חיים ולדר בסיפור מהחיים • הווידוי האחרון של קרליבך

    חיים ולדר | צילום: חכמת שלמה 34 Comment on חיים ולדר בסיפור מהחיים • הווידוי האחרון של קרליבך
    21:01
    18.04.24
    אבי מימרן No Comments on הפיגוע המחריד בבנימין: "בדקנו היטב את בטיחות החווה"

    התכניות האחרונות

    ארכיון תוכניות

    פוסטים אחרונים

    תגיות

    תוכניתו של חיים ולדר 'עצות מהחיים' מתחילה בכל שבוע בסיפור מהחיים אותו מספר ולדר. השבוע: סיפור מרטיט ולא מוכר על ווידוי מרגש שעשה ר' שלמה קרליבך יום לפני שנפטר בפתאומיות.



    34 תגובות

    מיין תגובות
    1. 34

      סיפור מרטיט, אבל ר' שלומלה היה אדם שגדולי ישראל לא אהבו את התנהלותו.

    2. 32

      מדהים!!! סיפור מפעים!!!! יישר כח גדול!!! אני נהנית כל שבוע לשמוע את התוכנית הזו, ומחכה לה כל השבוע. ישר כח!! מחכים מאוד ומותיר אותי מלאה במסרים חזקים ותובנות עמוקות וחדשות לחיים

    3. 31

      אין דברים בעולם כמו הסיפור הזה

    4. 30

      הסיפור סופר לי אישית ע"י בעל המעשה ר' יוסף שהוא נכד אדמור"י סלונים בשינויים ממה שאתה מציג זאת.

    5. 29

      יוסל וינברג.
      סיפור עתיק יומין. מה נזכרתם עכשיו?

    6. 28

      בע"ה
      רק אדם צדיק יסוד עולם שמבין מהו חטא שמרגיש שהקב"ה מדבר איתו דרך כל אדם כמ"ש הבעש"ט יכול לקבל התקף לב אחרי וידוי!

    7. 24

      שמעתי את הסיפור לא פעם, מהיכרותי עם הרב שלמה – לא היו דברים מעולם.

    8. 23

      יש טעות בסיפור- השנה היא לא תשנ"ח, אלא תשנ"ה.
      ומסתבר שיש גרסאות שונות לסיפור…
      אישית, נראה לי שהסיפור הזה מדוייק יותר [נמצא ברשת]: "לפני הכל יישר כח שהעלית מעשה זה לפרסום שידעו כי גם אם היו שהתנגדו לרבי שלמה, בסופו שב הוא בתשובה ומעתה גם לשיטתם אין להרהר אחריו או לדבר בו סרה ח"ו.

      אנכי זכיתי להכיר מעט את רבי שלמה, וגם מכיר אני את בעל המעשה (ומגלגלין זכות על ידי זכאי) יבדלחט"א הלא הוא הרה"ח ר' יוסף ו. מניו יורק ומשתייך לחסידות בירושלים שם ישב וסיפר באזני כל הנוכחים את המעשה, אך פרטיו שונים במעט.
      קודם כל היה זה תוך כדי המתנה בדלפק לכוס קפה או משהו פעוט אחר ולא היו יושבים במסעדה ואוכלים, ובעמדם זה לצד זה נדברו, כדרכו של רבי שלמה להקדים שלום לכל אדם.
      שנית, לא התקיף הוא את רבי שלמה בצורה כזו, אלא רבי שלמה פנה אליו באנגלית: שלום חברי (הלו מיין פרנד), והוא ענה לו בעדינות כי אינו יכול להיות לו לחבר אחרי שהוא נחשד כעובר על הלכות ביודעין שהרי תלמיד חכם גדול הוא. ורבי שלמה (שהיה יחיד בדורנו ובדורות רבים, באהבת ישראל שלו. אולי מאז הבעש"ט ותלמידיו) מאד נלחץ מכך שיהודי מצהיר שלא יהיה חברו ושאל מה עליו לעשות כדי לזכות בידידותו.
      על זאת ענה לו החסיד כי יקבל עליו תשובה על כל חלקיה. ואת זאת עשה רבי שלמה תוך כובד ראש והרהור משך כמה דקות.
      לא היו וידויים בכייות וריקודים כי לא היה זמן, לפי שהיה זה דקות ספורות לפני הטיסה – ולא כמה שעות ככתוב בכתבה.
      בסיום התשובה וקבלה לעתיד, לחצו ידיים והחליפו כרטיסי ביקור תוך שרבי שלמה מזמין את החסיד לבקרו כאשר ישוב מקנדה (כידוע לכל יודע במטוס האמור לטוס לקנדה ארע מותו של רבי שלמה) אליה הוא טס בעוד דקות אחדות.

      לאחר כחצי שעה (!) קיבל החסיד הנ"ל טלפון מרעהו המבשר את שארע לרבי שלמה."

    9. 21

      מישהו יכול להפנות אותי לאחד מהכלים הראשונים בסיפור?
      למה יוסף לא מדבר בעצמו ומספר סיפור כל כך נדיר?
      קשה לשמוע סיפור כל כך עוצמתי , משמעותי ומהפכני מכלי שני כשאתה יודע שאם הסיפור הזה נכון אפשר היה לשמוע אותו מכלי ראשון….
      אם יש אפשרות להביא את הסיפור מכלי ראשון זה באמת יהיה סיפור ' שובר קופות' ויהיה בכוחו להעביר זרמי עוצמה אדירים לאלפים וכן לטהר את שמו של ר' שלוימלה ….
      אשמח מאד מאד לתגובה

    10. 20

      סיפור חזק

      ואולם,ר' שלמה היה צדיק יסוד עולם, ממש כמו הבעש"ט, ר' לוי יצחק מברדיצ'ב ודומיהם, ויש משהו פטרוני ומתנשא בהצגת הסיפור כאילו הוא אדם בעייתי ש'זכה' לעשות תשובה בסוף ימיו. הגדולה שלו המשתקפת בסיפור, כפי שמישהו כתב כאן, היא יכולתו להיות כל כך נקי ולקבל על עצמו בענווה מוסר ממישהו שבוודאי לא היגיע לקרסוליו ובחוצפה ועזות מצח התייחס אליו בתחילה כפושע

    11. 17

      הסיפור הזה כואב ביותר. עוד יותר כואב החוסר הפרשנות של חיים ולדר ויוסף ו'.
      חיים ולדר מוליך אותנו "בין השורות" של הסיפור להבנה שהרב קרליבך זצ"ל נפטר נקי אחרי שחזר בתשובה.
      אולי הוא נפטר אחרי שהצליח להזיז משהו בלב האבן של ה"קנאי" הזה? שנים הוא הצליח לעורר בקלות את ליבם של רחוקים מיהדות לאהבת ישראל ולאביהם שבשמים. אבל את יוסף הזה הוא כמעט לא הצליח להחזיר בתשובה?
      אז הרבנים מעודדים את יוסף שבזכותו הרב קרליבך "נפטר נקי וזך". התרפנתם לגמרי!!!
      הנה, הרביי'ם מאמשינוב שהיו בעלי רוה"ק קירבו אותו כל הזמן! אז הגיע הזמן לכם חרדים להתפקח כבר!

      1. תגיד,נדבקת מרוח האנטי של ליברמן?נראה לפי התגובה שאינך מאמין בהשגחה פרטית!!! בושה וחרפה , ירחם השם…

    12. 16

      אוי לו לדור שבו מתייחסים לנשמה כשל ר' שלוימה כנשמה אבודה..
      כואב הלב..
      המוסר הגדול הוא לא החזרה בתשובה של ר' שלוימה אלא הגדלות של ההתבטלות המוחלטת בפני כל יהודי..

    13. 15

      בס"ד
      אני מלמד זכות על ר' חיים ולדר, שכל שניסה לעשות זה לשכנע גם חרדים קנאיים שר' שלמה היה "בסדר" והוא "בתוך היהדות". אבל אני מקווה ומאמין שהוא עצמו יודע כמה ר' שלמה היה גבוה הרבה והוא עצמו מתפלל לזכות למשהו מהזכויות שלו לפני ה"תשובה" (והלוואי שאני אזכה לעשירית משל חיים ולדר…). בתור תלמידים של ר' שלמה צריך למחות בכל זאת (אני לא זכיתי, רק חשבתי לעורר למי שזכה). בכל אופן, לענ"ד יש בסיפור באמת משהו מהותי, כי אני רואה בציבור החרדי (שאני רואה את עצמי שייך אליו) סוג של 'מדת הדין' של הקדושה, האומרת: נכון שהוא עשה המון מעשים טובים, אבל היה גם צד שני, שעל פי המעשים איננו מבינים איך הוא עשה אותם ואין לדיין אלא מה שעיניו רואות, ולא טוב לנו לראות מעשים מסויימים'. ויש בזה צד אמיתי (לענ"ד, לא כל מי שחינך את ילדיו שר' שלמה הוא 'מחוץ לתחום' הוא קנאי חסר תקנה מלוכלך במידות רעות וצר אופקים. אפשר מאד להבין זאת) וכאן בסיפור מתחדש מהפכה: מצד האמת, גם למדת הדין של התורה אין מה לומר כלפי התשובה שעשה ר' שלמה -ושיהיה ברור הלוואי שיהיה לכל אחד מאיתנו אחד חלקי מליון מהקדושה של ר' שלמה לפני ה"תשובה"- הוא יצא מהעולם לא רק חסיד קדוש ואהוב, אלא גם "צדיק", גם לפי ההגדרות הכי 'דיניוֹת' ונוקשות של הקדושה. כך אני רואה את הדברים. יהי זכרו של ר' שלמה קרליבך הצדיק והחסיד לברכה לחיי העולם הבא, זכותו יגן עלינו. אמן

      1. אמן ואמן מאה אחוז צודק אביתר מילים חדות לעיניין הדין חוצב את ההר לפני כ 15 שנה בירושלים שמעתי מחברים בעלי תשובה משמעים שירים עם קול וצליל מיוחד…. משהו עם נ ש מ ה אני שניחנתי בשירה אמרתי בליבי או או או יש פה זמר עם נשמה ענקית. שתקתי ולא יספתי כי הייתי חדש בעולם התשובה ובאותה ישיבה .כל השירים הדתיים היו לי די חדשים כמובן גם עולם התשובה סמטאות ירושליים בתי הכנסת עולם התורה ושעורי התורה הקפיצו אותי לגבהים ולחדות שיכלית נפשית רוחנית בקיצור הייתי עירני חד כתער כל דבר שומע קולט מסנן מסווג אבל לא מגיב לא מדבר מפנים ומפנים. וכששמעתי מאחד החברים במיגורים עמדו שערותי נעתקה נשימתי הטתי את אוזני במאה אחוז למקור השיר ווהמנגינה כל חושי התפקדו והתאחדו ונדרכו לכיוון אחד,,,מי זו הנשמה הזאת?????? הקול העליות והירידות הנשימות הגיטרה זה לאאאאאאאא רגיל! זה נשמה מיחדת עילאית גדולה כללית, א מחיה אמחיה מחיה את נפשי רוחי ונשמתי, קצת התבישתי לשאול יותר נכון שמרתי על פחות דיבורים רצה ה ששוחחו על זה חברי רב שלמה קרליבך זכר צדיק לברכה. אהההה אמרתי בליבי תודה לך ה שזכיתי ושנתת לי את שמו כי הוא חי ונושם עכשיו אקנה דיסקים ואשמע שירי נשמה שכאלה, כל כך שמחתי בתוך ליבי , השעורי תורה היו חזקים התקופה היתה תקופה של תשובה חרטה וידי חזרה בתשובה תפילות על העבר והעתיד, קצת היה עומס מתח ואיזה כיף תענוג לשמוע אהבת ישראל רוחניות חסידות של הנשמה רבי אהוב שלמה קרליבך, לפתע פתאום אחד החברים אמר בקול חלוש, יש מתנגדים ,פשוט נבהלתי באנו לעשות תשובה אני חושבת שזה לשון הרע רע רע רע הכי רע שיכול להיות, כי נשמה כזאת בכל הכרותי עם מרצים רבנים מהשורה הראשונה,לא נעים לי להגיד אבל לא יודעת מי משתווה לאהבת ישראל ואהבת התורה והענווה של רבי שלמה קרליבך עליו השלום היום כולם כולנו רואים את זה אחרכך שמעתי שאדמור אמר עליו טוב להיכשל באהבת חינם מאשר בשנאת חינם,אני אוהב אהבת נפש עמוקה את היהודי היקר והטהור הזה,הלוואי שאזכה להגיע למדרגת אהבת ישראל שלך והלב הטוב שלך רבי שלמה קרליבך,לפי דעתי כל כוונתך היתה מאהבת ה להציל ולהחזיר נשמות יהודיות,כל כוונתך לשם שמיים,איפה הכסף שלך? יכלת להיות מליונר העריצו אותך בכל העולם,פיזרת לצדקה? כמו חסיד גדול וצדיק נסתר מי היום עושה ככה?? רבי רבי שלמה קרליבך הוי רבי רבי שהטוב והרחמים החמלה ואהבת ה יתגלה בעולם,רוצה שכולם יאהבו אותך כמו שאתה אהבת את השם ואת כולם.שנינצל מהסטיגמות,אנחנו חרדים שמתפללילם על גאולת עם ישראל ובוכים את גלות השכינה והגלות התרבותית שכלית אנו מלאים עד הסוף באהבת נפש רוח ונשמה נצחית לה לישראל ו לרבי רבי שלמה קרליבך היהודי המתוק שלנו. יהי זכרך. ברוך שמח עד אין קץ לשמוע את הסיפור שצדיק צדיק. צדיק אתה איש טהור ועניו רבי שלמה קרליבך עלה מעלה מעלה עם אוהבי שמו במעלות הדרור להיכנס לבית המקדש העליון שעין לא ראתה זולתך סלה א מ ן . כן יהי רצון ואימרו אמן!!!!!!!!!

    14. 14

      היה אדם ענק,למרות שאינו בחיים הוא אחד האנשים שתורתו ומנגינותיו ולחניו כלכך משמעותיים עבורי ובני ביתי.צדיק במיתתו נקרא חיים.
      אמר עליו פעם אחד מגדולי ישראל שאולי עולם התורה הפסיד אותו אבל עם ישראל הרוויח.
      בשבועות האחרון קראתי את ספרו "יחד" בהתגרשות עצומה וגילתי שכאשר קוראים את המילה יחד הפוך יוצא דחי=עצבות.
      יחד ראשי תיבות יהודים,חילוניים,חרדים ,חופשיים,דתיים. כאשר אנחנו קודם כל יהודים ואח"כ כל השאר יש יחד.אבל כאשר אנחנו דתיים,חרדיים,חילוניים,יהודים…אנחנו בדחי גדול. זה מה שלמדתי ממנו. יהי זכרו ברוך תודה על הסיפור העוצמתי. שנה טובה לכל עם ישראל היקר!!!

    15. 13

      סיפור מרטיט ומרגש!!
      אין מילים
      נ.ב. העובדה שר' שלמה נפטר ביום ששי מוכיחה על גדולתו וחבל על דאבדין…

    16. 12

      אני שמעתי את הסיפור מפי ר' יוסל נכד הרמ"ח מסלאנים ואף בזמנו הקלטתי אותו.
      וזה כמו שכתב במגיב אא . זכורני שהוא סיפר ששלמה תופף על הדלפק וזמזם את קרקובער ניגון . המדובר ביהודי בעל זכרון פנומנאלי

    17. 11

      שלום. 1 סיפור יפה.
      2 רבי שלמה לא היה נשמה אבודה. חלילה מלהגיד כך. רבי שלמה הוא היה הרבי של כל הנשמות האבודות והלא אבודות. היה אחד הצדיקים שמעטים בדור היה להם השגה באיש הקדוש הזה.

    18. 10

      ר שלומה היה נשמה ענקית רודף חסד ותלמיד חכם עצום ששוחה בנבכי כל התורה כולה ועם כל זה היה איש צנוע ועניו אין לי שפק כי עשרות אלפי הנשמות אותם הציל ואלפי אנשים שר שלמה נתן להם את האהבתו הבלתי מוגבלת עומדים לו ויעמדו לו לעולם
      אוך כמה שהעולם חסר את שלמה עכשיו כמה היהדות חסרה אותו

    19. 9

      האם באמת רבי שלמה נפטר ביום שישי?
      אשמח לשמוע תגובות
      תודה והמשך יום נעים

      1. כן צדקת נפטר ביום ששי

    20. 8

      מצמרר. כמה מדהים ואלו לקחים בשבילנו…
      אולם כשאתה מקליט את עצמך אל תנשום לתוך המיקרופון כי זה נשמע הרבה יותר גרוע בהקלטה…

    21. 5

      לפי הפרטים התאריך והשנה והמקום זה סותר אחד את השני המלון המדובר עוד לא היה בכלל אז זה רק הוקם כמה שנים אחרי התאריך הנ"ל ומבירור עולה שרבי שלמה ז"ל לא היה בשכונה בארא פארק ביום פטירתו כלל