יום השואה בסימן גבורתם של המצילים היהודים

    קובי פינקלר No Comments on יום השואה בסימן גבורתם של המצילים היהודים
    22:01
    28.03.24
    המהדורה המרכזית No Comments on השרה מירי רגב: "לא מאמינה שהחרדים יפרשו מהממשלה"

    התכניות האחרונות

    ארכיון תוכניות

    פוסטים אחרונים

    תגיות

    טקס יחיד במינו בארץ ובעולם, המוקדש להוקרת פועלם ולהנחלת מורשתם של יהודים שהצילו יהודים אחרים במהלך השואה, יתקיים ביום השואה בשבוע הבא.

    בטקס זה מועלים על נס מידי שנה פועלם וגבורתם של אלפי יהודים אשר, בתנאים בלתי אפשריים, התאמצו והסתכנו כדי להציל יהודים אחרים במהלך השואה, בדרכים שונות ומגוונות כגון: הסתרה, הברחה, תחבולה וזיוף. בגבורה ובאומץ רב, הם העזו – והצליחו – לשבש את מכונת ההשמדה הנאצית ולהבטיח את הישרדותם של אחיהם. הם פעלו בגרמניה, בהונגריה במדינות הציר, ובכל הארצות הכבושות, למרות הסכנות שארבו להם. על פי דעתם של חוקרי השואה, היהודים אף פעלו כדי להתנגד להתקפה הנאצית – בהתחשב במציאות הקודרת – יותר מאשר כל יתר העמים שסבלו ממנה. העשייה שלהם מהווה מקור להשראה ולגאווה לכל עם ישראל ומשמשת דוגמא ומופת לסולידריות יהודית ואנושית – ביטוי לערכים היהודים העליונים של "כל ישראל ערבים זה לזה".

    כמידי שנה, נבחרת דמות מרכזית אחת מבין אלפי המצילים היהודיים. השנה נבחר יונה (יונס) אקשטיין, ז"ל, (1902-1971) אשר פעל להצלת יהודים בברטיסלבה שבצ'כוסלובקיה.

    יונה אקשטיין היה חבר פעיל ומוכר בקהילה היהודית ומתאבק מצליח במועדון הספורט היהודי "הכוח". העיסוק הספורטיבי הקנה לו חברים ומכרים רבים, בין היתר בקרב אנשי הפקידות והמשטרה. קשרים אלה סייעו לו כעבור שנים בפעילות ההצלה. פעילותו הענפה נגעה באלפי אנשים, התפרסה על גבי תקופה ארוכה וכללה פעולות רבות ומגוונות אשר סיכנו את חייו ואת חיי משפחתו. הוא ניצל את אישור השלטונות שניתן לו לחלוקת מזון ליהודים עצורים כדי להעביר באופן חשאי אוכל ומידע חיוני ליהודים ששהו במסתור; אירח יתומים עזובים שהגיעו מפולין וסייע לעלייתם לארץ; אירח יהודים שברחו לסלובקיה מאושוויץ; סייע ליהודים להימלט להונגריה והסתיר יהודים בשני בונקרים – כולל אחד שחפר מתחת למרתף ביתו שלו; יונה אקשטיין עמד בעינויי הגסטאפו ובלחץ המוסדות היהודיים ולא הסגיר יהודים מוסתרים. סיפור הצלתם של יהודים רבים על ידי יונה אקשטיין היה ידוע לאורך השנים בקרב יוצאי ברטיסלבה ובני משפחתו בלבד. כדרכם של מצילים רבים יונה אקשטיין מיעט לדבר לאחר השואה על תרומתו להצלת יהודים ופרטים רבים נותרו עלומים עד היום. רבות מהפעולות שעשה יונה אקשטיין נעשו במסגרת הפעילות המאורגנת של הקהילה היהודית ו"קבוצת העבודה" בראשות הרב מיכאל דב ויסמנדל וגיזי פליישמן, אך את עיקר הפעולות עשה בעצמו ומיוזמתו.
    את המצילים ייצגו בתו של יונה אקשטיין טובה טיטלבאום ונכדו, איש קול ישראל בני טיטלבאום.

    במהלך הטקס יוענקו "אות המציל היהודי" על ידי המרכז העולמי של בני ברית והוועדה להוקרת גבורתם של המצילים היהודים בשואה ((JRJ לשבעה מצילים או שאריהם: אפרים אגמון, משה אלפן, נשקה וצבי גולדפרב ומרים ויצחק רוט מהונגריה וליעקב מאסטרו מיוון. טקס זה מתקיים מידי שנה ב"יער הקדושים", בצילה של אנדרטת "מגילת האש" המגוללת את סיפור הגלות, השואה והתקומה של עמנו בארץ ישראל. מפעל "יער הקדושים" הוא הגדול מבין המפעלים המשותפים של ארגון בני ברית העולמי וקרן קימת לישראל, והוא אתר ההנצחה הראשון שהוקם בארץ לציון השואה עוד בראשית שנות ה-50. ביער זה נטועים 6 מיליון עצים לזכר קורבנות השואה ופזורות בו אנדרטאות לזכר קהילות רבות שהושמדו ולזכר חברי בני ברית בגרמניה וברחבי אירופה הכבושה שנספו בשואה. הטקס ייפתח בשעה 09:00 עם עדויות של ניצולי שואה בפני כיתות חיילים ותלמידים באזור היער.

    סיפוריהם המאלפים של מאות ואף אלפי יהודים שהקדישו את עצמם להצלת אחיהם היהודים במהלך השואה ברחבי אירופה ותחת סכנות איומות, טרם זכתה לתהודה ציבורית ראויה. רבים שיכלו לנסות ולמלט את עצמם העדיפו להישאר ולהציל אחרים. חלקם שילמו על כך בחייהם. בכישרון ובתעוזה רבים ומתוך תחושת שליחות הם פעלו על מנת להבטיח שיוותרו יהודים חיים על אדמת אירופה גם בשוך הקרבות ומסע הרצח הגרמני או להבריח אותם לחוף מבטחים. מארגני הטקס רואים חשיבות מיוחדת בחשיפת בני הנוער לפועלם ולגבורתם של המצילים היהודים בשואה, שרובם ככולם היו צעירים בזמן פעולתם.

    מאז סוף שנת 2000 מקדמת קבוצת ניצולים בירושלים – הוועדה להוקרת גבורתם של המצילים היהודים בשואה ((JRJ – שחלקם ניצלו על ידי יהודים, ונציג המרכז העולמי של בני ברית, פעולות מגוונות שמטרתן להעלות את סוגיית המצילים היהודיים על סדר היום הציבורי. בין היתר, תכננה וביצעה הוועדה פעילות ציבורית רחבה בארץ ובחו"ל על מנת לעורר את המודעות לנושא בקרב הציבור הרחב, במוסדות המדינה, בארגוני הנצחה, במוסדות מחקר ובמוזיאונים לתולדות השואה. הוועדה גם מאגדת את סיפוריהם של מצילים במאגר מידע המונה כבר מאות רבות של מצילים. "אות המציל היהודי" נוסד ב-2011 על ידי הוועדה להוקרת גבורתם של המצילים היהודים בשואה והמרכז העולמי של בני ברית בכדי לתקן עיוות היסטורי – שאלפי יהודים היו פעילים במאמצי הצלה ברחבי אירופה, תוך נטילת סיכון אישי רב במטרה להציל יהודים אחרים מגירוש, רעב ומוות מידי הנאצים ועוזריהם. עד היום הוענק האות לכ-70 מצילים שפעלו בצרפת, הונגריה, גרמניה והולנד.

    הטקס יתקיים ביער הקדושים – "רחבת מגילת האש" ויפתח עם הצפירה בשעה 10:00 וישתתפו כ-200 טירוני מג"ב אשר יציבו כיתת כבוד וכ-200 תלמידים מבתי ספר על-יסודיים בירושלים והסביבה .



    0 תגובות