשות מקדמת פרויקטים לשיתוף פעולה עם רשויות מקומיות, במסגרתם הרשות מעבירה לרשויות את רשימות התושבים העשויים להיות זכאים לזכויות כניצולי שואה, תוך פירוט הזכויות הרלוונטיות לכל תושב והפקת הטפסים המתאימים. כמו כן הרשות מעמידה שירותי הדרכה והכשרה מקצועית לעניין אופן מימוש הזכויות.
    במסגרת הפרויקט נעשית הגעה אישית וממוקדת לכל ניצול שואה, באמצעות הרשות המקומית, לצורך מיצוי מרבי של הזכויות המגיעות לתושבים.
    בוצע בהצלחה פיילוט רחב היקף בעיריית ירושלים ביחס לכ-25,000 תושבי העיר, ובימים אלו מיושם הפרויקט ברשויות נוספות.
    ג. פעולות שוטפות למיצוי זכויות – פרויקטים אלו מתקיימים בצד פעילות שוטפת למיצוי זכויות הכוללת: מרכזי מידע ניידים המגיעים פעמיים בשבוע לערים מרוחקות בפריפריה; שיתופי פעולה עם בתי חולים לעניין ניצולים המאושפזים בהם; הקמת מאגר זכויות אינטרנטי מתעדכן ("כל זכות"); ועוד.



    0 תגובות